Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 1.6 vs. 1.8

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte införskaffa mig en i-mac 17" om ett par veckor.
(jävla tid det ska ta för CSN att skicka ut kort)

Hur stor/märkbar skillnad är det eg. på

1,6 GHz PowerPC G5
533 MHz systembuss

1,8 GHz PowerPC G5
600 MHz systembuss

Hur stor skillnad i prestanda är det
med 512mb resp. 1gb.

Slänger man in 1gb på 1.6an så landar man på ung. 15.000
och slänger man in 512mb på 1.8an så är det också ing. 15.000 som gäller

Lägger vi pengarna på en 1.8 så får vi iofs en superdrive.. vad fan man nu ska med det till?
Plus att det trots allt är 1.8 ist för. 1.6...

Men åter till grundfrågan..

Hur stor/märkbar skillnad är det eg. på

1,6 GHz PowerPC G5
533 MHz systembuss

1,8 GHz PowerPC G5
600 MHz systembuss

Hur stor skillnad i prestanda är det
med 512mb resp. 1gb.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-14 12:32

Eftersom det är 64-bitars processorer jobbar de mycket snabbare med två lika stora RAM-minnen. 2x256 är alltså snabbare än 256+512 MB.
Därför tror jag att om du lägger pengarna på 2x512 kommer få en riktigt snabb dator, och då spelar det inte jättestor roll om du väljer 1,6 eller 1,8 Ghz. Däremot kanske det kan vara tillfälle att vänta nån månad tills de (enligt Think secret) boostar upp dem till 1,8 resp. 2,0..

Ursprungligen av amolle:

Eftersom det är 64-bitars processorer jobbar de mycket snabbare med två lika stora RAM-minnen. 2x256 är alltså snabbare än 256+512 MB.

Det har inget med att det är 64-bitar eller inte. Det är i så fall om G5 stödjer dualchannel eller ej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-14 12:54

Öööh, det där tror jag så mycket jag vill på. Mycket minne gör i princip alltid datorn snabbare än snabbt minne med mindre kapacitet. Jag föreslår 768MB minne i 1.8:an som en kompromiss (512+original 256).
Superdrive är inte alls dumt när man ska göra backuper.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-14 13:06

En del tror inte på att Jesus är Guds son heller...

http://www.barefeats.com/imacg5d.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-14 14:26

Barefeats testar bara ren throughput till minnena, alltå ett rent laboratorietest av en specifik aspekt. Så här skriver de längre ner:

Ursprungligen av Barefeats:

WHETHER PAIRS MATCH OR NOT, BUY AS MUCH MEMORY AS YOU CAN AFFORD
Whether you use one stick or two, matched pair or mis-matched, the more memory in your iMac G5, the less thrashing it has to do on the virtual memory hard drive scratch area.

För att svara på mayweathers fråga är det sannolikt ingen märkbar skillnad i processorhastighet. Är superdrive ointressant är det nog vettigare att satsa på 1.6:an med 1GB minne. 512MB är lite i minsta laget för OS X.

Senast redigerat 2005-03-14 15:03

ah ok. hmm ja kanske det..
och det är billigare att sätta i 2x512 än 1gb?

amolle.
Så 1.6an försvinner och ersätts av 1.8?
Kommer inte det innebära en prishöjning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-14 21:25

2x512MB är billigare än 1x1GB. Fast om man växer ur minnet senare måste man slänga ena 512:an om man vill sätta i mer. Kanske något att tänka på.

Vad det gäller speedbumps brukar de uppgraderade modellerna få samma pris som generationen innan eller lägre.

hmm om det kommer en speedbump redan om ett par veckor så väntar jag. Men fan heller jag pallar vänta 3månader på en.

Frågan är ju bara om nya OSX kommer kastas in i dom nya speedbumpade macarna?

1
Bevaka tråden