Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteristrul med Powerbook Titanium

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-14 13:41

tjena,

har lite strul med en Powerbook Titanium 1GHz. Tänkte få lite hjälp med framförallt feldiagnos:

Läge:
2 år gammal
orginalbatteri
körd heltid på strömadapter de senaste 6 månaderna, batteriet flitigt använt innan

Beteende:
Dör efter 30min med iTunes spelandes, ingen varning, direkt i vila, batteristatus anger 2h kvar
Dör efter 5min med DVD-film igång, ingen varning, direkt i vila, batteristatus anger 2h kvar

Åtgärder:
Full ur/uppladdning några ggr.
Nytt system
Zappat PRAM
Zappat PMUn

Ingen skillnad.

Vad tror ni, skall batteriet vara så kasst eller är det ngt fel på det? Är det ngt annat som strular? Jag har inte hittat ngt program för att nolla batteriet till denna modellen.

//mattan

Jag skulle då misstänka batteriet.
Har du möjlighet att testa med ett annat?

Batteriet är slut, helt enkelt. Det åldras även om du kör datorn på nätdrift.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-14 15:15

efter lite mer än två år ville mitt batteri inte ens låta datorn vaka ur vila, om man med nätadaptorn i, satte datorn i vila, och sen drog ur nätadaptorn och försökte väcka datorn.

dock tycker jag att ersättningsbatteriet jag skaffade fungerar bättre än det ursprungliga.

/m

  • Medlem
  • 2005-03-14 15:30

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=61400&highlight=dyker

Problemet har varit uppe på tapeten förr.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-14 16:12
Ursprungligen av Baron:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=61400&highlight=dyker

Problemet har varit uppe på tapeten förr.

Ok, missade den tråden när jag sökte

Bara att köpa nytt batteri då. Bra att det inte är ngt fel på datorn iaf. Hittade ett high-capacity batteri på Amazon för 123 USD, lite bättre än 1500 pix för ett OEM i Sverige.

Tack,

//mattan

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-14 16:15

Kör du tömningen av batteriet var annan månad enligt apple rekomendationer?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-14 16:16

batteriet jag köpte är från newerTechnology (som tex. detta )

fungerar, som sagt, tom bättre än det ursprungliga.

  • Medlem
  • 2005-03-14 16:47
Ursprungligen av mattan:

Ok, missade den tråden när jag sökte

Jag hittade tråden bara för att jag mindes min egen formulering. ("dyker")

Citat:

Bara att köpa nytt batteri då. Bra att det inte är ngt fel på datorn iaf. Hittade ett high-capacity batteri på Amazon för 123 USD, lite bättre än 1500 pix för ett OEM i Sverige.

Tack,

//mattan

Har du nån länk?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-14 18:48
Ursprungligen av Baron:

Jag hittade tråden bara för att jag mindes min egen formulering. ("dyker")

Har du nån länk?

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B0000X5XKO/qid=1110822239/sr=1-2/ref=sr_1_2_etk-electronics/102-1106999-8623328?v=glance&s=electronics&n=172282

Läste reviewen denna gången. Känns tydligen lite billigt men funkar. Skickas bara inom US tydligen.

//mattan

Vet man med sig att datorn inte kommer att användas med batteri under en längre tid är det faktiskt bättre att ta ut det (med ca 80 %, eller om det var 40 %, laddning om man ska vara noga). Värmen som datorn utvecklar sliter onödigt mycket på batteriet, samt att det mår inte bra av att aldrig användas.

Vill man sköta sitt batteri efter konstens alla regler kan man lika gärna säga upp sig från jobbet och ta farväl av umgängeskretsen, men följer man rekommendationerna på www.apple.se/batteries kommer man ganska långt, utan att det går ut över det sociala livet.

  • Medlem
  • 2005-03-14 19:55

Vad tar ni för ett TiBookbatteri med många amperetimmar?

1
Bevaka tråden