Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa trådlösa nätverk till iBook

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 22:51

Hejsan, lite nybörjade. Jag har en iBook utan airportkort och tänkte köpa till ett. Min ibook är ganska ny G4 1Ghz. Det skall väl funka bra med airportextrem då? Har för mig att det bara skall vara att lyfta på tangentbordet och plugga in, eller?

Sedan vilken är den bästa och billigaste stationen till? Jag har bredband via en tp-kontakt i väggen.

Är student så pris är ganska viktigt.

Tacksam för tips

  • Medlem
  • 2005-03-09 23:02

Hejsan, kolla efter ett begagnat airport expresskort samt beggagnad trådlös router. Då bör du komma undran billigt, speciellt om du kan nöja dig med en 11mbit router.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-03-09 23:21

Jag kan rekommendera Netgears routrar. Jag har själv haft två som fungerar perfekt (min gamla snurrar fortfarande hemma hos flickvännen). D-link ska också vara bra men har kompisar som haft problem med dem (detta gäller bara min bekanskapskrets, har inte läst något dåligt om dem). Netgear eller D-link är hur som helst två bra leverantörer av routrar.

När det gäller installation av airport-kort i en iBook så finns det instruktioner på Apples hemsida. Tror jag sett länken i någon tråd tidigare - prova att söka i forumet.

  • Medlem
  • 2005-03-10 07:54

Skall vi gå in på märken är 3com och Linksys en klass för sig. Sen har du ju såklart Apple Airport Express om du vill ha en endast trådlös router med inbyggt ljudkort.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 09:57

Tack för svaren.

Tänkte på skillnaden på airportexpress och extrem, är det någon skillnad mellan dem mer än farten? Till exempel räckvid eller om jag är ute på stan eller skolan (kompabilitet)? Så som jag bor nu så är det väldigt litet men det kommer ju inte vara så för evigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-10 14:06
Ursprungligen av whippet:

Tack för svaren.

Tänkte på skillnaden på airportexpress och extrem, är det någon skillnad mellan dem mer än farten? Till exempel räckvid eller om jag är ute på stan eller skolan (kompabilitet)? Så som jag bor nu så är det väldigt litet men det kommer ju inte vara så för evigt.

Airport express är Apples lilla bärbara router, alla Apples airport-stationer har nuförtiden farten "extreme", dvs 54 Mbps (eller 802.11g som det egentligen heter). Har du en nyare iBook är det ett airport extreme-kort du ska ha. Med ett sånt kort i datorn funkar det med alla (öppna) trådlösa nätverk, dvs både 802.11g (54 Mbps) och 802.11b (11 Mbps).

Sök på forumet och läs. Det finns spaltmeter om detta...

  • Medlem
  • 2005-03-10 09:58

Detta måste vara ett av de mest diskuterade ämnena på 99mac. Sök och finn!

Själv har jag en Linksys WiFi-router med ADSL-modem i, och jag är mycket nöjd.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-10 10:16

Kan bara tipsa om ett väldigt bra erbjudande hos Elgiganten just nu. Köpte igår en Netgear router (stödjer b och g) och en USB trådlös adapter (funkar precis som ett PCkort). Kopplade min iMac och en PC laptop till nätverket, funkar perfekt och det var nästan tråkigt hur lätt det var att få igång nätverket :). Priset: 699 för router och adapter med 54 mpbs.

/H

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 10:17

Oki... Kollade i instruktionsboken och hittade väldigt utförligt hur man går tillväga för installation, precis som jag hade för mig. Det står även att det är bara extremkortet som gäller.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-03-10 13:54

enligt macoteket funkar inte netgears routers med bredbandsbolaget...

något som vet om detta stämmer?

  • Medlem
  • Mark
  • 2005-03-10 14:34

Som sagts innan är det Airport Extreme du skall ha. Inga konster att sätta i den. En sak skall du tänka på dock, vi hade uppe det i en annan tråd för ett tag sedan. Var riktigt noga med att tangentbordet hakar i utefter hela nederkantehn när du sätter tillbaka det. Missar du detta kan det komma snett och yttersidorna pekar uppåt. Det går att få loss men risken finns att du skadar tangentbordet och så undviker du lite onödig svettning

Vad gäller router så vill jag återigen slå ett slag för Linksys wrt54. Den finns i ett par olika varianter, själv har jag en g som jag är enormt nöjd med. Finns en hel del kul man kan göra med olika firmware vilket gör den väldigt flexibel. Det verkar som om Linksys sneglar en hel del på alla alterrnativfirmware som finns för nya funktioner dyker upp i deras uppdateringar.

/c

Jag vill varna för netgears produkter. Deras wgr614-linje får hård kritik i diskussionsforum runt världen, mycket problem med dhcp och hängningar vid trafik över många portar. Netgear själva spelar ovetande när man talar med dem.

Har själv en wgr614 som jag bara använder som accesspoint för den klarar inte av att routa saker och ting. Använder osx inbyggda brandvägg istället.

Kan även få varna för Dlink som är riktig dåliga. Har en 3com själv som funkar perfa.

1
Bevaka tråden