Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Priskrig 1gb ram modul, någon som testat? SOLVED

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borgholm
  • 2005-02-28 10:53

Jag funderar på att köpa en mac mini och räknar på hur dyrt det blir, för att det inte ska dra iväg alles för mycket så undrar jag om någon köpt 1gb ram moduler ifrån priskrig till sin mac mini? Det är väl just kvaliten på minnena jag är lite orolig för, men fungerar det så vore det ju bra. Det är ju ett ypperligt tillfälle att spara 500:-,
Länk till minnena:
http://www.priskrig.com/product.php?product=118&partner=1

Dom som har köpt detta minnen ifrån priskrig kan väl skriva i denna tråd, andra frågor hänvisar jag till FAQ:n som svara på det mesta!
Enligt priskrig så kör dom med ett sådant minne i en mac mini själva så det skall fungera hävdar dom. Jag tror på det och märker tråden löst.

Senast redigerat 2005-03-07 20:06

Minin behöver ett 2700 minne, 3200 funkar inte...

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2005-02-28 11:34
Ursprungligen av mmmikael:

Minin behöver ett 2700 minne, 3200 funkar inte...

Man kan stoppa i snabbare men det går inte snabbare än ett 2700! Så det spelar ingen roll. LÄS FAQ!
EDIT: Länk: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=66994 till FAQ:n

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-02-28 13:04

Hmm. Bra pris.

Men vad är CAS-värde? "3,0 cykler" - vad innebär det jämfört med 2,5 cykler, som Apples minnen i min (väl) har?

Och ECC - vad händer om man sätter i ett minne med ECC? (som väl är en felhanteringsfunktion?) Funkar det med sådana minnen?

Ursprungligen av Micke F:

Men vad är CAS-värde? "3,0 cykler" - vad innebär det jämfört med 2,5 cykler, som Apples minnen i min (väl) har?

Det måste vara rätt CAS.

Ursprungligen av Micke F:

Och ECC - vad händer om man sätter i ett minne med ECC? (som väl är en felhanteringsfunktion?) Funkar det med sådana minnen?

Det fungerar inte med ECC minnen.

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2005-02-28 13:27
Ursprungligen av Micke F:

Hmm. Bra pris.

Men vad är CAS-värde? "3,0 cykler" - vad innebär det jämfört med 2,5 cykler, som Apples minnen i min (väl) har?

Och ECC - vad händer om man sätter i ett minne med ECC? (som väl är en felhanteringsfunktion?) Funkar det med sådana minnen?

Vet inte vad det är för cas på minnena som sitter i från apple, vet inte vad det är exakt, men lägre är snabbare på vissa system, (oftast)

ECC passar inte till mac minin, LÄS FAQ! Många svar där.

Ursprungligen av erectus:

Man kan stoppa i snabbare men det går inte snabbare än ett 2700! Så det spelar ingen roll. LÄS FAQ!
EDIT: Länk: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=66994 till FAQ:n

ok my bad

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-03-01 22:43

Jag har satt in ett Crusial minne.. funkar hur bra som helst.. Kan varmt rekomendera de.. Kostade 1600:- Så jag tycker att det är värt att lägga till, ja vad blir det 400:- för att få ett minne som garanterat funkar.

Leveransen är helt otrolig oxå..
Bestälde kl 17:00 från deras webb-butik. kl 22:00 fick jag ett mail där det stog att grejerna är skickade. kl 11:00 nästa dag väcks jag av att UPS gubben står och ringer på dörren!!

13 timmar från England är inte dåligt..

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2005-03-02 10:24
Ursprungligen av PATTAN:

Jag har satt in ett Crusial minne.. funkar hur bra som helst.. Kan varmt rekomendera de.. Kostade 1600:- Så jag tycker att det är värt att lägga till, ja vad blir det 400:- för att få ett minne som garanterat funkar.

Leveransen är helt otrolig oxå..
Bestälde kl 17:00 från deras webb-butik. kl 22:00 fick jag ett mail där det stog att grejerna är skickade. kl 11:00 nästa dag väcks jag av att UPS gubben står och ringer på dörren!!

13 timmar från England är inte dåligt..

Det var ju inte så farligt faktiskt, men hur gjorde du då, när jag går in på crucial.com och väljer united kingdom - pc2700 - 1gb så kostar det 142 pund med frakt och VAT, det blir ca 1900, punden köper man för ungefär 13.4kr

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-03-02 13:22

Glömde säja att jag köper exkl. VAT då jag är näringsitkare.

Fortfarande prisvärt för ett original minne om ni frågar mig.. jämför med typ Kingstons mac mini minne som kostar ca 2600:- För att inte tala om apple store.

Men om Priskrigs minne funkar är de ju bara bra.. men frågan är om man har någon garanti att det forsätter fungera nästa år, eller året där på...

  • Medlem
  • 2005-03-02 13:35

eBay

köpte 1 gig till mac mini på eBay från detta företag:

http://feedback.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewFeedback&userid=omnitechnologies.biz%21&iid=5166965803&frm=284

De har minnen specifikt till mac mini och har dessutom en supersnabb leverans. Fick min på tredje dagen efter beställning.

Här är ett aktivt (i skrivande stund) exempel:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=0&item=5168491788&rd=1&ssPageName=WDVW

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-02 13:40
Ursprungligen av PATTAN:

Men om Priskrigs minne funkar är de ju bara bra.. men frågan är om man har någon garanti att det forsätter fungera nästa år, eller året där på...

Enligt min erfarenhet så är ett minne aningen dead-on-arrival eller dör inom dom närmaste dagarna. Kan inte påminna mig några fall där minnen spontandött ett eller flera år senare.

Har tidigare jobbat som itchef på företag med ~150 burkar i 7 års tid så jag har mer än bara burkarna hemma att luta mig tillbaka på för mitt uttalande.

Fast det är ju sant, har man en kritisk produktionsserver så stoppar man ju inte i noname junk-minnen för att spara in några ynka tusenlappar. Det vorde utomordentligt efterblivet att göra det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-02 18:30
Ursprungligen av matseng:

några ynka tusenlappar

:eek:

  • Medlem
  • 2005-03-02 18:35
Ursprungligen av Timber:

:eek:

Pengar har olika värde i olika situationer, och för olika människor. Relativitetsteorin.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-02 18:57
Ursprungligen av stfm:

Pengar har olika värde i olika situationer, och för olika människor. Relativitetsteorin.

Jo, och särskilt då det är ett företag som köper en server för 40-60000 och hänger på externa diskrack med diskar för samma belopp och tycker att det är viktigt att det fungerar till 100%. Då bryr man sig inte om att överklocka burkarna eller sänka priset från 112 000 kr till 108 000 genom att köpa billigare minne.

Kan jag däremot spara in 1000 kr (eller nästan 2000 kr i jämförelse med Apples priser) på minnet till en burk som jag ska "leka lite med på fritiden" så tycker jag att det är en aldeles utmärkt besparing. Jag (eller min lilla firma) kan lägga mellanskillnaden på något mycket roligare och ta risken för eventuella problem. I värsta fall får man väl stoppa in minnet i en pc om macen är knussligare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-04 06:45
Ursprungligen av stfm:

Pengar har olika värde i olika situationer, och för olika människor. Relativitetsteorin.

Men gäller det "några ynka tusenlappar" så köper man väl inte Mac Mini över huvud taget?

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-04 07:41
Ursprungligen av Timber:

Men gäller det "några ynka tusenlappar" så köper man väl inte Mac Mini över huvud taget?

Ursprungstexten sa "Fast det är ju sant, har man en kritisk produktionsserver så stoppar man ju inte i noname junk-minnen för att spara in några ynka tusenlappar."

Man har inte heller en Mac Mini som kritisk produktionsserver å andra sidan.... Det har man en riktig server till. Med saker som väl tilltagen kylning ECC-minnen, dubbla nätagg, hotswappbara hårddiskar osv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-07 12:59

Nån som fått detta minne att fungera?

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2005-03-07 20:05
Ursprungligen av d-bug:

Nån som fått detta minne att fungera?

Enligt priskrig så ska det fungera. dom kör själv med ett i en mac mini. Såg att dom blivit ännu billigare nu för 1gb. 1039:- hemskt billigt...

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-07 20:16

Men vafasen, någon måste väl ha greppat dessa minnen o testat? Ser ingen som svarat på frågan ännu

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-07 20:35
Ursprungligen av rAWTAZ:

Men vafasen, någon måste väl ha greppat dessa minnen o testat? Ser ingen som svarat på frågan ännu

Jag har en sådan från Priskrig liggande hemma, men tyvärr så väntar jag på min mini fortfarande så jag kan inte prova...

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-07 21:38
Ursprungligen av matseng:

Jag har en sådan från Priskrig liggande hemma, men tyvärr så väntar jag på min mini fortfarande så jag kan inte prova...

haha ok Den kommer nog snart ^-^

Angående olika cas så är det som att springa runt flaggstänger - cas 2 är som att springa runt två flaggstänger, cas 3 är som att springa runt tre - alltså snabbare att springa runt 2. Det handlar om åtkomsttid. Cas 2.5-minnen brukar funka i cas 2, cas 3 i cas 2.5 etc. Sen har jag hört att G5:an kör med cas 3-minnen, dock inget säkert från min sida.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-09 12:06
Ursprungligen av erectus:

Enligt priskrig så ska det fungera. dom kör själv med ett i en mac mini. Såg att dom blivit ännu billigare nu för 1gb. 1039:- hemskt billigt...

Ännu billigare. 947 Kr inkl.. moms ! 050309.

Kom igen nu . Väntar på min lilling så jag har inte köpt nått minne ännu. Har ingen köpt och prövat detta minne i sin mini ännu ?

pss.. Har jag lite flyt så sänker priskrig priset lite till när det är dags för mig att köpa. en femhundring för en gigs modul vore precis lagom.

Står det på vad det är för fabrikat? Det står på priskrig att fabrikatet varierar beroende på leverantörsavtal...
Och när köpte du minnet? Kanske man kan luska ut om det är nå bra minnen eller inte.

Edit:
Här finns också billiga minnen till mini med "Lifetime Advance Replacement Warranty":
http://eshop.macsales.com/shop/mac-mini/

  • Oregistrerad
  • 2005-03-11 12:59

Är det någon som prövat detta minne ännu i minin?

/Olle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-11 13:56

Den här sammanställningen på Anandtech kan vara av intresse när det gäller minnen:
Mac Memory Roundup Q1 2005 - In Search of Affordable Upgrades

Ursprungligen av matseng:

Enligt min erfarenhet så är ett minne aningen dead-on-arrival eller dör inom dom närmaste dagarna. Kan inte påminna mig några fall där minnen spontandött ett eller flera år senare.

Du måste ha använt uteslutande bra minnen i så fall (eller haft stor tur), har själv varit med om en del tillfällen då minnen gett upp efter en tids användning. Och då har jag också haft att göra med några hundratal maskiner i mina dagar, så jag hämtar inte heller saker ur luften.

Men: Jag har aldrig någonsin, inte en enda gång, sett det hända med ordentligt testade kvalitetsminnen. Samtliga gånger jag varit med om att minnen gett upp på det sättet har det rört sig om antingen Samsung eller noname-minnen, d.v.s. uteslutande skräpminnen. Just därför tycker jag att man alltid ska välja kvalitetsminnen med livstids garanti (t.ex. Kingston eller Crucial) framför noname-minnen utan kvalitet - prisskillnaden är dessutom inte särskilt stor för den delen heller.

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2005-03-03 10:23

Skickade ett mejl till priskrig och undrade lite garanti och sådant, även att jag tänkt ha minnet till en mac mini, inga problem fick jag tillbaka, dom körde själv ett sådant minne i en mac mini. Garantin var också 1 år. För min del blir det iallafall priskrigs minne.

Berättigad fråga - hur gick det med Martin Björnströms eventuella deal med Crusiall där väl tanken var att vi på hans siter skulle kunna komma åt lite lägre priser av minnen ???

Bevaka tråden