Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rendevouz-enheter - hur långt mellan dem?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur avlägset kan en rendevouz-ansluten dator eller enhet befinna sig? Skulle jag kunna anknyta två maskiner i olika städer? eller två maskiner i samma stad men på olika adresser?

Hoppas att detta (jag hittade på developer.apple.com) gör dig klokare:

Q: Does Rendezvous work across routers (between multiple subnets)?

A: Not yet. The first release of DNS Service Discovery [DNS-SD] for Mac OS X concentrates on Multicast DNS [mDNS] for single-link networks because this is the environment worst served by current IP software. Future versions will add Dynamic Update and unicast query support.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Hoppas att detta (jag hittade på developer.apple.com) gör dig klokare:

Q: Does Rendezvous work across routers (between multiple subnets)?

A: Not yet. The first release of DNS Service Discovery [DNS-SD] for Mac OS X concentrates on Multicast DNS [mDNS] for single-link networks because this is the environment worst served by current IP software. Future versions will add Dynamic Update and unicast query support.

Ja, det gjorde mig ytterligare en smula klokare... ...eller jallafall lite berikad på kunskap. Ska bli spännande å se om 'future versions' dyker upp redan i Tiger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 12:18

Så vitt jag har förstått fungerar rendez-vous bara på samma subnät. Det fysiska avståndet är således inte direkt begränsat, men däremot det IP-logiska.

Du kan alltså inte ansluta med rendez-vous över exempelvis Internet eller till annat nätverk genom en router, om du inte lyckas tunnla samma adress-spann mellan de två fysiska platserna.

Ursprungligen av macce:

Så vitt jag har förstått fungerar rendez-vous bara på samma subnät. Det fysiska avståndet är således inte direkt begränsat, men däremot det IP-logiska.

Du kan alltså inte ansluta med rendez-vous över exempelvis Internet eller till annat nätverk genom en router, om du inte lyckas tunnla samma adress-spann mellan de två fysiska platserna.

hur många siffergrupper i ip-adressen måste man ha gemensamt för att konstatera att man är på samma subnät?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 12:34
Ursprungligen av David Slättne:

hur många siffergrupper i ip-adressen måste man ha gemensamt för att konstatera att man är på samma subnät?

Det beror på vilken nätmask man har. Vanligast i små nätverk är att man kör en 24-bits nätmask (255.255.255.0) och då är det de tre första grupperna i IP-adressen som ska matcha. Nätets adress-spann ligger således mellan X.Y.Z.0 till X.Y.Z.255 och rendez-vous bör fungera mellan de maskiner som har adresser i det spannet.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-12 12:49

Dock går det tunnla ett rendesvouz-nät…
Så det måste inte vara samma "sub".

1
Bevaka tråden