Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya PowerBook är tyyyyyyst!

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har haft min PB15" 1,67Ghz nu i lite över 2 veckor och har än inte hört fläkten en enda gång!!! Hur j-a bra är inte det? Jag har under tiden bränt en dvd med iDvd, flyttat 30Gb data till interna hårddisken mm mm. Detta var aktiviteter som kunde få min förra PB (12", 1Ghz) att få fläktfnatt. Ibland krävdes bara Safari och Aftonslasket för att det skulle hända.

Och nu som sagt, ingen fläkt nån gång. Fast jag vet inte om det bara är positivt, den har blivit duktigt varm några gånger då jag tyckt att nån fläkt borde gått igång men icke då. Fast det kanske bara är höljet som blir varmt utan att påfresta några känsliga komponenter? Varmast blir det på bakre kanten mot där skärmen sitter fast. Övriga datorn blir lite lätt ljummen.

Det känns som att Apple jobbat en del med värmeutveckling/avledningen utan att behöva använda fläktar. Har noterat att processorn är en PPC7450. I min förra 12"are var det en 7447 och i efterföljande modeller var det en 7447A. Trodde 7450 var en varmare variant och att 7447 var en strömsnål variant? 7450 satt i Quicksilver t ex. Nån som vet mer om detta?

Sen en fråga till er med PB12"- kommer fläkten igång ofta? Och ni som haft tidigare modeller- är det nån skillnad?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-07 22:22

Jag har en PB12" och min fläkt går igång ibland, när man kör igång vlc eller någo sånt.
Men man hör inte fläkten alls.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 22:24

Min fläkt gick igång ganska ofta innan jag skaffade iCurve. Men när den står på iCurve stativet så blir det mycket bättre kylning och mindre aktivitet ifrån fläkten. Innan jag uppdaterade till panther lät däremot fläkten inget alls. Vet inte varför men med panther började den snurra igång emellanåt.

  • Medlem
  • 2005-03-07 22:34

haha, en jetteflummig teori, kanske högre pluppar på nya powerbooks, vilket gör att luftbängden & därför luftflödet som kan transportera bort värmen underifrån blir större

STÖRRE PLUPPAR FYR ALLE!

Min PB 12" 867Mhz låter ofta en hel del. När jag fick den var den tyst, men iom Panther och att jag ofta har Photoshop, InDesign, Acrobat och andra tunga program igång så surrar den ofta.

Och såklart, råkar man gå in på Aftonbladet eller IDG med Safari så spinner fläkten igång duktigt.
Har vant mig, min hemma-dator TiBook 15" 1Ghz låter också en del.

Kul att höra att den nya verkar tyst.

Jag håller med. Grymt tyst!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-03-07 23:02

min 12" är inte så tyst.. gpu:n ligger oftast i en 50 grader och har varit uppe i 74 när jag spelat call of duty.. men men.. överlag är den tyst är dock lite sur över batteriet.. har kanske som max haft 3:56 minuter battaritid.. och då hade jag skärmen nästan svart..:-/

Det är möjligt att min fläkt är igång ibland men isf är den sjukt tyst.

Jag räknade med en tystare dator än min 12"are men sååå mycket tystare hade jag inte ens vågats hoppas på. Det är helt underbart att sitta och surfa typ framför tvn eller på skrivbordet och det låter ingenting i stort sett!!! Den är ju tystare än Cuben och då stod den ändå längre bort från en än vad PBen är.

Vad har ni för CPU i eran? G4 vet jag men vilken modell? Starta terminalen och skriv "machine" (utan "tecken). Berätta vilken modell av PB G4 och hastighet också.

Nåt har iaf Apple gjort i senast modellen och kanske ligger en annan modell av G4-an delvis bakom det.

För att återgå lite till skillnaden mot min förra PB12" så kunde fläkten gå igång när laddaren var ansluten och man använde Word eller Excel eller iTunes. Satt jag och surfade på batteriet med den i knät kunde den som tidigare sagt gå igång på Aftonslasket. iMovie, iDvd och spel= massa fläkt. I början var jag upprörd över detta men så intalade jag mig att det skulle vara så och precis innan jag skulle sälja den tänkte jag knappt på det.

Men så fick jag den nya och nu så förbannar jag min 12"are. Ska verkligen fläktf-n gå igång vid surf? Det var ingen liten diskret fläkt heller utan den pustade på rätt högt och irriterande.

Fläktar borde vara olagligt!! Enjoy the silence!!

Innan jag ska sova måste jag också flika in att jag märkte ingen skillnad alls i fläktande på 12"aren för olika versioner av 10.3. Det fläktade lika mycket i 10.3.1 som i 10.3.7. Dvs på tok för mycket.

Min är en 1 GHz PB12, alltså mer än ett år gammal. Den heter 7450, och är tyst som attan. Går nästan aldrig igång (fläktarna alltså, he-he)

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-03-08 00:31

Fick min pb 17" 1,67 för en-två veckor sedan och jag har aldrig hört att fläkten gått igång.
Jag har suttit med photoshop och illustrator och allt möjligt igång samtidigt.
Har fört över filer and you name it.

Har känt värmen utav den dock, fast det har varit under photoshop/illustrator-sessioner.
Fast det var bara skönt för jag har så sjukt kallt i min jävla studentlägenhet.

  • Medlem
  • Håbo
  • 2005-03-08 08:32

Trevligt att det börjar droppa in lite feedback på de nya PowerBook-modellerna. Det som har sagts hittills är alltså följande:

PB 15", 1,67 GHz & PB 17", 1,67 GHz är behagligt tysta (Tack Rickard A & hamp.us för den informationen)

Intressant vore att få feedback om 1,5 GHz:arna, alltså CPU:n i nya 12" & 15".

Släpper ordet fritt, är det någon som sitter med någon av dessa nya PowerBooks och skulle vilja informera allmänheten?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-08 08:48

Håller med hamp.us, fick min PB 17" igår, och tyst som fasen är den. Men jag har dock fått fläkten att gå igång en gång, men då pressade jag den enormt. FTP'ade filer, importerade musik i iTunes, samt installerade Creative Suite på en gång..

Annars är den tyst som en mus.

Min gamla Acer Ferrari 3000 var ju som rena rama byggarbetsplatsen

Jag har en pb 15.2" 1.5GHz av senaste modellen och på den har inte fläkten startat en enda gång. Har iofs bara haft den i 4 veckor, men tycker jag pressat den rätt bra genom att se på DVD filmer och samtidigt tankat från FTP och haft rätt många program igång. Datorn blir rätt så varm, speciellt närmast skärmen. Nästan het faktiskt, men processorn ligger under 60 grader hela tiden verkar det som (måste boota om för att se efter...hinner väl kylas någon grad under uppstartstiden kanske).

Det enda som låter är ett lågt sus från hårddisken

Nu är iofs inte allt en dans på roser med min nya PB. Just nu är den på service för lite problem med styrplattan. Den låser sig 5-10 sekunder när det väcks från viloläget...fast bara ibland...hel skumt...

Någon av er andra som upplevt samma sak?? Alltså, försök röra musen så fort datorn "vaknat" från vila. Funkar det alltid till 100%?

/Erik

Senast redigerat 2005-03-08 23:48
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-03-08 19:01

Har en 12t PB med ppc7450 (1ghz). Fläkten är igång ständigt. Förr var den ganska tyst och fläkten gick bara igång om man gjorde tyngre grejor som att köra videoklipp, dvd etc men efter uppgraderingen till 10.3.8 är det ett elände. Är sladden i är fläkten som regel igång. Är sladden inte i räcker det med lite surfande för att få igång fläkten.

Nu verkar det som att det är ett känt problem att senaste OSX uppdateringen har ställt till med något på många 12t PB om man ska tro amerikanska mac forum och även en del diskussioner här, så vi får hoppas att det löser sig i kommande 10.3.9.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-08 21:42

Kan säga samma sak om 15" 1.5ghz.. har haft den i snart fyra veckor och fläkten har inte varit igång en enda gång.

  • Medlem
  • Håbo
  • 2005-03-10 11:59

OK, nu börjar vi närma oss en komplett förteckning över nya PowerBook-serien. Hittills har vi följande information:

PB 17", 1,67 GHz = tyst, något varm.
PB 15", 1,67 GHz & 1,5 GHz, båda modellerna tysta men relativ varma.

PB 12", 1,5 GHz är fortfarande ett frågetecken.

Vore trevligt att få en komplett förteckning här, så om någon skulle vilja rapportera hur nya tolvan fungerar, i avseende på värme/fläkt, så vore det toppen!

Har en powerbook 12" 1,5GHz... upplever den som mkt tyst, dock blir den väldigt varm!

fläkten går endast igång vid hårdare arbete, t.ex.. då jag för över stora filer, kör flera program sammtidigt , eller spelar UT2004.

men sitter jag bara å surfar, lyssnar på musik, eller kollar på film är den tyst som satan!!

  • Medlem
  • Håbo
  • 2005-03-10 13:44

Kalas, då har i alla fall jag fått en bättre bild över de nya PowerBooks som finns idag. Tackar för infon!

Joakim,

Blir den så pass varm att det är obehagligt att ha den direkt i knäet när du surfar eller ordbehandlar?

Ursprungligen av Walle:

Kalas, då har i alla fall jag fått en bättre bild över de nya PowerBooks som finns idag. Tackar för infon!

Joakim,

Blir den så pass varm att det är obehagligt att ha den direkt i knäet när du surfar eller ordbehandlar?

nix! inga problems att ha den i knät alls, klart att den blir varm... men inte obehagligt varm

riktigt varm blir den bara när jag spelat ut2004

  • Medlem
  • Håbo
  • 2005-03-10 14:17
Ursprungligen av JoakimOlsson:

nix! inga problems att ha den i knät alls, klart att den blir varm... men inte obehagligt varm

riktigt varm blir den bara när jag spelat ut2004

OK, tackar för infon. Kan tänka mig att stridens hetta kan bidra till en varm dator...

Skönt att höra att datorn är sansad under normala arbetsförhållanden. Att ha en dator som flåsar på för fullt med fläkt under surfning verkar, enligt mig, onödigt...

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-03-11 22:15

Jag är lite förvirrad, hur varmt (i Celsius) är egentligen något varm, relativt varm och varm?

Efterlyser yttemperaturavläsningar gjorda på ovanstående nivåer. Någons relativt varma PB kan ju visa sig vara en annans varma PB!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-13 23:54

hej.

jag har 12" 1,5 och vill säga att när jag nu surfar på 99mac och lyssnar på musik i iTunes så är fläkten igång, hårddisken 46 grader och processorn 47,8. fläkten hörs inte genom musiken, som jag har rätt svag volym på, och är väl överlag inte jättestörande, men "knäpptyst dator" skulle jag inte kalla den. sitter man i ett helt tyst rum utan att lyssna på musik kan jag tänka mig att man ändå skulle bli lite trött på fläkten i längden. men det där är ju subjektivt, som någon påpekade här nere så du måste nog prova en om du är ute efter att veta vad du ska köpa.

när jag jobbar i garageband viner det verkligen om fläkten, men då får datorn å andra sidan jobba rätt hårt, och den blir aldrig så varm att det är obekvämt att ha den i knät.

Har en sprillans PB 12''. När jag kör båda USB portarna, IPOD och extern mus går fläkten igång...
Annars helt tyst!
/D

Intressant läsning. En del har kanske tröttnat på att jag skrivit om fläktproblem och annat rörande min 12" 1,5ghz vid det här laget. Hur som helst, jag har sålt min nyköpta PB och står nu i valet mellan 15" PB, 12"IB och att gå tillbaka till PC. OSX är fint, men jag tycker Apples hårdvara är väldigt tveksam när det gäller bärbara datorer. 12" IB är i princip uteslutet med tanke på att den knappast är snabbare än 12" PB som hackar påtagligt under osx Tiger (med 1,25gb ram). Är väldigt nära att köpa en Vaio, men är 15" PB så tyst som det påstås här kanske det blir en sådan till slut ändå. Jag vill ha: Bra skärm, bra batteritid, bra respons i os och applikationer, bra hårddisk (byter ut skräpet som kommer med pb), tyst fläkt och hellre osx än windows. Ville förut ha en liten dator men har nu accepterat att det inte finns några tillräckligt bra sådana.

Ursprungligen av fredrikolsson:

bra hårddisk (byter ut skräpet som kommer med pb),

Hur då skräp? Det sitter väl inga dåliga diskar i PowerBook? 5400RPM är standard och 7200RPM finns tillval. Snabbare finns inte.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-02 19:14

Min nya 12" Powerbook fläktar bara när man pushar den i Myst 5. Annars är den tyst hela tiden. Jag är kär!

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-01-02 19:35
Citat:

Är väldigt nära att köpa en Vaio

Farsgubben köpte den fetaste nya 12" vaion, den är inte direkt tyst. Den låter som ett flygplan när man kör word.

Bevaka tråden