Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur åldras TFT-skärmar?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-10 19:51

Har sökt i olika forum och på nätet men hittar inte så mycket info. Kanske är det ett gott tecken, att TFT-skärmar åldras inte så snabbt. Det jag fått veta hittills är att de generellt ska hålla i 50000 timmar tills bakgrundsbelysningen en dag säger puff och slocknar som en glödlampa. Vilka andra fel uppstår med åren? Påverkas inte skärpan, ljuset, färgerna, betraktningsvinkeln, pixlarna eller pixelhastigheten på något sätt? 50000 timmar skulle i mitt fall innebära en livslängd på 18-20 år. En skärm för livet alltså, nästan!

Jag tror att du har rätt! En lcd håller tills den en dag dör.

Skärpan får ju lite småsvårt att försämras eftersom varje pixel är en avgränsad transistorstyrd cell, och betraktningsvinkeln bestäms av ett diffusionsfilter av plast, som inte lär få några åldersförändringar, så den kan inte heller förändras just något. Färgerna kommer från simpla färgfilter som inte heller kan väntas förändras särskilt mycket heller, och jag tror inte så mycket på att kristallerna skulle börja vrida sig långsammare så att responstiden ändras. På det stora hela ska panelen inte försämras särskilt mycket.

Däremot finns ju problemet med enstaka pixlar som med tiden lämnar in, och det är väl i första hand på det sättet själva panelen åldras. Sedan dör ju lysrören i bakgrundsbelysningen efter ett tag, och ofta börjar de flimra ett tag innan de slutligen ger upp. Och de är oftast så dyra att byta att det inte är lönt, så då är det lika bra att dumpa skärmen på närmaste miljöstation.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 20:38

Om man tittar på en något äldre TFT-skärm så ser man en radikal skillnad gentemot nyare skärmar. Den äldre skärmen ser väldigt mörk och grådassig ut. Jag tror inte det beror på att skärmen har blivit så mycket sämre sen du köpte den. Men däremot har de nya skärmarna blivit SÅ mycket bättre på just de sakerna du nämner (skärpan, ljuset, färgerna, betraktningsvinkeln, pixlarna eller pixelhastigheten)

Så om du stänger in dig med din skärm i gällande antal år så skulle den säkert kunna ha en livslängd på 18-20 år.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-10 20:58

Tack för alla svar!

Det låter ju mycket bra om man har turen att inte drabbas av döda pixlar eller döende lysrör alldeles för tidigt. Hur kommer det sig då att alla tillverkare inte går i konkurs om skärmarna håller så länge? Hur ofta dör pixlarna och lysrören? Om tillverkaren lovar 50000 tim kan man lita på det eller är det bara teoretiska värden?

Det där med bakgrundsbelysningens död låter ju som vanliga lysrör i taklampor. De flimrar också först och dör sen. Det kanske är såna de stoppar i skärmarna och tar överpris.

Min första bärbara, en PowerBook 540c, hade otroligt bra bild på sin skärm faktist, och responstiden tycker jag var snabbare än på flesta PC Laptop/vanliga plattskärmar nuförtiden:P

Jag hade väldiga problem med skuggområden på min första PowerBook, en 1,25GHz. De bytte inverterboard en gång och bytte skärmen en annan gång, men problemet kvarstod. Sen fick jag en ny dator.

Det jag vill ha sagt med detta är väl att det är mycket annat i en skärm som kan gå sönder än just själva skärmen, om ni fattar. Det är en faslig massa elektronik som kan vara kallödd eller nåt.

Jag har läst någonstans, kommer inte ihåg var, att företag räknar med (budgeterar) att en CRT har en livsläng på 3-5 år men en tft har 5-7 år.

Misstänker också att vår eviga längtan efter något större, bättre, snabbare osv leder till att vi ska ha nya skärmar med jämna intervaller.

Den åldras som allt annat, efter ett år är den ett år gammal, efter två år är den två år osv. svårare är det inte...

Ursprungligen av Homy:

Det där med bakgrundsbelysningens död låter ju som vanliga lysrör i taklampor. De flimrar också först och dör sen. Det kanske är såna de stoppar i skärmarna och tar överpris.

Ungefär, men med riktigt sofistikerade HF-lysrör i stället för de 50 Hz-härken som sitter i de flesta takbelysningarna. Men priset är nog ganska rimligt, skulle man själv försöka få tag i millimetertunna HF-rör med 50 000 timmars livslängd så skulle det nog inte bli direkt billigt heller

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-11 08:22
Ursprungligen av Dahl:

Om man tittar på en något äldre TFT-skärm så ser man en radikal skillnad gentemot nyare skärmar. Den äldre skärmen ser väldigt mörk och grådassig ut. Jag tror inte det beror på att skärmen har blivit så mycket sämre sen du köpte den. Men däremot har de nya skärmarna blivit SÅ mycket bättre på just de sakerna du nämner (skärpan, ljuset, färgerna, betraktningsvinkeln, pixlarna eller pixelhastigheten)

Så om du stänger in dig med din skärm i gällande antal år så skulle den säkert kunna ha en livslängd på 18-20 år.

Lampan blir mörkar med tiden oxå så om man ser till att när datorn går i vila så får skärmen vila så förlänger man ljusstyrkan

50000 timmar=2083 dygn=5.7 år

Om din skärm är påslagen 8 timmar/dygn så har du ca 17 år att se fram emot minst...Flimmerfritt!

Min PowerBook 180 från 1993 funkar fortfarande perfekt! Och kommer att göra det, även när bakgrundsbelysningen ger upp. Det funkar att köra med en lampa riktad mot den. Fast nu kommer jag nog inte använda den så mycket att bakgrundsbelysningen pajar iofs.

1
Bevaka tråden