Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wiki?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-07 02:18

Vad är det för wiki som nämns i inställningarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 02:22

wiki?

inte wifi? wifi = trådlöst nätverk

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-07 03:17
Ursprungligen av atomlab:

wiki?

inte wifi? wifi = trådlöst nätverk

Nix:

Wiki
Ditt personliga engångslösenord för vår Wiki. Använd detta lösenord för att logga in i vår Wiki första gången, därefter görs eventuella lösenordsändringar direkt i din Wiki-profil (systemen är inte sammankopplade)

Från Redigera profil.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 03:38

aha....wiki är inte det hjälp sidor. tex faq?

Tex. http://www.mercury.to/index.php?page=Wiki

Ursprungligen av Spiken:

Vad är det för wiki som nämns i inställningarna?

Vi testar en wiki-funktion.

/c

Du kan läsa mer om hur du använder ditt lösenord här:
http://www.99mac.se/wiki/index.php/Logga_in_i_99mac_Wiki

Min tanke var att fylla på med ett hundratal artiklar innan vi "släppte" detta men vi kanske ska smyga igång det genom denna tråd istället? Hursomhelst är systemet uppe och kör sedan länge.

Om jag får tid skriver jag en liten guide ikväll och lanserar på allvar. Användningsområdet för en Wiki kopplad till ett forum är enorm - istället för att hela tiden förklara svåra ord eller termer om och om igen länkar man bara ordet genom en enkel wiki-tagg. Förklaringarna samlas i vår wiki som blir ett tekniskt uppslagsverk.

Det fantastiska med en wiki är att 10.000 personer gemensamt kan bidra med innehållet, snacka om kunskapsbank. Både forum och wiki är sökbara och indexeras av Google såklart.

Titta gärna in:
http://www.99mac.se/wiki/

Genom att använda taggarna:

{wiki}ord{/wiki} länkas ordet direkt in i vår wiki (ersätt {} med vanliga hakparanteser).

Observera att den är känslig för versaler och gemener, använd alltid rätt kombination. Exempelvis:
[wiki]Airport[/wiki]
[wiki]iPod[/wiki]
[wiki]iBook[/wiki]

Läs mer i vår FAQ: http://www.99mac.se/wiki/index.php/FAQ

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 19:25

Lite osäker efter att ha läst igenom FAQ:en och instruktionerna. Det verkar som att man inte existerar för att logga in, trots att jag har ett lösenord i mina inställningar och mitt användarnamn stämmer (kan det ha något att göra med att jag nyligen bytt användarnamn)?

Felmeddelandet:

"Det finns ingen användare med namnet "Mono". Kontrollera stavningen, eller använd formuläret nedan för att skapa ett nytt konto."

Ursprungligen av Mono:

Lite osäker efter att ha läst igenom FAQ:en och instruktionerna. Det verkar som att man inte existerar för att logga in, trots att jag har ett lösenord i mina inställningar och mitt användarnamn stämmer (kan det ha något att göra med att jag nyligen bytt användarnamn)?

Felmeddelandet:

"Det finns ingen användare med namnet "Mono". Kontrollera stavningen, eller använd formuläret nedan för att skapa ett nytt konto."

Jag kan inte logga in trots att jag inte bytt användarnamn?

Om du bytt användarnamn nyligen skulle jag testa mitt gamla login för att dubbelkolla. Duplikationen av användarkonton gjordes för en månad sedan ungefär.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 23:37

Det fungerade bättre. Tack.
Ursäkta om jag är besvärlig... men nu blir det ju två olika användarnamn (i och med att användarna skapades för en månad sen och mitt namnbyte skedde igår), ett på 99mac och ett på WiKi. Går det att ändra? Till samma namn som här på 99mac?

Tacksam.

Nä det är faktiskt helt omöjligt. Byt inte användarnamn är mitt tips (jag byter aldrig namn eftersom det innebär en massa extrajobb).

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 23:56

Integrera och härska Björnström! Gör som Trillian och koppla 99mac direkt till wikipedia som redan är ett gigantiskt uppslagverk!

0.02€/jensa

Wikipedia har ju inte samma djupa kunskaper (på svenska) som vi har, eller hur? Måste ju vara bättre att köra en egen wiki för dom specialord som finns inom Macvärlden. Med en riktigt fet wiki blir 99mac mycket mer användbart.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 00:26

Jag har kikat omkring där ett litet tag nu, i WiKin.. och det ser ut som det finns en hel del jobb att göra. Passade också på att gå in på Wikipedia.. som var länkat från 99mac-wikin. Snyggt och organiserat och sökbart. Med vettig information. Och det gäller väl som sagt att få till det så.

Idén är hur bra som helst, men jag uppfattar det inte direkt lätt att bidra med information. Kanske man borde göra någon slags mer utförligare FAQ... så småningom? Eller så är det bara natten som håller på att smyga på mig för att få det att verka mer komplicerat än vad det är. Jeje.

  • Medlem
  • 2005-03-08 02:24

Vem "äger" artiklar som hamnar i wikin? Creative commons-style, wikipediastyle, susningstyle, eller ger man bort copyrighten till 99mac? kan ju påverka hur mycket jobb man vill lägga ner på att skriva saker...

Ursprungligen av tiq:

Vem "äger" artiklar som hamnar i wikin? Creative commons-style, wikipediastyle, susningstyle, eller ger man bort copyrighten till 99mac? kan ju påverka hur mycket jobb man vill lägga ner på att skriva saker...

Snackade med Martin om det när wikin lades upp på nätet. Jag tror tanken är att copyrighten skall ägas av 99mac.

Ursprungligen av tiq:

Vem "äger" artiklar som hamnar i wikin? Creative commons-style, wikipediastyle, susningstyle, eller ger man bort copyrighten till 99mac? kan ju påverka hur mycket jobb man vill lägga ner på att skriva saker...

Jag hade tänkt att innehållet tillhör 99mac precis som foruminläggen, det nog blir lättast så. Vi måste uppdatera informationen på sidorna om detta.

Målet är att Wiki och Forum ska komplettera varandra så att vi får en oslagbar kunskapskälla för våra användare - jag tycker kombinationen är väldigt kraftfull. Forumet är kostnadsfritt liksom Wiki så materialet är tillgängligt (och indexerat av Google) för alla, precis som det ska vara.

Jag tror inte "licensen" eller ägandeformen av innehållet påverkar folks insatser, forumet är ett levande bevis för detta.

Har skrivit en liten grej om [wiki]iMac[/wiki] nu....

Ursprungligen av Leftrustle:

Har skrivit en liten grej om [wiki]iMac[/wiki] nu....

ja den där ödmjukheten...

Ursprungligen av Leftrustle:

Har skrivit en liten grej om [wiki]iMac[/wiki] nu....

Oj! Vilket arbete - imponerad!

Ursprungligen av Leftrustle:

Har skrivit en liten grej om [wiki]iMac[/wiki] nu....

Grymt jobbat lefty!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-07-31 22:05

Försöker logga in men det funkar inte.

"Det finns ingen användare med namnet "Sten n""
?

  • Medlem
  • 2005-03-08 12:17

Även fast det står "...Observera att alla bidrag till Wikipedia är att betrakta som utgivna under GNU Free Documentation License...Om du inte vill ha din text redigerad och kopierad efter andras gottfinnade så skall du inte skriva någon text här..." när man editerar en artikel?

Wikin är långt ifrån klar och var ju inte tänkt att lanseras än egentligen.
Men det är bättre att Martin svarar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 12:30

För ny medlem - möjlighet till lösning ?

/Tangen

1
Bevaka tråden