Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antipiratbyråns hemsida hackad

Tråden skapades och har fått 212 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Och med andra ord äntligen fått upp lite matnyttig information: www.antipiratbyran.com

Skynda er innan det försvinner.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 00:11

Antipiratbyrån hackad än en gång

Piratbyrån rapporterar:

Sent på söndagskvällen hackades Antipiratbyråns hemsida (igen!). Den här gången är det tydligt att det gjorts för att avslöja branschens fulknep.

På hemsida publicerar Hackergruppen Arga Unga Hackare (AUH), som redan för två år sedan hackade Antipiratbyråns dåvarande hemsida, bland annat mail som bevisar infiltratörer på fildelarnätverk och planer på en kommande tv-serie med dataspelstema.

- AUH har kommit över i princip all information som passerat Antipiratbyråns servrar, säger en person som är väl insatt i pirat-scenen. Att man offentliggör detta nu är framförallt för att hindra att större skada sker. Mystiken måste lätta, och tjallarna hängas ut.

Det är tydligt att AUH lyckats komma över stora mängder information, då de publicerar korrespondens som man kan utgå från är privat. Huvudbudskapet är riktat mot en namngiven person som pekas ut som infiltratör.

Mannen ska ha varit den person som överlämnat de uppgifter som behövdes för räden mot internetleverantören Bahnhof tidigare i veckan. Han har även varit administratör på en av de filservrarna som tog ner vid tillslaget.

- Personen som hängs ut är en av piratkopieringshistoriens största förrädare, säger Piratbyråns källa. Han har engagerat sig djupt in i kretsen och därefter sålt sin själ till antipiraterna.

Enligt uppgift ska han under de två år som infiltrationen pågått ha mottagit stora summor pengar från branchorganisationer i utbyte mot upplysningar. Transaktioner på minst 100000 kronor har avslöjats.

Från Piratbyråns håll kan vi bara konstatera att Antipiratbyrån återigen sitter på pottan. Vilka andra metoder är tillåtna? Vilka fler är betalda av antipiraterna? Vilket internetuniversitet fick Henrik Pontén sin juristexamen från?

--
Länktips: http://www.antipiratbyran.com/

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-14 00:29

Jag tycker det är riktigt obehagligt att lägga ut uppgifter med namn, adress etc.

Fånigt och dumt. Och inte så lite omoget.
:rolleyes:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-03-14 00:14

det ligger nog kvar en stund, tror inte bahnhof är så peppa på att fixa

  • Medlem
  • 2005-03-14 00:14

Underskrivet med "arga unga hackare".

Ursprungligen av 3OPAH:

Underskrivet med "arga unga hackare".

Med betoning på UNGA (och osmarta)

Ursprungligen av Errol Garner:

Med betoning på UNGA (och osmarta)

Det återstår att se

Ursprungligen av Laseranders:

Det återstår att se

Nej deras metoder bevisar att de inte har mycket i huvudet. Precis som många andra småknattar som inte kan komma med ett hållbart skäl till varför det skall vara en mänsklighet rättighet att piratkopiera.

Slog ihop de två trådar som startades med samma ämnde.

Jag tycker iallafall att det ska vara en mänsklig rättighet att slippa sitta och vara rädd för att KGB ska sparka in dörren.
Och deras metoder är knappast sämre än APB:s.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag tycker iallafall att det ska vara en mänsklig rättighet att slippa sitta och vara rädd för att KGB ska sparka in dörren.
Och deras metoder är knappast sämre än APB:s.

APB följer åtminstone lagen och hänger inte ut folk med namn.
Risken att du skulle få påhälsning av APB är nog betydligt mindre än att en inbrottstjuv skulle bryta sig in hos dig.
Är du så rädd för APB så kanske du skulle sluta med ditt piratkopierande :rolleyes:

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-14 01:38
Ursprungligen av Laseranders:

Jag tycker iallafall att det ska vara en mänsklig rättighet att slippa sitta och vara rädd för att KGB ska sparka in dörren.
Och deras metoder är knappast sämre än APB:s.

Laseranders.
Det är VÅR _demokratiska_ rättighet att lagar efterföljs. Och skyldighet. Alla sorters lagar.
VI har demokratiskt beslutat att ha olika myndihet som bevakar våra rättigheter. Till exempel att lagar efterföljs.
VI.

Att det finns de som propagerar för och genomför lagbrott - piratkopiering*, ekobrott, snatteri, you name it - betyder ju att de inte respekterar de gemensamt tagna besluten.

Eller är JAG ute och cyklar?

Äh. Nu blev jag ju irriterad. Går och lägger mig. Sov gott!

* (Med motiveringen, typ, "jamändetärjusådyrt...", eller "vaddå? Jag mångfaldigar bara något som redan finns - det är väl ok" eller "om jag skulle tjäna pengar på mina illustratioiner så kommer jag köpa Photoshop")

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 08:24
Ursprungligen av Micke F:

Det är VÅR _demokratiska_ rättighet att lagar efterföljs. Och skyldighet. Alla sorters lagar.
VI har demokratiskt beslutat att ha olika myndihet som bevakar våra rättigheter. Till exempel att lagar efterföljs.
VI.

Det är inte 1a Maj än?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 08:29
Ursprungligen av DaPhox:

Det är inte 1a Maj än?

*skratt*

Sen är ju inte APB någon myndighet (dock är tingsrätt och kronofogdemyndighet det).
Sen så är det ju inte så säkert APB följer lagarna så mycket bättre dom (finns ju en hel del som tyder på att dom inte gör det, men det blir bara en hetsig debatt).

Men i korthet:
Det är ju flera olika frågeställningar och folk verkar inte kunna hålla isär dom alls, vilket gör att det inte går diskutera
Tyckte dock den hackade sidan var kul
(Jag tror iofs inte den är hackad utan www.antipiratbyran.com verkar bara ompekad från 127.0.0.1 där den låg förra veckan. Helt rätt, för 127.0.0.1 är fasen inget som skall finnas i DNS-servrar, även om det är bekvämt för APB...)

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 09:04
Ursprungligen av Pär:

Det är ju flera olika frågeställningar och folk verkar inte kunna hålla isär dom alls, vilket gör att det inte går diskutera

Det borde ju gå

Även om man är emot "pirating" (vilket jag själv är) borde ju kunna se det absurda i APB-byråns handlande el. tillvägagångssättet ö.h.t. Man får väl tänka lite själv & läsa mellan raderna s.a.s.

Tycker själv sidan var rätt kul "hackad", men tycker det hade varit mycket smartare om just personuppgifterna inte hängts ut. Själva poängen var ju att de publicerat mailen, det borde räckt...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-03-14 09:05
Ursprungligen av Pär:

*skratt*

Sen är ju inte APB någon myndighet (dock är tingsrätt och kronofogdemyndighet det).
Sen så är det ju inte så säkert APB följer lagarna så mycket bättre dom (finns ju en hel del som tyder på att dom inte gör det, men det blir bara en hetsig debatt).

Men i korthet:
Det är ju flera olika frågeställningar och folk verkar inte kunna hålla isär dom alls, vilket gör att det inte går diskutera
Tyckte dock den hackade sidan var kul
(Jag tror iofs inte den är hackad utan www.antipiratbyran.com verkar bara ompekad från 127.0.0.1 där den låg förra veckan. Helt rätt, för 127.0.0.1 är fasen inget som skall finnas i DNS-servrar, även om det är bekvämt för APB...)

Pär, du är på rätt spår:

ki504222d:~ # dig www.antipiratbyran.com

; <<>> DiG 9.2.4 <<>> www.antipiratbyran.com
;; global options:  printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 25341
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 6, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;www.antipiratbyran.com.                IN      A

;; ANSWER SECTION:
www.antipiratbyran.com. 86349   IN      CNAME   antipiratbyran.com.
antipiratbyran.com.     86349   IN      A       200.69.195.200
antipiratbyran.com.     86349   IN      A       209.120.238.90
antipiratbyran.com.     86349   IN      A       209.120.239.234
antipiratbyran.com.     86349   IN      A       216.66.12.110
antipiratbyran.com.     86349   IN      A       216.66.21.34

;; Query time: 1 msec
;; SERVER: 172.17.69.10#53(172.17.69.10)
;; WHEN: Mon Mar 14 09:02:50 2005
;; MSG SIZE  rcvd: 134

Dom har inte hackat själva sidan - dom har hackat DNS. För all del på ett mycket korrekt och framgångsrikt sätt. Jag tror tom att sättet beskrevs här på 99mac för inte så länge sedan.
Att sedan inte Henrik P berättar det för AB får väl stå för hans del. Såvida inte han rent inte ens har insett det själv. Go figure.

Det är märkligt att folk ska ha så svårt att fatta följande:
APB är INGEN MYNDIGHET utan en ren lobbyorganisation som redan ett otal gånger visat sig beredda att ta till i stort sett vilka medel som helst för att nå sina mål. Och - ännu värre - deras mål är inte att informera och upplysa om upphovsrättslagen eller dess förestående ändringar utan att SKRÄMMA och PROPAGERA. Detta på ett sätt en statlig myndighet, som t ex Polisen, aldrig skulle göra. (Polisen har f.ö. på sin hemsida tagit bort sin länk till APB efter inrådan av sin jurist, detta efter privatpersoners klagomål.)
Jag är inte för piratkopiering. Jag är för fildelning. Det får inte finnas automatiska likhetstecken mellan dessa företeelser. Jag STÖDER tillslag mot kommersiella piratkopierare till 100 procent, och det är också sådana som hängts ut på APB:s hemsida (detta är jag dock EMOT, hur fan kan Errol Garner tycka att det är OK att en lobbyorganisation hänger ut straffade människor på detta sätt???).
Det vidrigaste i hela denna "affär" har varit när media går APB:s ärenden, i synnerhet Aftonbladet, vars usla musikbutik på nätet, Poplife, säkerligen har med hanteringen att göra... som när Peter Kadhammar (!) intervjuade Pontén häromdagen och skrev att folk åkt fast och fått miljonböter, och blandat ihop detta med ungar som laddar ner lite låtar till husbehov.
Det finns bara en sund hållning i allt detta och det är INTE att backa upp ena eller andra sidan... gör man det i detta kaotiska läge är man nog antingen skivbolagsanställd (och rädd om sitt jobb) eller piratkopierare (eller nån form av libertarian). Eller möjligen fruktansvärt aningslös.

  • Medlem
  • 2005-03-14 00:48

Det här var ju något att glädjas över.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 00:48

Krävs väl brains för att hacka. Säger väl sig själv?

Sen är det ruttet med infiltratörer. Att outa dennes adress är väl inte schysst heller, men han visste nog vad som väntade honom.

Ursprungligen av Kira:

Krävs väl brains för att hacka. Säger väl sig själv?

Hackade dom ens? De har väl antagligen fått lösenordet till APBs hemsida från någon sur ex-bahnhof anställd.

Ursprungligen av Errol Garner:

Hackade dom ens? De har väl antagligen fått lösenordet till APBs hemsida från någon sur ex-bahnhof anställd.

Tvivlar jag på eftersom detta är samma snubbar som hackade skiten förra gången.

Till Error Garnel

Nja, huruvida de håller sig till lagen tvista de lärde. Och du är uppenbarligen inte så värstans insatt när du påstår att de inte hänger ut folk med namn.

Ursprungligen av Laseranders:

Nja, huruvida de håller sig till lagen tvista de lärde. Och du är uppenbarligen inte så värstans insatt när du påstår att de inte hänger ut folk med namn.

Vem har APB hängt ut som inte varit dömd?

Ursprungligen av Laseranders:

Spelar det nån roll om de är dömda eller ej?

Självklart!

Ursprungligen av Errol Garner:

Självklart!

Jag ser det inte som självklart så du får gärna förklara varför alla brottslingar ska straffas mer än det straff de är dömda till.

Vi kanske ska återinföra skampålen enligt dig så du får stå och kasta frukt på de du inte tycker om.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag ser det inte som självklart så du får gärna förklara varför alla brottslingar ska straffas mer än det straff de är dömda till.

Vi kanske ska återinföra skampålen enligt dig så du får stå och kasta frukt på de du inte tycker om.

Laseranders nu hamnar du i ett moraliskt dilemma för det är just detta som du hyllar AUH för.

Ursprungligen av Errol Garner:

Vem har APB hängt ut som inte varit dömd?

Vilka har AUH hängt ut som gillar bananglass?

Jag tror inte nån av de som hängts ut på APB:s hemsida blivit dömda till att hängas ut på APB:s hemsida.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 01:06

Man kan ju tycka vad man vill om att häng ut namnet på informatören. Men måste säga att det var riktigt underhållande läsning.

Jag hyllar inte AUH. Jag tycker bara att det här var väldigt roligt.

Dessutom är det väl skönt att Pontén nu får dela på skiten med nån annan som kanske förtjänar det mer

Jag är ingen hämndlysten människa, men ibland får man ta konsekvenserna av sitt handlande.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag är ingen hämndlysten människa, men ibland får man ta konsekvenserna av sitt handlande.

LaserAnders ja AUH-kidsen lär ju få ta konsekvenser av sitt handlande som utegångsförbud eller böter för sitt lilla spratt.

Bevaka tråden