Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

La Cie:n syns inte, hjääälp!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-11 19:15

Har någon goda råd...
Min externa hårdskiva (LaCie, Porsche 250G) vägrar komma igång. Den startar och lyser orange, blinkar grön o återgår till orange. Mackapären snurrar och surrar som vanligt men visar sig inte på desktopen. Eländigt värre. de e så jag kunde gråta

Slå av och på strömmen?

Andra forum rekommenderar att slå av och på strömmen på den externa driven:

"The desktop came up, I saw the LED flash a couple of times and no LaCie icon.

In a moment of frustration, I cycled the power on the drive while the cube was on. It mounted immediately and has (so far) been present at restarts ever since."

Lycka till.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-11 20:05
Ursprungligen av Thomaz Gustafsson:

Andra forum rekommenderar att slå av och på strömmen på den externa driven:

"The desktop came up, I saw the LED flash a couple of times and no LaCie icon.

In a moment of frustration, I cycled the power on the drive while the cube was on. It mounted immediately and has (so far) been present at restarts ever since."

Lycka till.

Var har du hittat diskussioner kring detta? Jag sitter nämligen rejält i klistret om jag inte på något sätt kommer åt innehållet.

Det kan vara värt att vid uppstarten hålla ned tangenten för"Commando" samt tangenten "S". När sedan en massa text rullar upp på skärmen så stannar den efter några sekunder skriv då följande:

fsck -f ( och tryck retur ) -om efter att ha hållit på i några minuter medelar att fel finns så upprepar du samma kommando så många gånger att den påstår att inga fel finns. Då skriver du följande:

reboot ( och trycker retur )

Utöver detta så kan det vara av godo att låta "Skivverktyg" reparera alla behörigheter på respektive disk. Fler goda råd kan jag inte komma på just nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-12 10:48
Ursprungligen av Olle@mac:

Det kan vara värt att vid uppstarten hålla ned tangenten för"Commando" samt tangenten "S". När sedan en massa text rullar upp på skärmen så stannar den efter några sekunder skriv då följande:

fsck -f ( och tryck retur ) -om efter att ha hållit på i några minuter medelar att fel finns så upprepar du samma kommando så många gånger att den påstår att inga fel finns. Då skriver du följande:

reboot ( och trycker retur )

Utöver detta så kan det vara av godo att låta "Skivverktyg" reparera alla behörigheter på respektive disk. Fler goda råd kan jag inte komma på just nu.

Jag har kört skivverktyg och är i beråd att skriva in det du nämner, men... Kan du enkelt förklara vad det är jag gör då jag skriver in det du föreslår. Kan jag förvärra situationen om jag gör något galet?
Jag fick ett tips från en annan sajt angående kortslutning.
Det är tydliogen möjligt att kortsluta firewiren genom att i misstag vända den fel väg?! Sladden har jag bytt ut men om något hänt med själva porten kan jag ju inte kolla. Sitter de i ett på nåt vänster, för det finns två portar i porschen. Slår kortslutningen i så fall ut båda?

Jag råkade ut för samma sak i går. Fick tillbaka disken med Norton Volume Recover.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-12 11:19
Ursprungligen av Nurell:

Jag råkade ut för samma sak i går. Fick tillbaka disken med Norton Volume Recover.

Har du samma maskin (LaCie Porsche med firewire)? Hur betedde sig lysdioden? Min startar upp i orangeläge - blinkar grön - å återgår till orange - sen fortsätter den att surra som vanligt men visar sig inte på desktopen. Hade du samma "mönster"?

Inte en Porsche, en LaCie D2, men det är säkert samma chip i den. Samma beteende som din. Men jag fick tillbaka den med Norton Volume Recover, försökte först med Disk Warrior, men den gick bet. Skivverktyg hittar den, men kan inte lägga den på skrivbordet.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-12 12:03
Ursprungligen av Nurell:

Inte en Porsche, en LaCie D2, men det är säkert samma chip i den. Samma beteende som din. Men jag fick tillbaka den med Norton Volume Recover, försökte först med Disk Warrior, men den gick bet. Skivverktyg hittar den, men kan inte lägga den på skrivbordet.

Jaha ja. Här är skillnaden den att skivverktygen inte hittar min skiva:( Den finns ingenstans förutom snurrande på bordet. ...va jobbigt. Det verkar som om det inte varit lika kört för dig - vilket ju är bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-12 12:27

Är det nån som har erfarnehet av att öppna en porsche? Den verkar ju gjuten i ett stycke... Har någon hittat "ingången"?

Hade ett likartat problem med en LaCie D2. Visade sig att det var glapp i FW-kontakten i hårdisken. Fram med lödkolven, så var det fixat.
Har du kollat sladdar och kontakter?

Hälsningar
Richard

Ursprungligen av chonas:

Jaha ja. Här är skillnaden den att skivverktygen inte hittar min skiva:( Den finns ingenstans förutom snurrande på bordet. ...va jobbigt. Det verkar som om det inte varit lika kört för dig - vilket ju är bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-12 12:39
Ursprungligen av DuddeSr:

Hade ett likartat problem med en LaCie D2. Visade sig att det var glapp i FW-kontakten i hårdisken. Fram med lödkolven, så var det fixat.
Har du kollat sladdar och kontakter?

Hälsningar
Richard

Alla sladdar e kolllade men porten kan jag inte testa. Här är problemet också det att lysdioden som borde lysa grön då allt är ok, blinkar grön o börjar sedan lysa orange... Och som sagt att öppna lådan verkar redan det kräva en vinkelslip! Så jag ber alla Houdinis som har tagit sig in i en porsche om hjälp!

Ursprungligen av chonas:

Alla sladdar e kolllade men porten kan jag inte testa. Här är problemet också det att lysdioden som borde lysa grön då allt är ok, blinkar grön o börjar sedan lysa orange... Och som sagt att öppna lådan verkar redan det kräva en vinkelslip! Så jag ber alla Houdinis som har tagit sig in i en porsche om hjälp!

Har du inga andra mjukvaruverktyg att tillgå? DiskWarrior t ex? Drive 10?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-12 13:52
Ursprungligen av Nurell:

Har du inga andra mjukvaruverktyg att tillgå? DiskWarrior t ex? Drive 10?

Jag har en föredetta elev på inseglande (det vänder så i något skede...;)) som brukar klura ut det mesta. Vi får se

1
Bevaka tråden