Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hej alla glada, här är sura Svenne!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte börja med att visa mig från min lite mer missnöjda sida:

Läste idag i fackorganet Skolvärlden nr 5 att man efterlyser innovativa lärare. Förutsättningen var tyvärr att den innovative använt någon av Pyttemjuks produkter för sin innovation. Det gjorde ju att jag surnade till och skickade en riktigt gnällig insändare till tidningen ifråga. Nedan är ett litet utdrag ur min alltför vänliga insändare till Skolvärlden.

"Det är ju väl känt att Pyttemjuks hela affärsidé går ut på att köpa upp innovativa programföretag för att sedan lägga ner dem.

Så har det varit ända sedan den beramade starten för 25 år sedan då Bill G med hjälp av sin kompis kopierade CPM och fixade till det så att det blev IBM-kompatibelt och världsomspännande. Därefter har Pyttemjuks strategi gått ut på att tvinga in windowsanvändarna bland sina egna mediokra produkter, t ex Word. Enligt min uppfattning borde Pyttemjuk ställas inför rätta för allt det lidande (och dödsfall till följd av hjärtinfarkter) som detta ökenhack ställt till med. Det är ju också ett av få program som många människor verkligen hatar. Allvarligt."

Så långt mitt missnöje med Pyttemjuk. Orkar inte surna till mer på dom.

Annars är väl min första fråga på forumet: Hur kan det komma sig att Pages och Keynote går att köpa för 79$ tillsammans? Var är haken? Jag köpte iLife för c:a 400 kr? Då ingick fyra program. Är det inte lite väl billigt???

Det känns ju lite fel när man tvingas medge "Äh, jag har bara använt ett par 100-kronorsprogram!" Det ger ju inget affärsmässigt intryck precis, när någon kommer och frågar hur man burit sig åt.

Nej, program ska kosta det de är värda.

Varifrån kommer förresten den sjuka idén att program nödvändigtvis ska vara värda det de kostar? Så är det ju inte med Word.

Att sitta och gnälla på om ett företag köper upp mindre företag för att göra en framgång känns lite för lågt. Inget företag är så mycket bättre det är bara det att folk älskar att klanka ner på BG för att han har lyckats enormat bra med detta.

Om du kollar hur Apple gör så är det inte så stor skillnad? Visst priset är annorlunda men de får också inkomster från hårdvaran.

Sen när det gäller just Office program så har jag svårt att se någon utmanare som är bättre än MS produkter.

Men varför haka upp sig på denna annons? Bättre att inte vara så militant utan att på andra sätt försöka visa att det går att göra saker på andra sätt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-03-13 09:55

...det var väl knappast uppköpen som var Sven-Eriks huvudpoäng utan att "Skolvärlden" dissade macare...?

förövrigt var "pyttemjuk" väldigt roligt

1
Bevaka tråden