Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad mellan 12" iBook och Powerbook?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-08 02:47

Hej! Detta är mitt första inlägg så var snälla nu

Jag håller på att välja mellan en 12 tums Powerbook och 12 iBook. Jag kommer använda datorn främst för Webbsurfing och redigering av bilder osv i bland annat photoshop. Jag kommer inte använda den till att spela överhuvudtaget. Nu är frågan räcker är den en märkbar skillnad i snabbhet mellan PB 12 tum, 768 ram och en iB med lika mkt ram?

Tack i förhand för alla svar.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-03-08 02:57

Jag har både iBook och PowerBook. IBooken köpte jag först och har varit urnöjd med den. PB:en köpte jag för att jag behövde hänga på större skärm. Det kan du ochså göra med iBooken men får bara spegling. Sen upplever jag skärmen som lite bättre i PB:en men det verkar inte ha någon betydelse i ditt fall. Jag skulle nog ta iBooken, den är billigare, så häng i mer minne för pengarna som du spar in så har du en grym maskin.

Senast redigerat 2005-03-08 03:16
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-09 11:02
Ursprungligen av onnyt:

Jag har både iBook och PowerBook. IBooken köpte jag först och har varit urnöjd med den. PB:en köpte jag för att jag behövde hänga på större skärm. Det kan du ochså göra med iBooken men får bara spegling. Sen upplever jag skärmen som lite bättre i PB:en men det verkar inte ha någon betydelse i ditt fall. Jag skulle nog ta iBooken, den är billigare, så häng i mer minne för pengarna som du spar in så har du en grym maskin.

Det går utmärkt att hänga på en extra skärm utan spegling till Ibooken också. I alla fall för mig
Ett program (script) man kan använda är t.ex. screen spanning doctor. Finns en del trådar om det här på forumet.

Välkommen Flip! Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer om varför vi gör så här:

http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

Skillnaden mellan iBook och Powerbook. Ja du det är inte lätt att förklara skillnaden men enkelt sagt kan jag säga att det skiljler en hel del saker mellan dessa två maskiner när det kommer till vilken hårdvara de använder.
Powerbooken har alla de fina dyra delarna medans iBooken är byggd billigare.

Ska du jobba i Photoshop tycker jag att du ska välja Powerbook.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-09 12:30
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Skillnaden mellan iBook och Powerbook. Ja du det är inte lätt att förklara skillnaden men enkelt sagt kan jag säga att det skiljler en hel del saker mellan dessa två maskiner när det kommer till vilken hårdvara de använder.
Powerbooken har alla de fina dyra delarna medans iBooken är byggd billigare.

Ska du jobba i Photoshop tycker jag att du ska välja Powerbook.

Det verkar onekligen märkligt; en splitterny bärbar dator (läses: iBook) från Apple Store borde väl kunna klara av ett program som Photoshop? En splitterny bärbar PC klarar ju i de flesta fall av saken...Ifall iBook(en) verkligen är en maskin som knappt klarar Photoshop borde ju faktiskt Apple lägga av med tillverkningen. Nu.

Nu till verkligheten: En ny iBook klarar av att arbeta i Photoshop alldeles utmärkt. Mitt råd till köparen är att se till ekonomin. De flesta kommer att bli fullt nöjda med den kraft en ny iBook har och behöver inte det (eventuella) överskott en (påtagligt dyrare) Powerbook har.

Senast redigerat 2005-03-09 15:25
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-09 12:35
Ursprungligen av PJW:

Det verkar onekligen märkligt; en splitterny bärbar dator (läses: iBook) från Apple Store borde väl kunna klara av ett program som Phtoshop? En splitterny bärbar PC klarar ju i de flesta fall av saken...Ifall iBook(en) verkligen är en maskin som knappt klarar Photoshop borde ju faktiskt Apple lägga av med tillverkningen. Nu.

Nu till verkligheten: En ny iBook klarar av att arbeta i Photoshop alldeles utmärkt. Mitt råd till köparen är att se till ekonomin. De flesta kommer att bli fullt nöjda med den kraft en ny iBook har och behöver inte det (eventuella) överskott en (påtagligt dyrare) PowerBook har.

Båda svaren låter förnuftiga. Jag är villig och betala mer för Powerbooken men frågan var då om den är om den är märkbart snabbare och bättre än iBooken. Det är klart att Powerbooken är bättre men hur mycket bättre?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-09 15:23
Ursprungligen av Flip:

Båda svaren låter förnuftiga. Jag är villig och betala mer för Powerbooken men frågan var då om den är om den är märkbart snabbare och bättre än iBooken. Det är klart att Powerbooken är bättre men hur mycket bättre?

Det handlar om flera faktorer. En av dessa heter minne. Ju mer ram-minne, desto bättre. Ett par länkar som kan vara nyttig läsning följer (varav det mesta är till PB:ens fördel - givetvis):

http://forums.applenova.com/showthread.php?t=4544
http://www.macmegasite.com/node/1389?PHPSESSID=114f547a8ca4fdd125c6b14abea56871
http://www.techstuff.ca/archives/666.html
http://www.corante.com/apple/archives/2004/04/19/ibook_vs_powerbook.php

Det kan tilläggas att ska du använda din dator för bildbehandling och/eller videoredigering på professionell nivå är det egentligen inget snack om saken: ta en Powerbook. Annars: köp en iBook. Det ärmin åsikt.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-03-09 17:06

Jag har en iBook och pysslar med photoshop & illustrator på hobby/studie-nivå och det fungerar utmärkt. Hade inte tackat nej till en PB, men iBooken räcker väl. Har "bara" 512MB minne i den men det duger ändå. Även om jag planerar att sätta i mer senare...

Använder även en 17" TFT som extern skärm och det fungerar helt ok, även om det grafiska lull-lullet inte flyter riktigt (pga. bildskärmsminnet på 32mb). Man kan köra utökad arbetsyta med Screen Spanning Doctor, finns som sagt ovan en del trådar om det på forumet.

Om man ska summera PB:ns fördelar så är det ju att den är lite snabbare och har mer grafikminne, samt modernare teknik i form av portar (DVI) och Bluetooth 2.0 osv.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 21:53

Om du vill att ansluta datorn till en extern skärm så finns det två stora anledningar att välja PowerBook.
1) I höga upplösningar slukar Expose mycket grafikminne (ännu mer om man kör spanning). 32 mb räcker inte riktigt för 1680x1050/1600x1200 om man har ett knippe fönster öppna, vilket gör att Expose hackar en del.
2) Man får bättre bild med DVI och om du vill ha en Apple-skärm så har de bara DVI-in.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-10 12:50

tack för all hjälp...det blir en PB

1
Bevaka tråden