Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 15 tum - Värme och fläktljud.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft min powerbook 15" i ca 2 månader och hade till en början problem en fläkt som lät alldeles för mycket och "knackande". Datorn var även ruskigt varm, CPUn låg nästan konstant över 60 grader. Fick vänstra fläkten utbytt och problemet försvann från den sidan, ett missljud fanns dock kvar till höger. Efter ett tag kom detta ljud från vänstra fläkten tillbaka i viss utsträckning. När el-adaptern är inkopplad får jag även ett lite knackande ljud från vänstra sidan.

Någon som haft liknande problem?

Min andra fråga är vilka temperaturer ni andra med samma dator har på de olika komponenterna.

Datorn är en 1,33 ghz PB 15" med 768 mb ram.

CPU: 60
PSU: 55
Bat: 35
HD: 35

Ungefärliga siffror vid normalanvändande.

Tack på förhand.

Precis samma modell:

Battery: 27,0
Processor: 50,8
Processor/Controller: 52,2
PSU: 53,2

peppetv4 - lämna in den, det låter inte normalt det där.
ring och bråka på Apple och kräv ny maskin....

Ursprungligen av Mattias Hedman:

peppetv4 - lämna in den, det låter inte normalt det där.
ring och bråka på Apple och kräv ny maskin....

Man börjar ju tänka i de banorna. Problemet ligger i att jag köpt den via företagsköp och inte direkt via apple store. Det verkar som dom flesta som fått sina maskiner utbytta har bråkat med supporten först sen gått direkt via store och fått den utbytt via den vägen. Någonting måste göras iaf.

  • Medlem
  • 2005-03-09 17:52

peppetv4: Fläktarna i PowerBook är av typen PWM (för att kunna få plats i ett 1" chassi). En av nackdelarna med den här typen av fläkt är att det finns extremt stor risk för resonans i chassit av fläkten.

Jag har bytt fläktpaketet 2 ggr + logikkortet en gång i min laptop. Vänstra fläkten har nu ett "knackande" ljud (den "purrar" lite), och den högra låter som sjutton med ett starkt pulserande ljud.

Tyvärr är det här fläktljudet helt normalt med Powerbooks. Min erfarenhet av de som säger att fläkten aldrig går på etc är att de förmodligen aldrig kör Logic/Reason/Batchkonverteringar i Photoshop etc på maskinen...

Temperaturerna stämmer rätt bra med mina värden. Vid 60 grader CPU sätter vänstra fläkten igång, den högra brukar köra igång vid 70 grader CPU.

Jag har varit ute och fiskat efter ett sätt att ändra fläktarnas tröskel så de går på vid lägre temperaturer. Anledningen är att programmen hinner hänga sig innan cpu'n kyls ner. Vid 62ºC kickar fläkten in, tyvärr försent i mitt fall. I värsta fall hänger sig hela maskinen. Jobbigt vid arbete i Reason eller Spel. Finns det något script för att komma åt detta?

(Powerbook ALU 1ghz 768ram)

Ny PB 15"" med lätt moppeljud

Ny PB 15"" maxad med minne och 120 GB HD. Efter nån timme (nät eller batteri) irriterande moppeljud exempelvis vid start av program, byte av webbsida i Firefox. Noterar att Power Supply Bottomside hoppar från 55-65-78 C. Processortemp ligger kring 45C.

Senast redigerat 2006-02-20 22:22
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-20 22:20

Ett vanligt problem är CPU pasta blir torr eller blir uttunnat, det gäller också grafikkrets (pasta).
Det hjälper att få CPU svalare med att byta ut till färsk pasta. Tyvärr kan det bli varje år.

Men det är inte Apples fel här. Dataindustri har problem med få bra kylning av CPU, man har olika lösningar. Vissa fungerar sämre, ingen är bäst.
Därför skapar Intel så svala CPU som möjligt, bättre än AMD o IBM

synd att man inte sitter på en macbook då, är det besvärligt att byta pasta?

1
Bevaka tråden