Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allvarligt grafikfel på iMac G5

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det verkar som om det uppstått ett allvarligt grafikfel med många iMac G5.

I denna diskussion på Apple Discussions forum kan man läsa om ett stort antal iMac-ägare vars skärmar börjat bete sig underligt: http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.68a31fdd

I de flesta fall verkar det röra sig om iMacs med inköpsdatum i oktober-november 2004, och problemen har sedan uppstått under de senaste veckorna (februari-mars 2005.)

Typiska symptom:
- problemen uppstår efter "kallstart" (när maskinen varit avstängd ett antal timmar), eller efter vila
- skärmbilden blir grynig, gråstreckad, fylld med vertikala streck eller olika färgfält
- skärmbilden kan plötsligt börja "vibrera" (och upplevs då som oskarp) eller förflyttas i sidled, detta pågår 2-3 sekunder
- hela skärmen blir gråstreckad och datorn svarar inte - omstart krävs
- om datorn inte hänger sig så försvinner problemen när datorn "värmt upp sig" - mindre symptom kan dock dyka upp under användning
- Apple Hardware Test kan visa VideoRAM error code ZNYD/1/4:2103 (eller liknande), men inte för alla.
- I System log kan man läsa "Graphics chip error! Restarted."
- Nollställa PMU, PRAM och NVRAM hjälper inte.
- Starta från CD, med ett annat användarkonto eller installera om systemet hjälper inte - det rör sig om ett hårdvarufel!
- Några användare har också lagt märke till att ett par komponenter placerade nära hårddisken "look blown out."

Många (jag tappade räkningen!) har redan fått nya moderkort ("midplane") skickade till sig - detta verkar vara den enda lösningen.

Jag avslutar med några bilder på hur det kan se ut - bilderna visar min egen iMac G5 vid några olika tillfällen under de senaste dagarna

Senast redigerat 2005-03-06 21:00

Bra tråd.

Då vet man att detta är felet.

  • Medlem
  • 2005-03-06 20:10

Jo, ser ut som typiska symptom på bränt grafikkort... förmodligen kommer den inte gå att starta alls om ett tag.

Ok då blir det att snabbt ta backup

Nu är saken äntligen utredd med Apple och jag ska få ett nytt midplane isatt.

Tyvärr hävdar LAN-Master att de måste göra en egen felsökning först.

Det här kommer förmodligen att ta tid

Det är inte LAN-Master som sätter dessa regler... gissa vilka som gör det...

Nytt midplane? det var en ny benämning på vad för del?
Det kombinerade logik & grafikkorter?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nytt midplane? det var en ny benämning på vad för del? Det kombinerade logik & grafikkorter?

Jo, det är väl hela moderkortet, inklusive fläktar och allt.

När jag öppnade för att nollställa PMU noterade jag att jag också hade dessa två komponenter strax under HD'n som ser "urblåsta" ut. Toppen buktar ut och i mitten har det trängt ut något slags pulver. Jag antar att det inte är så det ska se ut...

Enligt apple är det skärmen som e trasig för mig - inte grafikkortet.

Ursprungligen av draags:

Enligt apple är det skärmen som e trasig för mig - inte grafikkortet.

Då får vi hoppas för din skull att deras diagnos är rätt i ditt fall.

Jag noterade för övrigt att Apple lagt upp instruktioner även för installation av midplane på DIY-sidan.

PDF för iMac G5 17"
http://www.info.apple.com/sesv/cip/pdf/s_imacg5/S033-2495.pdf

PDF för iMac G5 20"
http://www.info.apple.com/sesv/cip/pdf/s_imacg5/S033-2494.pdf

Det är ingen liten operation om man vill göra det själv.

Senast redigerat 2005-03-16 14:27

Någon la in ett par intressanta bilder i tråden jag länkar till ovan.

Precis så här såg det ut även i min iMac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-10 19:25
Ursprungligen av TZW:

Någon la in ett par intressanta bilder i tråden jag länkar till ovan.

Precis så här såg det ut även i min iMac.

Jag ser med tränad ögon att felaktiga kondensatorer är uppsvällda ! (till vänster)
Tydligen har det varit för varmt eller ......

  • Oregistrerad
  • 2005-04-10 21:46
Ursprungligen av REP:

Jag ser med tränad ögon att felaktiga kondensatorer är uppsvällda ! (till vänster)
Tydligen har det varit för varmt eller ......

Det där är lite läskigt. Min blir väääääldigt varm.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-10 23:02
Ursprungligen av Wheat:

Det där är lite läskigt. Min blir väääääldigt varm.

Den värmen som kortisen i kondingen ger lär du inte märka mycket av då den är väldigt lokal (om du inte kör med öppent bakstycke och sätter fingern på kondingen…)

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 23:58
Ursprungligen av Pär:

Den värmen som kortisen i kondingen ger lär du inte märka mycket av då den är väldigt lokal (om du inte kör med öppent bakstycke och sätter fingern på kondingen…)

Ok, jag är långt ifrån upplyst vad gäller såna grejer än så länge. Det jag menar var att min burk blir extremt varm. Kanske inte är så konstigt iofs när den är liten som bara den och har 2 yttepyttefläktar.

Ursprungligen av Mutant:

Någon la in ett par intressanta bilder i tråden jag länkar till ovan.

Precis så här såg det ut även i min iMac.

Detta hände precis min gamla G5:a. Är det någon som vet vart man kan få tag i dessa kondensatorer?
Datorn är obrukbar så jag kan ju lika gärna testa att löda dit nya.

Johan

Ursprungligen av Elfving:

Detta hände precis min gamla G5:a. Är det någon som vet vart man kan få tag i dessa kondensatorer?
Datorn är obrukbar så jag kan ju lika gärna testa att löda dit nya.

Johan

Kolla kondensatorernas värden och beställ liknande från Elfa.

min imac är nu iväg skickad så vi får väl se vad som sker.

Nu är min iMac tillbaka från LAN-Master, som var lika trevliga som alltid

Nytt midplane - det såg lite annorlunda ut tyckte jag, kanske är det reviderat? Fläktarna är i varje fall märkbart tystare, skönt!

En undring bara: nu syns inte datorns serienummer i Systeminformation längre, är inte det lite märkligt?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-10 18:47
Ursprungligen av TZW:

Nytt midplane - det såg lite annorlunda ut tyckte jag, kanske är det reviderat? Fläktarna är i varje fall märkbart tystare, skönt!

En undring bara: nu syns inte datorns serienummer i Systeminformation längre, är inte det lite märkligt?

Det är midplanet som är kopplat till serienumret, det midplanet du fick nu har ett med, men för att undvika förvirring visas det inte eftersom det gamla är det som ska användas. Du borde ha det gamla under foten på datorn.
För övrigt så har jag bytt mitt midplane 1 gång redan för fläktljud. Jag märker ingen skillnad och dessutom var det lite andra skumma grejer med den "nya" datorn jag fick hem. Jag vill också ha tystare fläktar. De säger att den ska va tystare än iMac G4:an och det håller jag inte med om. Nån annan som har upplevt detta?

Peace, Love & Mac

  • Oregistrerad
  • 2005-04-08 18:56

Jaha, nu har även jag drabbats av samma fel... Oerhört irriterande. Igår pratade jag med en småsur och ohjälpsam man på Apple Support som vägrade säga nåt innan jag gått med på att betala 500 för rådgivningen. Idag pratade jag med en kille som hette Patrik som var grymt hjälpsam och ordnade så att ett nytt midplane ska skickas. Blir spännande. Nån annan som installerat själv?

(om datorn nu dessutom blir tystare kommer jag att skratta och hoppa!)

Ursprungligen av JonesH:

Jaha, nu har även jag drabbats av samma fel...

Tråkigt! Det är verkligen många som råkat ut för det här och som har skrivit i tråden jag länkade till ovan. I Sverige/på 99mac verkar det ju inte vara lika vanligt.

Ursprungligen av JonesH:

Igår pratade jag med en småsur och ohjälpsam man på Apple Support som vägrade säga nåt innan jag gått med på att betala 500 för rådgivningen.

Ja, det är verkligen tråkigt och osmidigt att samtalet måste börja med detta hot om att man ska debiteras om det visar sig vara ett mjukvarufel!

Det man undrar är om felet beror på en konstruktionsmiss, och att det med andra ord bara är en tidsfråga innan även nästa midplane säckar ihop? Det är nog bäst att skaffa Apple Care för säkerhets skull... :-/

http://www.macfeber.se/2005/04/kondensatorprob.html

Citat:

Tydligen har hela datorindustrin drabbads av feltillverkade piratade kondensatorer som ger låg hållbarhet. Tydligen är problemet att det saknas en vätska (av två) i den piratade kondensatorn, något som personen som stal teknologin glömde att få med sig information om.

Så nu finns det miljarder av dessa felaktiga kondensatorer ute på marknaden, då tillverkarna inte hunnit finna felet förrän nu.

Apple är ett av många drabbade företag och det finns rapporter om flertalet iMac G5 som gått sönder pga av detta. MacInTouch.com har flera rapporter om felaktiga iMac G5.
www.macintouch.com/imacg5part07.html

Apple har valt att inte kalla in dessa datorer då felet är så stort utan man får lämna in datorn på lagning när den väl går sönder. Vilket den lär göra i god tid innan garantin går ut.

Problemet är dock att den logikdel där dessa kondensatorer sitter ska skickas till Holland för lagning/utbyte av kondensatorerna, och i Holland hinner man inte laga dessa logikkort i samma takt som de kommer in, vilket gör att det troligen kommer att bli väntetider för att få sin iMac G5 lagad.

Senast redigerat 2006-01-01 15:23
  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 08:45

haha, "kör med öppet bakstycke", det låter som nån MC-grej eller så

I övrigt blir det ju spännande med nytt moderkort. Angående garanti så får man ju ett års garanti på den nya delen också, så skulle man drabbas av samma fel igen inom ett år ska de skicka ett nytt...

Ursprungligen av JonesH:

Angående garanti så får man ju ett års garanti på den nya delen också, så skulle man drabbas av samma fel igen inom ett år ska de skicka ett nytt...

Finns detta skriftligt någonstans? Det känns inte som något som Apple skulle gå med på frivilligt

Man blir ju inte orolig av såna här larm. iMacen blir ju himlars varm helt klart. Jag undrar lite vad som normalt. Enligt Temperature Monitor har jag följande just nu:

Hårddisk: 58,5
CPU: 62,8
SMART Disknånting: 65,0

Är det normalt? Vad har ni andra?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-12 12:09
Ursprungligen av Mattias H:

Man blir ju inte orolig av såna här larm. iMacen blir ju himlars varm helt klart. Jag undrar lite vad som normalt. Enligt Temperature Monitor har jag följande just nu:

Hårddisk: 58,5
CPU: 62,8
SMART Disknånting: 65,0

Är det normalt? Vad har ni andra?

Inte bra värde på CPU.
Det bör bli högst 50 grader ( svårt för mej säga gränsen, av erfarenhet tror jag 50 grader)
Min är på 33 grader på G4 533 MHz

Ursprungligen av Mattias H:

Hårddisk: 58,5
CPU: 62,8
SMART Disknånting: 65,0

Är det normalt? Vad har ni andra?

51
63
58

TZW, har du kört uppgradering till 10.3.8? och inte fipplat med fläktarna?

Vära CPU:er liker ju lika, men det andra... Förvisso inte stor skillnad men ändå.
Har en LaCie USB HD inkopplad (ett arv från min gamla PC) kan det påverka nåt?
Inga fler som vill delge lite tempsiffror?

Kvarstår risken för problem med kondensatorerna även vid köp av iMac idag?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 23:20
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Kvarstår risken för problem med kondensatorerna även vid köp av iMac idag?

Jag tror inte det, de har troligen åtgärdat det. Det kan man alltid kolla upp om du är osäker. Men du har ju alltid garantin i ett år.

Om en dator pajar så är det ju oftast inom den första tiden av bruk så att säga, är det problemas får du det åtgärdat.

Btw mina temperaturer :eek:

CPU: 74°
HDD: 42°
Smart disc: 42°

Hmm

Senast redigerat 2005-04-13 08:10
Bevaka tråden