Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken sorts spelare är du?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-26 20:08

Läser allt för ofta att folk klarar olika spel på bara några timmar och de tycker att spelen är för korta. Jag blir då fundersam över hur de spelar egentligen och undrar ibland om det är jag som är för långsam. Själv gillar jag FPS för det mesta men såna som har bra historia och innehåller också andra element än att bara springa runt och skjuta på allt som rör sig. Deus Ex är en favorit som jag faktiskt fortfarande håller på med och inte avslutat. Inget Quake III Arena eller Unreal Tournament för min del, även om det kan vara kul enstaka gång.

Jag tror jag spelar lite för realistiskt. Jag försöker att bete mig som i verkligheten. Det blir lite mer spännande på något sätt. T.ex försöker jag att inte bli dödad även om jag har massor med extra liv och springer undan istället för att spränga mig själv och fienden i luften bara för att jag vet att jag kan fylla på energin. I Deus Ex försöker jag oftast att använda bedövningspilar och elpistol istället för att skjuta huvudet av folk. Det är en sak att spränga monster i stycken i Doom men när det kommer till människor försöker jag använda bara nödvändigt våld även om det rör sig om terrorister. Nackdelen är ju att det tar längre tid att klara spelen och det krävs visst tålamod. Nu är jag inget helgon och det händer då och då att jag använder överdrivet våld när det blir jobbigt och jag blir trött på allt smygande, eller just för verklighetsflykt, för att testa sånt man inte kan och får göra i verkliga livet och för att se hur långt utvecklarna har tänkt, men jag skulle aldrig kunna bara rusa in i spelet och börja skjuta och döda för att komma till nästa nivå. Å andra sidan har jag inga problem med att skjuta ner Stormtroopers eller svinga svärd mot "Reborns" i Jedi Outcast trots att de också är människor under masken. Där är jag inte lika realistisk. Jag antar att tidsaspekten är viktig här (framtid-overklig, nutid-verklig?).

Jag vill gärna stanna upp och titta på och gå runt i alla miljöer runt om i spelet. Det blir synd att missa den delen, hela det arbete som lagts på designen och känslan i spelet. Å andra sidan är just det kanske inte så realistiskt. Jag menar hur ofta brukar vi springa runt stan och kolla alla byggnader och miljöer och beundra känslan och stämningen i luften?

Senast redigerat 2005-02-26 22:52

Jag vill skjuta allt som rör sig.

Men det är också skönt att spela stillsamma RPG i stil med Baldur´s Gate II.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-26 20:26

Jag är typen som i alla strategispel bygger torn i mina allierades baser "som extra hjälp" för att senare när våra gemensamma fiender försvagats/eliminerats helt oväntat bryta alliansen och elimerna denna med ^_^ bwhaha, jag är en backstabber i strategi.

I FPS skjuter jag huvudet av allt som rör sig, förlåt :rolleyes:

I RPG är jag nobel och god, hjälper nybörjare och low-levels (jag spelar bara mmorgps). Men när ingen ser på kastar jag elaka magier på kaniner, grodor och andra oskyldiga varelser... oftast pga. tristess

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-26 21:06
Ursprungligen av ihks:

Jag är typen som i alla strategispel bygger torn i mina allierades baser "som extra hjälp" för att senare när våra gemensamma fiender försvagats/eliminerats helt oväntat bryta alliansen och elimerna denna med ^_^ bwhaha, jag är en backstabber i strategi.

I FPS skjuter jag huvudet av allt som rör sig, förlåt :rolleyes:

I RPG är jag nobel och god, hjälper nybörjare och low-levels (jag spelar bara mmorgps). Men när ingen ser på kastar jag elaka magier på kaniner, grodor och andra oskyldiga varelser... oftast pga. tristess

Hahaha! Hoppas att du är sån bara i spelvärlden.

Själv gillar jag strategispel, och spelar fortfarande mest Age of Empires, även om det känns lite gammalt. Jag gillar att spela välgjorda scenario. Det finns några underbara sådana att hämta här:
http://aok.heavengames.com/blacksmith/blacksmith.php?pg=singles
Särskilt Ulio av Ingo van Thiel som finns att ladda hem där kan rekommenderas. Det kan vara lite knepigt att få alla ljudfiler osv på rätt plats, eftersom de inte automatiskt zippas upp till rätt mappar, som de ska göra på Windows.

Jag gillar att noggrant följa alla repliker och all text i spelet, för att förstå hur den som konstruerat spelet har tänkt. Särskilt Ulio är gjort för att spelas på det sättet. Det finns en mörk och dyster roman inbyggt i det spelet för den som orkar följa all text. Det är kul att testa olika lösningar, och utforska hela kartan innan man avslutar en omgång.

I vanliga spelomgångar på en framslumpad karta gillar jag att ha en allierad som jag samarbetar med genom att bygga ett towncenter och försvar inom hans område. Det är överhuvud taget väldigt effektivt att breda ut sig med nya towncenter här och där. Jag spelar sedan defensivt ganska länge, och försöker vara "god" genom att hellre konvertera än att döda fienden. Särskilt civila enheter känns onödiga att döda. Fast ibland är det kul att vara riktigt ondskefull också, och köra en ordentlig massaker på civila.

  • Medlem
  • 2005-03-03 14:03

Vad är jag för spelare?
jag försöker spela så verklighetstroget som möjligt men som gammal gejmer brukar jag uttnyttja att det är spel och inte verklighet på olika sätt.

Deus Ex är ruggit bra. Likaså "bullettime"-spelet som jag inte kommer på namnet.
Gillar även strategi fps... då syftar jag på Rainbow Six spelen.
Där du tvingas spela verkligt eftersom du dör av ett skott oftast.

RPG på datorn har jag aldrig gillat.

MMORPG gillar jag försöker vara en god spelare och hjälper till.

Citat:

Deus Ex är ruggit bra. Likaså "bullettime"-spelet som jag inte kommer på namnet.

Max Payne?

Precis. Ett av de bästa single player spel jag spelat.

No player at all

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-03 21:41
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Precis. Ett av de bästa single player spel jag spelat.

Jag har läst mycket beröm om Max Payne men är det någorlunda likt Deus Ex? Av de beskrivningar jag läst liknar det faktiskt mer Doom och liknande, dvs döda alla skurkar och spring till nästa nivå eller...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-03 21:58
Ursprungligen av Homy:

Jag har läst mycket beröm om Max Payne men är det någorlunda likt Deus Ex? Av de beskrivningar jag läst liknar det faktiskt mer Doom och liknande, dvs döda alla skurkar och spring till nästa nivå eller...?

Det är inte speciellt likt Deus Ex iaf. Är ganska sällan karaktärer som man inte skall döda.

Strategi o rpg, och nästan bara online spel, tråkigt o spela mot en dator numera

Ursprungligen av Homy:

<snip>
Jag tror jag spelar lite för realistiskt. Jag försöker att bete mig som i verkligheten. Det blir lite mer spännande på något sätt. T.ex försöker jag att inte bli dödad även om jag har massor med extra liv och springer undan istället för att spränga mig själv och fienden i luften bara för att jag vet att jag kan fylla på energin.
<snip>

Jag vill gärna stanna upp och titta på och gå runt i alla miljöer runt om i spelet. Det blir synd att missa den delen, hela det arbete som lagts på designen och känslan i spelet. Å andra sidan är just det kanske inte så realistiskt. Jag menar hur ofta brukar vi springa runt stan och kolla alla byggnader och miljöer och beundra känslan och stämningen i luften?

Exakt så spelar jag också!
Jag höll på i ett par år med Deus Ex innan jag klarade det, och efter det har jag kört Halo, som jag fortfarande inte klarat, och Ghost Recon, som jag klarade sista uppdraget på sista expansionen (Island Thunder) i går kväll! Riktigt härligt spel!
Nu håller jag på med Rainbow Six 3, får se hur lång tid det tar. Sedan ska jag ju spela Call of Duty också hade jag tänkt, hoppas det inte kommer några nya spel på ett tag!

Är inte mycket för sådana spel som Unreal eller Quake, men de kan vara kul någon gång ibland, Halo är ju lite åt det hållet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-07 21:38
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Exakt så spelar jag också!
Jag höll på i ett par år med Deus Ex innan jag klarade det, och efter det har jag kört Halo, som jag fortfarande inte klarat, och Ghost Recon, som jag klarade sista uppdraget på sista expansionen (Island Thunder) i går kväll! Riktigt härligt spel!
Nu håller jag på med Rainbow Six 3, får se hur lång tid det tar. Sedan ska jag ju spela Call of Duty också hade jag tänkt, hoppas det inte kommer några nya spel på ett tag!

Är inte mycket för sådana spel som Unreal eller Quake, men de kan vara kul någon gång ibland, Halo är ju lite åt det hållet.

Kul! Trodde det bara var jag som tog lång tid på sig. På köplistan har jag också CoD, Halo och Doom 3 (ehm, i en avlägsen framtid ). På spellistan har jag Red Faction, Star Trek Elite Force, Return to Castle Wolfenstein, Star Wars: Jedi Outcast II och Star Trek Elite Force II. Sen måste jag sätta igång och spela genom alla extra mappar till spelen ovan men också till Unreal (inte Tournament) och Myth II faktiskt. Just det, Myst III Exile har jag inte avslutat heller. Det blir lagom till det är dags för nästa datorköp, en Power Mac G10 20 GHz med 10 cellprocessorer och Mac OS XX Sfinx.

Red Faction gillade jag också. Myth-spelen har jag liggande, men har inte kommit mig för att börja med dom än...
Kan tillägga att min strävan efter att spela realistiskt gjorde att jag började om varje gång någon av mina soldater dog i Ghost Reacon, ville klara hela utan förluster.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2005-03-09 10:44

Jag spelar Call of Duty & Postal 2

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-10 00:57
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Kan tillägga att min strävan efter att spela realistiskt gjorde att jag började om varje gång någon av mina soldater dog i Ghost Reacon, ville klara hela utan förluster.

Fast det där var ju inte så realistiskt. Tänk om det fanns en sån funktion i det verkliga livet också!

Ursprungligen av Homy:

Fast det där var ju inte så realistiskt. Tänk om det fanns en sån funktion i det verkliga livet också!

Jo, det förstås, vad jag menade var att man nog i verkligheten också strävar efter att inte lida några förluster.

Det är bara i de spel som vill vara realistiska som jag splear realistiskt, alltså i Rainbow Six serien blir det enbart. Alla andra spel är mer datorspel och tillåter helt andra saker.
CoD tillåter lite väl många träffar innan du dör. Jag skulle vilja ha en verklighetstroget WWII spel, där du faktiskt är tvungen att söka skydd för att klara dig och det ska inte gå att leka Rambo.

Ursprungligen av codey:

Mitt resultat

I am Kong.
Strong and passionate, I tend to be misunderstood, sometimes even feared. I don't want to fight, I don't want to cause trouble, all I ask is a little love, and a little peace. If I don't get what I want, I get angry, and throw barrels and flaming oil at whatever's stopping me.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

CoD tillåter lite väl många träffar innan du dör. Jag skulle vilja ha en verklighetstroget WWII spel, där du faktiskt är tvungen att söka skydd för att klara dig och det ska inte gå att leka Rambo.

När man spelar spel där man skjuter så måste man ladda om, men dom patroner man har kvar i det förra magasinet laddas automatiskt in i ett annat efter att man tar ut magasinet. Skulle vilja ha det så att man måste manuellt byta plats på dom för det skulle ge en annan känsla tycker jag.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det är bara i de spel som vill vara realistiska som jag splear realistiskt, alltså i Rainbow Six serien blir det enbart. Alla andra spel är mer datorspel och tillåter helt andra saker.
CoD tillåter lite väl många träffar innan du dör. Jag skulle vilja ha en verklighetstroget WWII spel, där du faktiskt är tvungen att söka skydd för att klara dig och det ska inte gå att leka Rambo.

om du har en xbox/ps2/pc kolla då in Brothers in Arms. Baseras på autentiska WWII taktiker (De fyra F: Find them, Fix them, Flank them and Finish them ).
Dör gör man direkt om går mot krautsen Rambo-style, istället gäller det att med sitt fire-team fixera fienden så de inte vågar flytta på sig, sen flankar (svenska ordet?) man dom med sitt assualtteam, precis som tex fallskärmssoldaterna gjorde då.
Dessutom baseras det mer eller mindre på verkliga händelser, själva storyn är verklig; man följer en grupp fallskärmsjagare under åtta dagar, men karatärerna är en blanding mellan verkliga personer och uppdiktade personligheter..

Själv är typen som hellre genomför ett uppdrag på snyggaste sättet än på tex snabbast tid (i FPS betyder det hellre att jag blir skjutna tio gångar bara för att få in én snygg träff), kan även spenderar långa stunder på att "gå på upptäcktsresa": titta på om/hur ljuset reflekteras på löven, om det går att hoppa upp på det och det stället osv. Man vill ju inte missa något

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2005-03-09 17:03

Älskar de gammla peka klicka äventyre, typ monky island,indiana jones,sam & mac, brokensword mm. Men även konsoll spel ,typ Splintercell, Metal gear mm

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-03-09 22:58

Själv gillar jag främst shoot-em-up (CoD & Medal of honor) & flysimulatorer (X-plane, IL2-Sturmovik,Warbirds). Brukar även spela en hel del "retro-spel", gärna graphic adventures och RPG:er. Escape Velocity, Fallout & Realmz är några av mina favoriter

  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 16:49

spelar egentligen bara Tony Hawk, där jag knappar in alla fusk så jag får fulla stats, och möjlighet att köra i slow motion.

hinner bara spela typ 1 timme i veckan, så då vill jag klara så många uppdrag som möjligt.

när jag spelar basket på PS så spelar jag med full realism dock, så att man torskar en match här och där...

1
Bevaka tråden