Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Stuck pixels" på min nya iBook

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 12:02

Hepp, jo jag läste runt och insåg att den illgröna, den blåa och den till och från uppkommande röda pixeln på min skärm snarare har fastnat än är döda (döda är visst svarta). Är det någon risk att det dyker upp nya med tiden, eller har man de döda/fastnade pixlar man har från början? Jag har hört att Apple ska ha någon gräns på 7 pixlar, eller kanske 4. Och är det någon som har erfarenhet av om det går att resonera med Apple om det här? För det vete fan om jag orkar dra upp himmel och jord om det inte är nån idé.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 12:58

Tack Pär.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-08 14:44

"Om du misstänker att din bildskärm innehåller ett stort antal bildpunktsavvikelser kan du ringa Apples tekniska assistans eller ta din Apple-produkt till ett auktoriserat Apple-serviceställe för en grundligare undersökning. Anm.: Du kan få betala för undersökningen."

- Du har bara fyra pixlar döda. Tyvärr. Och förresten, 459:- tack!

Apples service suger!

Ursprungligen av elsa:

Hepp, jo jag läste runt och insåg att den illgröna, den blåa och den till och från uppkommande röda pixeln på min skärm snarare har fastnat än är döda (döda är visst svarta).

Så här förstod jag det när jag köpte en platt skärm nyligen: En pixel på skärmen består av röd, grön och blå. EN av dessa färger kan dö, och då blir pixeln inte svart utan snarare INTE röd, INTE blå eller INTE grön. På min PB har jag en pixel som blir orange på röd bakgrund men ser helt normal ut annars. Jag misstänker att "det röda" i den har dött. Men det är ingen katastrof, man får titta noga för att se det.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-03-08 16:49

Fick du information om att skärmen kunde vara defekt innan du gjorde köpet? Om inte så har du ju inte fått den produkt du betalade för. Då ska du få den fixad/utbytt. Säljarna lutar sig gärna mot pixelpolicys men de måste ju samtidigt informera kunden (tydligt) om dessa policys.

Var i något hembioforum (kommer inte ihåg vilket) där en kille köpt en skärm som hade defekta pixlar. Affären ville inte byta ut och hänvisade till pixelpolicys men dessa hade köparen inte sett när han köpte skärmen. Han kontakade KO och fick byta ut skärmen

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 18:38
Ursprungligen av k3vlar:

Fick du information om att skärmen kunde vara defekt innan du gjorde köpet? Om inte så har du ju inte fått den produkt du betalade för. Då ska du få den fixad/utbytt. Säljarna lutar sig gärna mot pixelpolicys men de måste ju samtidigt informera kunden (tydligt) om dessa policys.

Nej, men å andra sidan så stod det inte utskrivet någonstans att jag skulle få en TFT-skärm helt utan döda eller defekta pixlar heller. Givetvis handlar det om semantik och som alltid med kundservice så kan man ro åt sig en hel del om man bara är smord i käften och kan bråka tillräckligt. Well, I am not that girl...

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-03-08 22:37

"Det stod inte att bilen skulle fungera"

Störs du inte allt för mycket av pixlarna hade jag nog heller inte brytt mig, men lagen säger vad den säger. Men som du säger så kräver det väl lite "bråk" med kundserivce, kanske inte är värt det. Beror ju på hur mycket du störs av pixlarna.

1
Bevaka tråden