Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla mobilen till datorn

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-11 09:07

Hej!
Jag har en Ericsson-mobil (Z600) med USB-kabel. Jag skulle vilja kunna koppla mobilen till min iBook för att kunna synka telefonboken och för att kunna använda mobilen med modemuppkoppling. Var får jag tag i program (helst gratis) för att lösa detta. Jag trodde i min enfald att detta skulle fungera rakt av med iBooken, men det verkar inte vara fallet. De drivrutiner som levereras med mobilen fungerar bara med PC så klart

/Mikael

  • Oregistrerad
  • 2005-03-11 09:19
Ursprungligen av mikpa:

Hej!
Jag har en Ericsson-mobil (Z600) med USB-kabel. Jag skulle vilja kunna koppla mobilen till min iBook för att kunna synka telefonboken och för att kunna använda mobilen med modemuppkoppling. Var får jag tag i program (helst gratis) för att lösa detta. Jag trodde i min enfald att detta skulle fungera rakt av med iBooken, men det verkar inte vara fallet. De drivrutiner som levereras med mobilen fungerar bara med PC så klart

/Mikael

Det smidigaste sättet att synka mobilen är vad jag vet genom bluetooth. En bluetoothdongel kostar ca 300 kronor. Med den kan du både synka och koppla upp dig mot nätet.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-03-11 09:22

Jag har också en Z600 men ingen USB-kabel, var fick du den ifrån? Jag har synkat med iSync och Bluetooth, det går utmärkt. På senare tid använder jag PhoneAgent som gör att man kan designa egna teman och göra en massa inställningar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-11 10:16
Citat:

ingen USB-kabel, var fick du den ifrån?

Sony Ericsson USB Cable DCU-11, inhandlas väl enklast i affärer som säljer mobiltelfoner.
(Clas Ohlson: Art nr: 36-1570, 298:-)
Motfråga: var inhandlar man billigast en bluetoothdongel som passar?

/Mikael

Senast redigerat 2005-03-11 10:37
  • Oregistrerad
  • 2005-03-11 11:28

D-link finns på OnOff och Elgiganten. Tror inte att det är några större problem med dom. Har för mig att Apple har en lista men är inte riktigt säker. Jag köpte en dongel ifrån Macoteket för något år sedan och den fungerar jättebra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-11 11:36

macotetket 300 ix liten D-Link

280 + moms

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-11 13:19

OK, 3-400 kr för en D-link. Men jag hade tänkt komma undan med i stort sett inga pengar alls genom att använda min USB-kabel. Det jag saknar är någon form av drivrutin för den. Någon som vet?

/Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-11 13:29

det finns inte - bara till Pc - bli inte arg på
Mac bara det är inte deras fel - i så fall ska
du vara arg på SonyEricsson - men det fungerar
ypperligt med Blåtand

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-03-11 13:45

Webhallen har Microstar BToes Bluetooth Transceiving Key (USB) för 209 kr.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-11 13:59
Ursprungligen av mikpa:

Hej!
Jag har en Ericsson-mobil (Z600) med USB-kabel. Jag skulle vilja kunna koppla mobilen till min iBook för att kunna synka telefonboken och för att kunna använda mobilen med modemuppkoppling. Var får jag tag i program (helst gratis) för att lösa detta. Jag trodde i min enfald att detta skulle fungera rakt av med iBooken, men det verkar inte vara fallet. De drivrutiner som levereras med mobilen fungerar bara med PC så klart

/Mikael

Alla utgår förstås ifrån att din iBook inte har inbyggd blåtand. Du har givetvis kollat det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-11 14:35
Ursprungligen av kjelle:

Alla utgår förstås ifrån att din iBook inte har inbyggd blåtand. Du har givetvis kollat det?

Smart tänkt..... :rolleyes:

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-11 15:05

Nej, min iBook är totalt tandlös för tillfället. Jag antar att det går att montera blåtand i datorn i efterhand för ännu mer pengar än vad det kostar att köpa löstand. :eek:
En annan (dum) fråga i sammanhanget: Microstar BToes Bluetooth Transceiving Key och liknade icke-Apple-specifika som säljs på OnOff etc kräver väl också drivrutiner för att fungera. Dessa levereras väl bara med programvara för PC, som allt annat.
/Mikael

  • Oregistrerad
  • 2005-03-11 23:36
Ursprungligen av mikpa:

Nej, min iBook är totalt tandlös för tillfället. Jag antar att det går att montera blåtand i datorn i efterhand för ännu mer pengar än vad det kostar att köpa löstand. :eek:
En annan (dum) fråga i sammanhanget: Microstar BToes Bluetooth Transceiving Key och liknade icke-Apple-specifika som säljs på OnOff etc kräver väl också drivrutiner för att fungera. Dessa levereras väl bara med programvara för PC, som allt annat.
/Mikael

Förmodligen har jag helt fel men jag tror att bt drivisar är inbyggt i OS X.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-13 21:03
Ursprungligen av mikpa:

Nej, min iBook är totalt tandlös för tillfället. Jag antar att det går att montera blåtand i datorn i efterhand för ännu mer pengar än vad det kostar att köpa löstand. :eek:
En annan (dum) fråga i sammanhanget: Microstar BToes Bluetooth Transceiving Key och liknade icke-Apple-specifika som säljs på OnOff etc kräver väl också drivrutiner för att fungera. Dessa levereras väl bara med programvara för PC, som allt annat.
/Mikael

BToes fungerar alldeles utmärkt. Inga drivrutiner, förutom OS X' egna, behövs.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-03-11 23:42

Köp nån av Epox 100 meters adaptrar dom funkar fin fint

  • Oregistrerad
  • 2005-03-12 12:28

Hej,
kolla här: http://www.vincenzoazzone.com/en/megacell/compatibility.html

Där finns någon form av "fulhack" för att få Sony Ericsson-kablar att funka.
"Sony Ericsson DCU-10 or DCU-11" står det, jag har ingen aning om vad det är eller om det funkar.

Lycka till iallafall.

När det gäller Sony Ericssons mobiler så kan man bara synca med bluetooth så glöm allt vad kablar heter.
Vad som gäller framgår av nedanstående länk!
http://www.apple.com/isync/devices.html

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-14 11:04

OK, Jag ger väl upp med USB-kabeln då. Jag har beställt en Microstar BToes Bluetooth Transceiving Key från Webhallen för 209 kr + frakt 39 kr (248:-), hoppas att det kommer att funka. Tack för tips och råd.

/Mikael

Ps. Såg att Clas Ohlson säljer en BT adapter för 239:- just nu (ord. p. 295:-).

1
Bevaka tråden