Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skaffa PB, 17" eller 15"

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-10 14:04

Hej!

Jag tänkte köpa en PB och har några frågor.

1. Ska man vänta på Tiger?

2. 17" eller 15"

3. Hur mycket internminne behövs? Var ska man köpa det? Direkt hos apple store eller finns det billigare/bättre någon annan stans.

Jag ska använda min dator till att redigera bilder. Surfa och i framtiden (om jag kommer in på nån skola hoppas, hoppas) med Cad.

Tacksam för svar / Anders

Oj... inget lätt val. Vill du ha den portabel skulle jag välja bort 17" direkt.
Minst 768 Mb RAM skulle jag rekommendera. Gärna 1 Gb med tanke på vad du ska göra.
Ta och en snabbare hårddisk i den, det gör mer än du tror!

Tror inte du hittar den billigare någonannanstans än hos Apple, å andra sidan kan du åtnjuta direktsupport om du köper den lokalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-10 16:22

1. Tiger kan komma redan i början av april, men man kanske måste vänta ända till juni, så jag skulle inte vänta utan slå till direkt.

2. 15" tycker jag är den bästa kompromissen, men det är nog upp till var och en. Gå till en återförsäljare och känn lite på båda vetja!

3. Då OSX tar upp ganska mycket internminne bör du nog ha 1Gb om du vill ha det ska kännas riktigt bra.
Och ja, köp inte på Applestore då de tar rejäla överpriser på sina minnen. Kolla på Macoteket vad du behöver för sort och köp ett på komplett eller liknade. Crucial har jag hört mycket saker om.

  • Medlem
  • 2005-03-10 17:45
Ursprungligen av ajaxx08:

Gå till en återförsäljare och känn lite på båda vetja!

Mycket bra förslag. 17"-aren är inte så klumpig som man kanske kan tro om man aldrig har testat den. Åsså har den en suveränt stor skärm.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-10 20:29
Ursprungligen av ajaxx08:

Gå till en återförsäljare och känn lite på båda vetja!

Jo om jag inte hade bott i en Finsk småstad hade jag gjort det för länge sedan! Kokkola är inte stället att vara om man ska köpa saker.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-10 22:02

17! Bättre skärm än 15. Lite otympligare dock

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-10 23:40

Kan starkt rekommendera 17". Skärmytan är helt oumbärlig. Sen är ju frågan om du ska ha den som en ersättare till stationär (som jag). Då tycker jag att 17" är nästan ett måste. Har man en extern skärm däremot, då kan 15" vara ett bra val. Sen blir ju 17"'s modellen lite svalare också..

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-03-11 11:44

Håller definitivt med hyper, om du ska låta din bärbara ersätta din stationära så är en 17" det enda rätta valet.

Eller så köper du en 15" och köper till en extern tft, men det känns lite onödigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-11 12:36
Ursprungligen av hamp.us:

Håller definitivt med hyper, om du ska låta din bärbara ersätta din stationära så är en 17" det enda rätta valet.

Eller så köper du en 15" och köper till en extern tft, men det känns lite onödigt.

Good Point.

Frågan är vilka krav du ställer på mobiliteten? En 17":are ser jag främst som en burk som syftar till att vara en ersättare till en nuvarande stationär dator, och som vars främsta syfte är att flyttas mellan två platser (hem - arbete, t.ex). Jag tycker personligen att den är lite för stor för att på ett smidigt sätt kunna tillåtas att bäras med överallt.

Å andra sidan blir 15":aren ett ganska meningslöst mellan-läge. Om jag prioriterade poratbiliteten skulle jag satsa på 12":aren, med en extern TFT hemma på skrivbordet. Jag tror det blir svårt med en riktigt bra guidning, då detta i högsta grad är en smakfråga. Eftersom du inte har möjligheten att känna på burkarna, ta och spana på måtten på dom - jämför med din bärväska eller annat (långt ifrån någon perfekt referensmodell, såklart).

mvh
FrrH

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-03-11 12:48
Ursprungligen av FrrH:

Good Point.

Frågan är vilka krav du ställer på mobiliteten? En 17":are ser jag främst som en burk som syftar till att vara en ersättare till en nuvarande stationär dator, och som vars främsta syfte är att flyttas mellan två platser (hem - arbete, t.ex). Jag tycker personligen att den är lite för stor för att på ett smidigt sätt kunna tillåtas att bäras med överallt.

Å andra sidan blir 15":aren ett ganska meningslöst mellan-läge. Om jag prioriterade poratbiliteten skulle jag satsa på 12":aren, med en extern TFT hemma på skrivbordet. Jag tror det blir svårt med en riktigt bra guidning, då detta i högsta grad är en smakfråga. Eftersom du inte har möjligheten att känna på burkarna, ta och spana på måtten på dom - jämför med din bärväska eller annat (långt ifrån någon perfekt referensmodell, såklart).

mvh
FrrH

15" är definitivt ett mellan-läge som känns mer fel än rätt.
12" är verkligen portabel och den märks knappt i väskan/ryggsäcken, har ett par vänner som kör med 12".

Jag var jättenära på att köpa en 12" innan jag valde min 17" och då hade jag tänkt att tjacka till en extern tft. Fast jag kom fram till att i mitt fall så skulle jag tjäna på en 17" då jag arbetar lika mycket i skolan som hemma och då behöver den extra skärmytan.

Svårt val.
Väg alla nack/fördelar mot varandra och ångra dig för guds skull inte.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-11 12:55
Ursprungligen av hamp.us:

Väg alla nack/fördelar mot varandra och ångra dig för guds skull inte.

Haha! Ångra sig är aldrig bra

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-11 17:01
Ursprungligen av rubing:

Hej!

Jag tänkte köpa en PB och har några frågor.

2. 17" eller 15"

3. Hur mycket internminne behövs? Var ska man köpa det? Direkt hos apple store eller finns det billigare/bättre någon annan stans.

Hej,

Har haft en 17" PB för en vecka nu. Tänkte först att köpa en 15", men fick 17" med mig från en återförsäljare i Helsingfors. Dom hade inga 15" SD, utan skulle ha väntat ett par veckor.

Jag bär PB:n med mig hela tiden. Ganska ofta bär jag också en Dell C610 tilsammans med PB:n och tycker inte alls att PB är för stort eller tungt. Jag har Brenthaven väskan och det är toppen. Ingen problem att ha PB, Dell och alla tillbehör i den.

Jag köpte Kingston 1GB extra minne med PB:n. Det var mycket billigare än minne från Apple och har haft inga problem med det.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-11 19:24

Bara upplysningsvis så skiljer det numera näsgtan ingenting att köpa minnet från applestore och låta dom montera in det än att köpa det själv. Förut var det en ohygglig skillnad, men nu har Apple vaknat till liv

Ursprungligen av hyper:

Bara upplysningsvis så skiljer det numera näsgtan ingenting att köpa minnet från applestore och låta dom montera in det än att köpa det själv. Förut var det en ohygglig skillnad, men nu har Apple vaknat till liv

Hyper, ge gärna räkneexempel...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-03-22 13:34

Jag funderade länge på om jag skulle köpa en 15" eller 17"". Min första tanke var att köpa en 15 och att ha en extern skärm inkopplad. Dock föll jag pladask när jag fick jämföra en 15" och en 17" bredvid varandra..
15"aren är lite mindre, men 17"aren är tunnare. Tycker inte det är någon större skillnad på mobiliteten. 17"aren känns ändå lätt och smidig för att ändå ha en 17" skärm. När man sen sätter sig ner och öppnar locket så kan man inte bli annat än kär.

Efter att ha fått testa 17"aren och 15"aren bredvid varandra så stod valet inte längre mellan 15 och 17 utan mellan 12 och 17. Jag valde 17"aren för att 12" helt enkelt inte skulle räcker till för mig när jag vill jobba mobilt. Jag behöver dessutom den extra prestandan som finns i 17"aren.

Jag är glad att jag valde 17"aren. Jag bär inte med mig den vart jag än går, men ändå en hel del och tycker inte det är ett dugg besvärligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 16:53

Ska du ha en dator med Superdrive och väljer mellan 15" och 17" är ju inte någon större prisskillnad. Men om du klarar dig bra med Combo skulle jag defentitivt ta 15" då priskillnaden är ganska stor mellan 15" Combo och 17". Men som sagt, spelar inte priset någon större roll är det en smaksak vad man föredrar mellan 15" och 17".

1
Bevaka tråden