Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem har den äldsta TFT-skärmen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-12 02:43

I en annan diskussion undrade jag om TFT-skärmars livslängd. Nu tänkte jag se om det finns verkliga bevis för deras långa livslängd. Hur länge har ni haft era skärmar innan den har börjat att visa några ålderstecken?

TFT tekniken är ju inte så gammal. Jag har en 10 år gammal LCD-skärm som fortfarande fungerar men upplösningen är ju bara vga så det är inget man använder längre.
Min erfarenhet är att teknikutvecklingen går så snabbt att grejorna inte slängs för att de är utslitna utan att det krävs modernare teknik hela tiden.
Jag har kastat både bildskärmar (CRT) och datorer (G3 266) därför att de inte stoppar längre rent tekniskt dvs klarar inte att köra moderna program och operativ med den upplösning, fart och skärmstorlek som man idag tycker är normalt. Även om de fortfarande fungerar lika bra som när de var nya.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-12 11:28

alla gamla datorer är värda att spara som lan-dator för starcraft

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 14:43

Jag har en PowerBook 100 (den första PBn om man inte räknar med Mac Portable) från 1991, vars inbyggda LCD-skärm fungerar, men blinkar mycket och inte har så mycket ljusstyrka kvar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-12 15:14

har en newton messagepad 110 från 1994, lcd fungerar säkert fint om jag bara laddade upp batterierna till den

/miska

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-03-12 15:52

Problemet med äldre LCD-skärmar är ju att responstiden är så dålig att man får dra musen i ultrarapid för att inte tappa bort muspekaren. Min lärare har en laptop som är så

Min PB 180 från 93 funkar helt perfekt, LCD:n och bakgrundsbelysningen också!

Powerbook 180c, 1993, fungerade fint senast jag provade. Samma sak med Duo 280c, aningen nyare. Och så har vi två Apple 15" Studio Display, Apples första platta för stationära, ca 10 år gamla och har använts *mycket*. Fungerar perfekt. Den enda LCD som lagt av är en "noname"-skärm som till på köpet är nyare.

Och inte en enda av dessa gamla skärmar är långsam! De långsamma var de gamla "supertwist", som jag brukade kalla "supertrist". Jag har aldrig haft en sådan. Jag ansåg dem vara oanvändbara redan då. Och de är inte "TFT", för TFT är alltid "aktiv matris" om jag inte missförstått.

1
Bevaka tråden