Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern USB Wi-Fi stick till Mini:n?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,
Tänkte kolla om nån använder en extern USB wi-fi stick med sin Mac/Mini. Jag köpte min utan AP och vill nu köpa till en extern wi-fi module. De flesta jag kollat nämner inget om att de skulle fungera på Mac OS...

Any ideas?

Tack,

/Flip

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-11 08:22

Nätverkskort på USB är i allämhet totalt värdelöst, och mac stödet för såna nätvärkskort är väldigt litet, eftersom du har AP plat i minin skulle jag föreslå att du sätter i ett riktigt kort där

Att köra wireless på OS X via "tredjepartskort" går alldeles utmärkt. I vart fall i teorin. Sedan upptäcker man att ett visst chipset hit eller dit har ett eller annat problem, och så blir det mest en väldig massa meckande fram och åter. Om du planerar att köra Linux eller liknande är det nog ett bra val, eftersom Airport Extreme-kortet (så vitt jag vet) ännu inte stöds där, men annars skulle jag rekommendera att gå den enklare (och mer estetiska ) vägen och köpa till Airport Extreme.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-11 13:12

DLink DWL 122 ska funka för Mac. Är själv lite sugen på en sån men har inte testat den än. Kostar några hundralappar hos bl.a. Macoteket.
http://www.dlink.se/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDLYZU93ygJVYKOhST9vhLPG3yV3oUoF4hqltbNlwaaRp7jwrEj2onGQTo48EBt/mzKDkLE4Xte3dbo8=

Ursprungligen av Niklas:

DLink DWL 122 ska funka för Mac. Är själv lite sugen på en sån men har inte testat den än. Kostar några hundralappar hos bl.a. Macoteket.
http://www.dlink.se/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDLYZU93ygJVYKOhST9vhLPG3yV3oUoF4hqltbNlwaaRp7jwrEj2onGQTo48EBt/mzKDkLE4Xte3dbo8=

Känner någon som har D-Link DWL 122 på sin Powerbook som kör Mac OS 10.3.8 och den fungerar utmärkt mot hans SonyEricsson K700i.

  • Medlem
  • 2005-03-11 16:48

Vad är det för underlig K700i som kör med WiFi?

Ursprungligen av Baron:

Vad är det för underlig K700i som kör med WiFi?

Inte vet jag, men jag har iaf BlueTooth i min T68i.

Jag håller visserligen med om att det ser estetisk bättre ut med inbyggt AP. Jag skulle kunna nog kunna slänga in ett själv men är rädd för att garantin skulle upphävas. Tar man in den till en auktoriserad service shop så är jag rädd för att det skulle ta alldeles för lång tid

What to do, what to do...

Har nämligen hittat ett par relativt billiga netgear usb/wi-fi moduler. Men som sagt, inget nämns om de funkar med Mac.

Tack för tipset om Dlink. Ska kolla in de närmare.

/Flip

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-03-11 17:13

Jag kör en MA111 på en gammal G4 under MacOS X 10.2 med Dlinks DWL 122-drivrutiner. Funkar fint förutom att man måste koppla i och ur den efter omstart för att den ska dyka upp.

Har för mig att DWL 122 inte funkar med Panther. Jag fick åtskilliga kernel panics och returnerade fanskapet.

Köpte sedan ett Airport-kort, och ångrade att jag inte hade gjort det från början. Men jag har nästan kommit över det nu, efter sådär ett år.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-12 08:32

D-link DWL-122 fungerar fint med version 1.4.7 av deras drivrutiner som finns att hämta här:

http://www.dlink.com.sg/products/support.asp?pid=175#drivers

Jag har själv använt detta på en iMac G3 med Mac OS X10.3 Panther och en DWL-122.
Det fungerar mycket bra.

Enligt en insändare på Xlr8yourmac så ska D-links drivrutiner även fungera ihop med andra Prism-enheter typ Netgear MA111:

http://www.xlr8yourmac.com/archives/sep04/091704.html

Men om du inte har sönder något påverkar väl det inte garantin? RAM kan man ju byta själv.

Tycker man att mottagningen är kass kan man löda till en egen antenn - krävs lite h4xx0rskillz men kan vara intressant om man ska wardriva eller så!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 21:50

Efter att ha uppdaterat till senaste OP på min Mac Book Pro, så fungerade Airport mottagningen sämre. Installerade därför 1.4.7 drivrutiner till min gamla DWL 122. Det visade sig att drivrutinen inte alls stöds av Intel Mac. Avsintallerade, men så slutade Spotllight och annan sökning att fungera. Någon som vet vad som kan göras. Kan man endast installera om Spotligt och den andra sökprogrammet? Eller måste jag installera om hela systemet. Kanske lägga nytt ovanpå det gamla för tredje gången..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 22:03

https://trac.kismac.de/wiki/DWL-122

PROBLEMS WITH 10.4 ¶

D-LINK has discontinued the DWL-122. There is no "official" driver for OS X 10.4.

Installing version Driver 1.4.7 will mess up the privileges in your System and break the Spotlight database!

If this has happened to you repair the permissions using the disk-utility and/or

chown -R root:wheel /System/Library/StartupItems and rebuild the Spotlight database by issuing the

sudo mdutil -E / command in ther terminal. After that the Spotlight issue should be fixed.

Still the installed driver is not sucessfully loaded at startup. To solve that try the steps provided here.

If KisMAC should freeze while using a DWL-122, you must unplug it after Force quitting or KisMAC will never fully quit.

1
Bevaka tråden