Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illasmakande handel med domännamn

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-09 13:16

Vill kasta ut en fråga för lite aynpunkter.

Jag har en utländsk kund med ett företagsnamn vi kan kalla "Our Name". Dom har domänen our-name.com. Men eftersom ourname.com skulle passa bättre, gjorde jag en whois för några månader sedan och såg att registreringen var på väg att löpa ut. Så jag gjorde en back-order genom Snatch-it (tror jag dom hette) som bevakade domänen och skulle knipa den så fort den blev ledig.

Tyvärr missade dom, och för nån vecka sedan gjorde jag en ny whois för att se vem som köpt namnet, och fann att det var bolaget buydomains.com som var ny ägare. Skickade dom en förfrågan om priset och fick svar att domänen skulle kosta 2.500 US Dollar.

Nu till det som stör mig en hel del:

ICANN (som alltså är organisationen som sköter all världens domäner) är väldigt tydliga i villkoren som varje domäninnehavare måste acceptera. Bl.a. vill dom förhindra spekulation med domäner, och har därför uttryckligen sagt att innehavaren av ett "snott" domännamn skall överlämna detta på egen bekostnad till någon som har bättre "rätt" till namnet om:

1. Innehavaren inte har något legitimt intresse av domänen eller
2. domänen har registrerats under "ont uppsåt"

Som beskrivning av "ont uppsåt" förtydligar dom att det bl.a. är när:

1. Omständigheter indikerar att domänen registrerats eller införskaffats primärt för att säljas, hyras ut eller på annat sätt föra över domänen till klaganden som innehar varumärke eller servicemärke eller till konkurrent ill den klagande för avsevärt högre kostnader än dokumenterade utgifter (min översättning)

För min är detta kristallklart: Domännamn ska inte behandlas som handlesvaror. Men det verkar som om buydomains.com och andra litar på att folk hellre pröjsar dom än anlitar jurister, eftersom det blir mindre strul, blir billigare och går snabbare.

I första hand blir jag grinig å min kunds vägnar. Men i andra hand blir jag förbannad i största allmänhet. Tittar man framåt, så kan i princip alla tänkbara och vettiga domännamn ha blivit tagna som gisslan inom några år. Har du inte 10-20.000 spänn, så får du nöja dig med ett helt omöjligt domännamn.

Eller så här: Jag har en miljard spänn, går ihop med Microsoft och ett par andra storbolag som skjuter till ytterligare några miljarder. Så köper på oss all världens tänkbara domännamn som är lediga för 10 dollar stycket och sätter oss och väntar. Förr eller senare säljer vi dom med 200 gångers förtjänst.

ICANNs villkor finns att läsa här: http://www.icann.org/udrp/udrp-policy-24oct99.htm#4

Vad tycker ni om detta? Har ni egna erfarenheter? Har ni rent juridiska synpunkter?

Vad gäller en .com domän är detta lite knöligare. Det är klart mycket enklare om det varit en .se adress. Då hande ni nog fått rätt. Det finns liknande prejudikat på IIS hamsida.

http://www.iis.se/domannamn/allmant.shtml

Klicka dig vidare till avslutade ärenden.

***
Nu är det fel toppdomän vi pratar om här, men kanske får du några råd, eller tips på formuleringar??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-10 18:02

Själv är jag ägare av domänen:

cocacola.inc

...via new.net.

De säljer, per spekulation, domännamn i huvuddomäner som ligger på förslag som "officiella" huvuddomäner..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-10 18:27
Ursprungligen av Eclipse:

Vad gäller en .com domän är detta lite knöligare. Det är klart mycket enklare om det varit en .se adress. Då hande ni nog fått rätt. Det finns liknande prejudikat på IIS hamsida.

http://www.iis.se/domannamn/allmant.shtml

Klicka dig vidare till avslutade ärenden.

***
Nu är det fel toppdomän vi pratar om här, men kanske får du några råd, eller tips på formuleringar??

Tack f tips!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-03-10 22:21

Verkligheten är som den är, domäner är handelsvaror. Tycka vad man vill om det, men så är det.

Så här gör du för att fixa domänen nästa gång:

http://www.mikeindustries.com/blog/archive/2005/03/how-to-snatch-an-expiring-domain

1
Bevaka tråden