Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad på utseende mellan G5:or?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tittat på lite bilder och funnit en sak som jag inte har tänkt på förrut, Apple har omdesignat insidan av Power Mac G5:an i och med den nyare modellen.
Jag kan ha fel, bedöm själv!

Jämför den här och den här.

Skillnaden är att den senare är av värstingmodellen, 2.5GHz, som har vattenkylning. Därav det annorlunda kylblocket över processorerna.

Just det, det glömde jag!
Men det är ingen skillnad mellan till exempel första generationens dual 2 GHz och andra generationens dubbla 2:a?

Inte vad jag vet, nej.

Jag har tittat på lite bilder och det som jag sa i det första inlägget verkar faktiskt stämma.

Ny dubbel 1.8 GHz, "gammal" dual 2 GHz.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-12 09:03

Det stämmer väl

Det är väl mycket riktigt så att den nya DP1.8-an och den gamla (liksom de nya) större modellerna är annorlunda inuti. Den nya DP1.8a-n är ju lite snikig och har bara fyra minnesplatser, till skillnad från bland annat den gamla "riktiga" DP1.8-an (och de större bröderna) som har åtta stycken.

/Fredrik

Ja, det är sant, men utseendet är också annorlunda. Den nya modellen har en plastkåpa över processorerna som sträcker sig ändå bort till bakändan av datorn. Den gamla modellen har en metallkåpa som bara sträcker sig en bit bak.

En annan teknisk skillnad är att den första generationen har PCI-X, något som den nya inte har.

Jag kan ju förstås ha fel när jag säger följande men den nyare modellens plastkåpa finns i båda. Troligtvis har den plockats bort ur den andra bilden för att den medför vissa reflexer från blixten.

Plastkåpan är till för att rikta luftflödet genom lådan. Du kan köra Macen utan metallluckan men så fort du tar ur plastkåpan så stannar datorn - det är ett skydd mot överhettning.

Se Apple-History:
Första generationens G5 (2003)

Andra generationens G5 (2004)

Ja, plastkåpan som sitter mellan innandömet och metallen finns på båda modellerna men om man tittar på processorerna ser man att på den första generationen är det en metallkåpa där det står G5, emedans det på dem nya är en plastkåpa där det står G5.

Undrar om dem som ska köpa en PC diskutterar skillnaden i utseende mellan AMD Opteron och Intel Pentium 4 :D.

Ursprungligen av Svampisen:

Ja, plastkåpan som sitter mellan innandömet och metallen finns på båda modellerna men om man tittar på processorerna ser man att på den första generationen är det en metallkåpa där det står G5, emedans det på dem nya är en plastkåpa där det står G5.

Undrar om dem som ska köpa en PC diskutterar skillnaden i utseende mellan AMD Opteron och Intel Pentium 4 :D.

Ok you lost me there...jag har inte en aning om vad du pratar om. Plastkåpa? vilken då, och hur vet du att det är plast?

1
Bevaka tråden