Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Köpa Powerbook eller iBook 12"?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-08 02:49

Hej!

Jag håller på att välja mellan en 12 tums Powerbook och 12 iBook. Jag kommer använda datorn främst för Webbsurfing och redigering av bilder osv i bland annat photoshop. Jag kommer inte använda den till att spela överhuvudtaget. Nu är frågan räcker är den en märkbar skillnad i snabbhet mellan PB 12 tum, 768 ram och en iB med lika mkt ram?

Tack i förhand för alla svar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-08 12:20

PB vinner så här långt men kan det vara för att jag placera diskussionen i just PB-kategorin eller är alla helt objektiva?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-08 12:28

Det är klart att du kommer märka att PowerBooken är snabbare än iBooken om du skall hölla på med bilder i photoshop. minnet köper du hos någon som är lite biligare än apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 13:09

Det beror helt och hållet på vad du har för krav. Båda datorer är bra, men prestandamässigt är ju Powerbooken bättre, vilket gör den dyrare.
Det arbete du vill göra kan ju utföras på båda datorer, men frågan är vad du har för krav på arbetets snabbhet. Sedan har ju Powerbooken lite mer kvalitétskänsla, men även iBooken har bra kvalité.
Så det är bara du som kan avgöra hur du vill ha det; bra för mindre pengar, eller bättre för lite mer pengar.

Jag tror också på powerbooken. Lite krutigare och den "håller" säkert längre, dvs räcker i fler år än ibooken...

J.

Om du inte ska spela och inte hålla på med bilder som är större än typ 75mb så ta iBooken, du kommer inte att märka någon större skillnad mellan den och en PowerBook om det bara är lite standard-Photoshoppande och webbsurfning.

Jag provade min kompis iBook 12" och den kändes lika snabb eller snabbare trots att det var en 1,2 GHz och jag har en 1,33GHz PowerBook 17" med 1GB ram (han har 768mb ram)

Så köp iBooken du.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 16:49

...stod inför samma svåra val, men innerst inne vill man ha en Powerbook...så köp en nu, så slipper du ångra dig! Efter 3 veckor med powerbooken så är jag kär!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-08 18:26

det var väldigt blandade svar jag fick. Jag köper gärna PB om den är klart mycket snabbare än iB. Jag vill ju att allting ska gå så snabbt som möjligt (som en 12 tummare kan klara av). Är det någon som vet hur snabb 1,2 ghz G4 är jämfört med ex 2 ghz Pentium 4 eller ngt liknande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 19:24
Ursprungligen av Flip:

det var väldigt blandade svar jag fick. Jag köper gärna PB om den är klart mycket snabbare än iB. Jag vill ju att allting ska gå så snabbt som möjligt (som en 12 tummare kan klara av). Är det någon som vet hur snabb 1,2 ghz G4 är jämfört med ex 2 ghz Pentium 4 eller ngt liknande?

Vill du att allt ska gå så snabbt som möjligt är ju Powerbooken det du ska ha, då den är snabbare än Ibooken.

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 23:18

Stod inför precis samma val i höstas. Jag planerade inte att använda datorn till något direkt krävande så iBooken hade säkert dugit lika bra i fråga om prestanda för min del. Dock kunde jag inte bortse från det faktum att PowerBooken är så pass mycket snyggare och faktiskt en del snabbare. Jag lät mitt hjärta (och prylsinne) styra och köpte PowerBooken. Har inte ångrat mig en ändå sekund.

När jag köpte min i höstas så kostade den 17000:- , ändå tycker jag att det absolut var värt varenda tusenlapp. Idag kostar PowerBooken mycket mindre och jag tycker inte att det är mycket att fundera över. Har du råd så är PowerBooken ett bättre köp, i alla fall i mina ögon.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-03-09 14:03

Ibook tolv tum vs powerbook tolv tum

Efter erfarenheten med 15 tums titanium powerbook och nu några veckor med 12 ibook kan jag lätt konstatera att den fysiska kvalitén på ibooken verkar högre än på titanium powerbook.
Vet inte alls hur mycket bättre alu powerbookarna är byggda, men jag är glatt överaskad av ibookens byggkvalité.

Ett annat argument för ibooken kan vara att ibooken kanske behåller G4 processorn ett bra tag efter det att powerbooken gått över till G5. Då finns det chans att 12 tum G4 ibook behåller ett högre andrahandsvärde jämfört med 12 tum G4 powerbook, som kommer att ha en generation äldre processor tidigare än ibookarna.
Vill jag sälja min ibook 12 tum om 8 månader kanske dom nya ibookarna har 1.6 GHz G4, men fortfarande G4, men hade jag köpt en 12 tum powerbook med 1.5 GHz G4 och ska sälja den om 8 månader får den kanske konkurrera med 12 tum G5 powerbook på 1.8 GHz. Bara spekulationer, men det var något jag tog med i beräkningarna när jag valde ibooken.

Ibooken är mycket snabb jämfört med den gamla 667 MHz powerbooken jag var van vid, så jag har i alla fall fått en mycket snabbare dator än den jag var van vid innan.
Extern skärm vet jag inte om jag egentligen kommer att orka koppla in, tycker 1024x768 räcker bra för Photoshop, Flash, Javaprogrammering, Apple Soundtrack med mera

Men som alltid... det är du som ska använda din dator och det är du som vet hur du bäst använder dom pengar det kan skilja mellan ibook och powerbook.
Testa datorerna och jämför i verkligheten om du har möjlighet!!

Lycka till med köpet!
/Lamin

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-10 12:51

tack för all hjälp...det blir en PB

1
Bevaka tråden