Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är macare särskilt textilintresserade?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-08 21:56

Är macare särskilt textilintresserade? Varför talas det så ofta om applikationer annars? Applikationer är dekorationer man syr fast på tex kläder. MSN Messenger, Photoshop mfl är program.
Hur kommer det sig att så många är omedvetna om att man inte kan översätta från engelska rakt av?

Här är en som inte kände till det

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-08 22:14

När vi ändå är inne på ämnet undrar jag var man kan få tag på små bitar av fuskpäls av berömda katter som Gepard, Jaguar, Panter och Tiger? Jag vill dekorera mina CD-wallets.

  • Medlem
  • 2005-03-08 22:16
Ursprungligen av xerent:

När vi ändå är inne på ämnet undrar jag var man kan få tag på små bitar av fuskpäls av berömda katter som Gepard, Jaguar, Panter och Tiger? Jag vill dekorera mina CD-wallets.

Bang on target, pal!

Applikation = tillämpning.

I alla fall i min värld.

  • Medlem
  • 2005-03-08 22:43
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Applikation = tillämpning.

I alla fall i min värld.

http://ne.se/jsp/search/search.jsp?h_search_mode=simple&h_advanced_search=false&t_word=applikation&btn_search=S%f6k+direkt%21

Slarvigt språk i min värld.

Ska det vara ett medhåll eller mothugg?

  • Medlem
  • 2005-03-09 12:20
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Ska det vara ett medhåll eller mothugg?

Mothugg.

Ursprungligen av ne.se:

applikation

applikation (fr. application), anbringande; tillämpning; även annat ord för applikationsbroderi.

Ämnesklassning: Folkkonst, Spetsar och broderi

2005-03-09 Källa Nationalencyklopedin
http://ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=116533

Ursprungligen av ne.se:

applikation

applikation [-So´n] subst. ~en ~er
ORDLED: ap-plik-at-ion-en

1 det att anbringa eller tillämpa (ngt)
KONSTR.: ~ (av ngt) (på ngt)
HIST.: sedan 1842

2 prydnadssöm med tygbitar som sys fast som mönster på bottentyget: applikationssöm; en kudde med ~er
HIST.: sedan 1874

2005-03-09 Källa Nationalencyklopedin
http://ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=O106223

Där fick vi ju förklaringen av skillnaden mellan en applikation och systemet också.

"applikationsprogram, eller tillämpningsprogram är ett datorprogram som är avsett för en viss tillämpning och därför används i praktiskt arbete (ordbehandling, bokföring) till skillnad från systemprogram, som styr datorns inre arbete...Läs mer...
Källa:.Nationalencyklopedin"

Nu kanske det är jag som har alzheimer som vanligt, men hette det inte just "Tillämpning" i gamla hederliga System 7? Vill minnas att det stod så om man tog upp inforutan för en programfil...

Varför kalla dem Applikation eller program när det heter biniärer?
eller bin filer...

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-03-09 13:46

Susning säger såhär:
http://www.susning.nu/Applikation

  • Medlem
  • 2005-03-09 13:56

I den mån man kan ta susning på allvar står det ju ungefär vad jag skrev: slarvigt språk.

Vår vana trogen borde alltså Applikation vara ett vedertaget begrepp eftersom förkortande är väldigt vanligt så lär applikation överleva ordet programapplikation (som kanske kan finnas i mer precisa texter). Då tänker jag till exempel på förkortningar av ord såsom: automobil -> bil.

  • Medlem
  • 2005-03-09 14:46

Jo, det gör det. Läs igen.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 15:04

Angående applikation som dekorationer på tyg:
Undrar varför majoriteten av sveriges industribolag har applikationsingenjörer?
Sitter det massa ingenjörer och broderar firmaloggan på overaller eller?

Gnäll hos amv - söker man på applikation här så verkar dom ge helt tossiga förslag...

Intressant spår. Jag tvivlar starkt på att någon kan göra en exakt definition på något av begreppen. Jag har i alla fall aldrig hört någon lödig definition.

Det finns två alternativ
1) att de två orden betyder samma sak
2) att de betyder olika saker

Jag har själv översatt hundratals, möjligen tusentals, texter från engelskans "Application" och alltid hävdat benhårt att "applikation" i 99 fall av 100 helt enkelt är dålig och ogenomtänkt svenska.

Mitt motiv till det är att "program" i svenska, de facto, oftast används som en generisk beteckning som hänvisar till alla liknande förekomster av en välagränsad kod, medan "applikation" oftast avser en specifik instans/tillämpning, inte så sällan skräddarsydd och ofta med en betydelse som gränsar något till "tjänst", dvs en applikation kan bestå av flera program

Därför brukar program oftast användas för det vi i dagligt tal menar med program, medan applikation, i den mån den som använder ordet har gjort ett medvetet val, oftast används för specifika tillämpningar.

Men även om det skulle vara så att de är helt synonyma så kan jag för egen del inte se att det skulle tillföra något överhuvudtaget att använda "applikation" - det är otydligare, krångligare, mer svårstavat, längre osv.

Så då är frågan: i valet mellan ett bättre ord och ett sämre, varför skulle man välja det sämre?

I journalsystemet vi använder på min arbetsplats kallas klinikdatabaserna för applikationer. Detta är i windowsmiljö. De har kallats för aplikationer så länge jag arbetat i systemet.

Vet inte om det är bra eller inte, men språket utvecklas faktiskt. Det är gott om ord som har flera betydelser.

Oavsett den här diskussionen leder någonstans eller inte (ordbajseri brukar den här typen av diskussion utvecklas till), får man nog acceptera att ordet 'applikation' kommer användas istället för 'programvara'.

Häpp. Det görs redan...

  • Medlem
  • 2005-03-09 17:29

Det finns en hel del skit i språket som inte borde finnas där. Jag menar att applikation är ett dåligt ord alldeles oavsett om det håller på att ta sig in i språket eller inte. Jag ogillar även downloada, mergea, outsourcea och andra styggelser.

...och mer skit blir det.

He he he

Att många använder ord på ett ogenomtänkt sätt är inget skäl för andra att också göra det. Är man som Baron journalist så måste man förstå att sättet man skriver påverkar hur folk uttrycker sig, man har alltså någon slags ansvar.

Sugplopps databaser är faktiskt bra exempel på när "program" hade varit olämpligt, det är ju inte databasprogrammet i sig, utan den faktiska tillämpningen i form av vissa bestämda databaser de syftar på. Använt på det sättet så tillför begreppet något, men om det är ett ord som täcker exakt samma sak som program så kan man lika gärna använda program.

I sammanhanget kan man också nämna att svenska språknämdens rekommenderar tillämpning framför "applikation"

Citat:

fråga
I tekniska sammanhang används i dag ofta ordet applikation. Varför säger man inte inte tillämpning?

svar
Vi och Svenska datatermgruppen håller med dig. Man kan gott säga tillämpning. Eftersom applikation ändå smälter rätt väl in i svenskan och liknar en del andra lånord vi redan har, tycker vi dock inte att det är ett ord man behöver bannlysa. Det kan finnas som en synonym.

En del använder tillämpning om funktionalitet, d.v.s. i mer abstrakt bemärkelse, och applikation när de avser konkreta produkter och säljbara tjänster. Men vi förordar som sagt tillämpning i alla betydelser.

  • Medlem
  • 2005-03-09 21:08

Tack Richard! Jag tror att man kan illustrera ett bra användande av av applikation så här: det är en substantivering av verbet applicera. Om man applicerar ett antal processer eller teorier på något utför man en applikation. Alternativt: Nämnda processer utgör en applikation.

Dessutom heter det ett slags... Tyckte mig se samma fel i din VersionCue-text i CAP.

Du har så rätt. Självklart heter det "något slags ansvar". Att samma fel finns i CAP-texten har jag svårt att tro, men vem vet, ens egna texter kan man ju korrekturläsa till döds utan att hitta alla fel

Ang huvudfrågan:

Applicera -> Applikation
Tillämpa -> Tillämpning

Så återigen, varför ska man använda applikation?

  • Medlem
  • 2005-03-09 21:38

ne.se:s relaterade illustration föreställde knyppling...

Jag tror att det handlar om att de som använder applikation istället för program tror att de därigenom låter "proffsigare" , vilket ju är en klassiker, att använda svåra ord för att impa

  • Medlem
  • 2005-03-09 21:53

Jag tror samma lika!

Program fungerar ju bra...

Ursprungligen av Baron:

Är macare särskilt textilintresserade? Varför talas det så ofta om applikationer annars?

Det heter faktiskt påläggssöm. Man kan inte översätta från engelska rakt av.

  • Medlem
  • 2005-06-23 09:01

hmm... Vi står inför ett vägval på tidningen: Vilken påläggssöm ska vi ha av QXP och InDesign...?

1
Bevaka tråden