Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linuxprogram startar inte

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!

jag har just installerat x11, x11 sdk, fink och några paket för att köra ett linuxprogram. men när jag skriver programmets namn i terminalen så får jag meddelandet "command not found" som att det inte fanns. vad kan jag ha gjort för fel?

Programmet ligger inte i en mapp som ligger i din $PATH

Prova att starta programmet med ./programnamn när du står i mappen där programmet ligger.

tack.
får följande meddelande: can't open library: /sw/lib/libdl.0.dylib (No such file or directory, errno = 2)

känner du till det?

Ursprungligen av joyofsound:

tack.
får följande meddelande: can't open library: /sw/lib/libdl.0.dylib (No such file or directory, errno = 2)

känner du till det?

Det verkar som om programmet vill ha libdl... Jag har kvar en gammal installation av fink på en annan disk och där finns libdl.0.dylib. Jag kommer dock inte ihåg vad jag installerade då, det var ett tag sen. Vad står det om du skriver locate libdl?

[edit] efter en snabb googling och sökning på fink.sf.net så skall du installera dlcompat paketet i fink, libdl är en del av det.

[edit2] detta om du kör 10.2 om du kör 10.3 så finns libdl redan i systemet men det ligger under /usr/lib/libdl.dylib

Senast redigerat 2005-03-11 21:55

tack så mycket. jättesnällt att du tar dig tid...

jag hittade filen i ovon nämnda mapp. hur ska jag få programmet att förstå att filen ligger i en annan mapp?

Antingen så får du kompilera om det under 10.3 eller hitta en version som är kompilerad under 10.3. Eller så skapar du en länk med ln -s /usr/lib/libdl.dylib /sw/lib/libdl.o.dylib du måste troligtvis skriva sudo innan för att det skall fungera. OBS jag har inte testat så ta en säkerhetskopia på libdl.dylib om jag tänker fel...

1
Bevaka tråden