Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tog bort mailkonto - alla mail borta också!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När min kund tog bort ett mailkonto så fösvann alla mailen också! Vart tog dom vägen!? Det var runt 2.000 mail...

Jag trodde det var en viss tröghet i systemet?

Det beror på vad han hade för kontotyp detta låter som imap.
Då finns servrarna kvar på servern.

Vad för mailprogram?
Kan kunden ha klickat ja på frågon om mejlen skulle bort?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det beror på vad han hade för kontotyp detta låter som imap.

Det där har du nog fått om bakfoten - på en IMAP-server så finns ju allt kvar uppe på servern... POP-kontosfilerna ligger bara på datorn och kan nog gå fölorade. Skulle själv aldrig kunna tänka mig annat än IMAP, speciellt då jag har 2 egna macar där all mail alltid måste vara åtkommlig samt via jobbets PC via en webbläsare.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 19:13
Ursprungligen av Olle@mac:

Det där har du nog fått om bakfoten - på en IMAP-server så finns ju allt kvar uppe på servern... POP-kontosfilerna ligger bara på datorn och kan nog gå fölorade. Skulle själv aldrig kunna tänka mig annat än IMAP, speciellt då jag har 2 egna macar där all mail alltid måste vara åtkommlig samt via jobbets PC via en webbläsare.
Olle

Närmast en hypotetisk principiell skillnad, och ingen reell.
På en imap-server så ligger orginalet på servern och du plockar ner en kopia och sätter (ofta) samtidigt en regel om hur länge det skall vara kvar på servern.
På en pop-server så plockar du ner orginalet och sätter (ofta) en regel om hur länge en kopia skall finnas kvar på server som samtidigt funkar som orginal för andra mailprogram som anropar samma konto.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-03-10 19:21

Tror detta beror på att man kan vara van vid hur det fungerar i andra mail program. Om du lägger in ett pop3 konto i Outlook, använder det en tid och sen raderar det finns dina mail kvar i programmet. Du kan därför t.ex. ha flera pop3 konton vilka skickar ner mail i samma inkorg.

Apples mail program fungerar inte likadant utan väljer du att ta bort ett pop3 konto tar det även bort de mail som finns till detta konto i programmet.

Om man inte är försiktig kan det vara lätt att göra fel.

Elände är vad det är, att Mail knyter mailen till kontot, och raderar mailen när man raderar kontot. Hade problem med mina två jobbmailskonton, varför jag tog bort kontona och la in dom på nytt. Voila! Utan att ha fått en enda varning var alla mina mail borta. Tycker faktiskt att det är skit att man inte får en varning som säger att man riskerar att förlora all information om man klickar på det lilla minustecknet under kontolistan. STOR besvikelse. Är benägen att svära till ordentligt.

Förlåt mig!

Det är en PowerBook vi pratar om och det medföljande programmet Mail.

I Inställningar markerade han kontot klickade han på minustecknet för att ta bort det. Nej, inget imap eller sånt. Vanlig POP.

Kunden är ingen nybörjare och han skulle definitivt inte klickat på Ja, om den valmöjligheten fanns!

All mail finns i användarens mail mapp

~/Library/Mail

Mappen bör heta POP... någonting

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 16:36
Ursprungligen av Eclipse:

När min kund tog bort ett mailkonto så fösvann alla mailen också! Vart tog dom vägen!? Det var runt 2.000 mail...

Jo, vill man radera ett konto så vill man : och då försvinner det...
Varför skulle man vilja radera ett konto och ha det kvar? och hur skulle det gå till?

(Det kommer upp en fråga om man verkligen vill radera...)

Där har vi än en gång risken med att inte läsa varningsmeddelanden (som Pär säger). Men, har du tur finns dom kvar i ~/Bibliotek/Mail/POP-epostadressen@domän.se

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Där har vi än en gång risken med att inte läsa varningsmeddelanden (som Pär säger). Men, har du tur finns dom kvar i ~/Bibliotek/Mail/POP-epostadressen@domän.se

Tack för översättningen;)

Bara en tanke eller hypotetiskt spånande från min sida... men testa med att flytta undan de olika filerna och skapa sedan ett nytt konto samt fejkade mappar/kataloger med de namn som dom gammla hade. ( se Bradleys svar om var de ligger ) Ta sedan och släng de nyskapade och lägg tillbaka ursprungsmapparna på samma ställe... fast det kan ju vara värt att se hur många k dom verkligen är på... är det lite så blev dom säkert totalt deletade.

Hmm... har inte Mail.app import av redan existerande mailboxar som är det snabbaste sättet att rädda allt med?

Hej Anna! Tack för ditt inlägg! Hoppas Apple fixar till detta i och med Tiger... Det känns lite lamt att det ska vara på det viset, faktisk. Väldigt anti-unix om jag ska vara ärlig...!

Hantering av konton och e-post är ju två helt skilda saker. Eller ska vara det i alla fall...!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-27 21:49

Ehhh...

Vad hette det nu:

B...b...b....bac....backup....?!

-T

Ursprungligen av Torkel:

Ehhh...

Vad hette det nu:

B...b...b....bac....backup....?!

-T

Skriv nån annan på näsan, hörrö-du. Själv betackar jag mig.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 15:43
Ursprungligen av Anna K:

Skriv nån annan på näsan, hörrö-du. Själv betackar jag mig.

Jag lider med dig, Anna. Vill inte skriva dig på näsan, utan bara berätta vad som hände mig.

I höstas köpte jag min första backupdisk efter att ha mixtrat med disketter och CD-skivor som backupmedia i alla år. Backupprogrammet SuperDuper inhandlades. Jag började göra fullständiga backuper som går att starta från och backuper på hemmapparna. Det gick in en totalbackup, en systembackup med länkar till orginalskivan och tre backuper för hemmapparna på en 160 GB FireWiredisk.

Och två månader senare råkade jag ut för min första hårddiskkrasch någonsin sedan jag köpte min första 1987. Gissa om jag var nöjd med att endast förlora en dags arbete! Efter en vecka hade jag fått en ny hårddisk och tankade över allt från den externa. I väntan på hårddiskleveransen kunde jag starta från backupen och jobba på som vanlig ...

Köp en hårddisk som är minst lika stor som din dators och gör backup regelbundet, det är det värt.

okej, jag skriver detta i slutet på år 2009 och ännu verkar inte apple
ha gjort något åt det fantastiskt urusla systemet de har med kontona
och mailen.... Själv kör jag entourage och där går det jätte bra att radera
konton och ha kvar mailen - mina kolleger kör tyvärr mail.... därav frågan.
Så finns det fortfarande ingen lösning på detta problem?

/martin

EDIT:
Att ta en backup på mailen är ju inte en egentlig lösning på detta problem
då det endast hjälper en att få tillbaka eventuellt kastade mail. Du kan kommer
ju fortfarande inte runt problemet med döda konton som måste sparas för tid
och evighet......

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-19 16:46

Du kan skapa en lokal brevlåda i Mail som inte är kopplat till något konto och dra över all mail dit. Ange att den ska sparas "På min mac" (se bild). Om du vill gör du undermappar för inkorg, skickat etc.
Menyn Brevlåda -> Ny brevlåda...

Du kan också arkivera en brevlåda som hör till ett konto och spara på valfi plats på hårddisken. Sedan kan brevlådan och alla mail importeras vid behov, behöver inte vara kopplat till ett konto. Menyn Brevlåda -> Arkivera eller högerklicka på en brevlåda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-20 13:29
Ursprungligen av martinator:

okej, jag skriver detta i slutet på år 2009 och ännu verkar inte apple
ha gjort något åt det fantastiskt urusla systemet de har med kontona
och mailen.... Själv kör jag entourage och där går det jätte bra att radera
konton och ha kvar mailen - mina kolleger kör tyvärr mail.... därav frågan.
Så finns det fortfarande ingen lösning på detta problem?

/martin

EDIT:
Att ta en backup på mailen är ju inte en egentlig lösning på detta problem
då det endast hjälper en att få tillbaka eventuellt kastade mail. Du kan kommer
ju fortfarande inte runt problemet med döda konton som måste sparas för tid
och evighet......

Jag tycker det är helt logiskt att man inte vill ha kvar mailen när man inte vill ha kvar kontot. Tycker till och med att det är bra att mailboxar försvinner så de inte ligger och tar plats.

Lösningen är väl att inte ta bort kontot? Hjälp mig att förstå varför man vill mixtra på det sättet, dvs ta bort kontot men ha kvar mail som ändå inte går att få tag på inne i Apple Mail. Har jag ett konto jag inte tillfälligt använder så gömmer jag kontot i Mail's inställningar.

När jag tar backup Med Time Machine eller Retrospect så finns alla mina mail kvar på backupen, inte bara de kastade. Hur menar du där?

Man får en varning när man försöker ta bort ett konto i Mail. Det var inte så att du bara klickade på "ja" utan att reflektera över det?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Man får en varning när man försöker ta bort ett konto i Mail. Det var inte så att du bara klickade på "ja" utan att reflektera över det?

Nope. Jag fick ingen varning. Isåfall hade jag inte tagit bort kontot.

Ursprungligen av Anna K:

Nope. Jag fick ingen varning. Isåfall hade jag inte tagit bort kontot.

Jobbigt. Måste varit ett allvarligt fel. Jag får följande meddelande när jag försöker ta bort ett konto i Mail:
Är du säker på att du vill ta bort kontot ”mac.se”?

Om du gör det raderas alla brevlådor på detta konto. Brev som ligger sparade på din e-postserver kommer inte att påverkas.

Vad säger Apples support?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-02 14:06
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jobbigt. Måste varit ett allvarligt fel. Jag får följande meddelande när jag försöker ta bort ett konto i Mail:
Är du säker på att du vill ta bort kontot ”mac.se”?

Om du gör det raderas alla brevlådor på detta konto. Brev som ligger sparade på din e-postserver kommer inte att påverkas.

Vad säger Apples support?

Så står det när man trycker på minus, sen finns det två knappar en ok och en avbryt.

Jag har alltid tagit bort funktionen att ta bort mailen från servern. i och med jag har webmail så kan jag kolla mailen vart som .

Det är ju inte så man förväntar sig att e-post fungerar. Det är klart att det står tydligt... men du vet hur det är, man ser det man vill se. Det är faktiskt oansvarigt av Apple att vara innovativa på just detta sättet.

Många människor förlorar mycket viktigt information på grund av en anledning som inte är alldeles uppenbar för många människor.

Det är ju anledningar som dessa som gör att PC-folket tycker Apples grejer suger fet banan...

Jag är benägen att hålla med!

***
Alla människor har inte möjlighet till backup. Det ska inte behövas att kopiera hela datorn i tid och otid för att våga använda den...! Den attityden är rätt sunkig...

okej, ska se om jag vågar prova... Tackar för hjälpen!
/martin

jag tycker INTE det är logiskt. Du sitter på ett företag och har en hel dröse
viktiga jobbmail. En dag så får någon för sig att byta internetleverantör.
Detta byte sker över en helg och du är borta både fredag och måndag pga
familjeangelägenheter. Du skapar då ett konto med de nya inst och aktiverar
detta - samtidigt som du låter de gamla ligga parallellt för att inte tappa några
mail när den gamla servern fimpas. När du kommer åter så TROR DU ATT DU KAN
KASTA DET GAMLA KONTOT till den GAMLA SERVERN.....
Och det är här du har problemet - Det finns en anledning till att INGET annat
mailprogram funkar så. Det är helt enkelt klantarslevarning på att skapa en sådan
lösning.

Det är som om alla dina excellfiler skulle ryka när du uppgradera till nyare excell.
För att de är knutna till en specifik programversion snarare än en programlösning.
För vem vill ha kvar gamla excellfiler när jag har en nyare vesrion - då vill man ju
bara glömma vad man gjort tidigare....
/martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-25 11:39
Ursprungligen av martinator:

jag tycker INTE det är logiskt. Du sitter på ett företag och har en hel dröse
viktiga jobbmail. En dag så får någon för sig att byta internetleverantör.
Detta byte sker över en helg och du är borta både fredag och måndag pga
familjeangelägenheter. Du skapar då ett konto med de nya inst och aktiverar
detta - samtidigt som du låter de gamla ligga parallellt för att inte tappa några
mail när den gamla servern fimpas. När du kommer åter så TROR DU ATT DU KAN
KASTA DET GAMLA KONTOT till den GAMLA SERVERN.....
Och det är här du har problemet - Det finns en anledning till att INGET annat
mailprogram funkar så. Det är helt enkelt klantarslevarning på att skapa en sådan
lösning.

Internetleverantör? Inte behöver du väl ändra inställningar för detta? Du kanske menar mailleverantör?
Hihi, alltid lika roligt när folk målar upp extrema scenarion för att ge stöd åt sina åsikter.
Märker att du är arg (svordomar och stora bokstäver) men jag ser inte problemet. Mail säger till att programmet kommer ta bort mailen när du försöker radera. Alltså ingen risk med detta så länge man läser vad som står, bara ett annat sätt att hantera mailboxarna. Fullt möjligt att kopiera över mailen till andra mailboxar så du är inte låst på något sätt. Vet inte om du vet om det då du skriver: "Du kan kommer
ju fortfarande inte runt problemet med döda konton som måste sparas för tid
och evighet......"

Ursprungligen av martinator:

Det är som om alla dina excellfiler skulle ryka när du uppgradera till nyare excell.
För att de är knutna till en specifik programversion snarare än en programlösning.
För vem vill ha kvar gamla excellfiler när jag har en nyare vesrion - då vill man ju
bara glömma vad man gjort tidigare....

Om alla mail skulle försvinna när du uppgraderar Apple Mail ja. Men så är och har ju aldrig varit fallet. Jag har mail i Apple Mail som hängt med sedan Mac OS X 10.1 så din logik är helt jag-vet-inte-vad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-29 20:41

Jag har läst och försökt förstå, men det blir för mycket info som jag inte förstår. Jag har ett popkonto som jag vill ändra till IMAP. Tyvärr finns ingen kryssruta i inställningar där man kan enkelt ändra detta. Försökte lägga upp ett nytt konto utan att röra det gamla men det gick inte utan jag måste (?) ta bort POP-kontot först. Och då kommer frågan om jag vill slänga alla mina mail. Nej det vill jag inte. Hur gör jag enklast för att spara alla mejlen? Har tillgång till en dator till via nätverk så jag skulle kunna lägga det där, men hur gör jag det rent praktiskt?

Ursprungligen av piager:

Jag har läst och försökt förstå, men det blir för mycket info som jag inte förstår. Jag har ett popkonto som jag vill ändra till IMAP. Tyvärr finns ingen kryssruta i inställningar där man kan enkelt ändra detta. Försökte lägga upp ett nytt konto utan att röra det gamla men det gick inte utan jag måste (?) ta bort POP-kontot först. Och då kommer frågan om jag vill slänga alla mina mail. Nej det vill jag inte. Hur gör jag enklast för att spara alla mejlen? Har tillgång till en dator till via nätverk så jag skulle kunna lägga det där, men hur gör jag det rent praktiskt?

För att köra IMAP - som är ett smartare sätt hantera mail, speciellt när man läser/skriver från flera enheter. Man slipper det där "det ligger i den andra datorn" hela tiden.
"Skickat" kan nås och har samma innehåll oavsett om du skickade mailet från datorn hemma, datorn på kontoret eller din iPhone på bussen hem!

Nackdelen kan vara att om du väljer "radera ett mail" så raderas det på servern, du kan sedan inte läsa det från ngn annan enhet heller. Man skall känna till detta.

Servern i andra änden måste stödja IMAP, prata med den som sköter mailet, eller support hos din enterleverantör. Ofta finns det guider hur man gör.

Sedan MÅSTE du inte radera ett konto, man kan "koppla ur" ett konto tillfälligt eller for ever om man vill. Kolla nedan. Jag har två konton som kollas hela tiden.
Vill jag INTE använda t ex GMAIL kan jag bara kryssa ur rutan högst upp där.
"[ ] Aktivera det här kontot"

Efter det kan jag trycka på plus och skapa det nya kontot.

När man hämtar mail märker man alla paketen som åker på nätet med en "tag", Webtrafik heter 80, FTP heter 21 och Mail heter 25 när man snackar POP-konton.
När man kör IMAP märker man dem med 993 och det är det som kallas "portnummer" på teknikfikonspråk. Det här är ju bara ett bekvämt sätt särskilja TYPEN av datatrafik.

Autentisering är hur du talar om för mailservern att du är du och inte ngn hemsk spam-skickare från kalifornien.

SMTP-server är namnet på servern din dator kontaktar för att SKICKA post, man har en för inkommande ("Mailserver") och en för utgående mail.

Det här är inte rocket science, får man rätt uppgifter och läser vad de säger och försöker processa informationen. Typ "Aha, utgående server måste ju vara det här smtpserver.skogen.se för inkommande heter ju imapmail.skogen.se ....".

Att bara slå ifrån sig och leta efter exakta inställningar för varenda ruta brukar leda till att det blir fel, det tar tid och man har ingen aning om vad som sker.

Känner du så för det här, be någon annan om hjälp istället för att våndas.

Som det står ovan kanske - skapa en ny brevlåda där mejlen sparas lokalt på din mac och kopiera alla mejl dit?

Sen gäller det väl också att ditt mejlkonto både kan vara POP och IMAP om du vill bytra. Det är det inte alla epostleverantörer som tillhandahåller.

Bevaka tråden