Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

lysande elsladd

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-03-06 20:37

den här elsladden lyser ju i diverse kulörta färger. färgnyans står i förhållande till aktuell batterinivå.
mina frågor rör detta fenomen.

går det att få sladden att inte lysa?

det stör den estetiska helheten avsevärt.

kanske modda den själv? borde inte vara SÅ svårt, kan man tycka?

någon som har erfarenhet, kunskap eller idéer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-06 20:56

Det är ju jättefint att den lyser.
Men ska du stänga av det måste du kanske skära av nån liten sladd eller nåt. Tror inte det går att stänga av i datorn.

Jag tycker att ljuset som kommer ut vid kontakten (för det är cirkeln i kontakten som man fäster i iBooken vi snackar om va?) är riktigt snyggt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 00:32

det glädjer mig att ni uppskattar denna, enligt min mening, illa genomtänkta designdetalj. Eran glädje ger mig dock bara en förnimelse om erat mentala tillstånd och era estetiska preferenser men det lämnar också mycket att önska när det gäller själva huvudfrågan i sammanhanget.

Senast redigerat 2005-03-07 01:12
  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-03-07 00:46

Man vill ju hitta datorn när man går där i mörkret...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 01:28

ta å svinga kontakten mot något hårt ett par ggr när du har haft den i datan (lampan är varm å skör) så spräcker du nog tändspolen i den

Ett svagt vitt ljus - som i vilolampan - vore faktiskt snyggare.

Vad sägs om att införskaffa tejp som passar dina estetiska preferenser och tilltalar ditt mentala tillstånd ?
/CX

...eller bara vänta. Efter ett tags bruk (ett bra tag om man är försiktig) brukar bara det gröna ljuset fungera. Efter ytterligare ett tag lägger sedan även detta av, och om du då är försiktig kan du njuta ljuslös sladd i flera veckor innan kontaktpluppen trillar av. Då köper man nytt nätaggregat och så börjar cykeln om från början...

Jag tycker det är bra att kontakten lyser så man set att man satt i den ordentligt. Tramsig tråd för övrigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 11:11

Troll, tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 11:14

nu blir jag faktiskt lite arg. vad är tramsigt med den här tråden?

jag beskriver ett problem jag har med min mac och söker svar. det är väl tanken med ett forum?

Ursprungligen av eleven:

nu blir jag faktiskt lite arg. vad är tramsigt med den här tråden?

jag beskriver ett problem jag har med min mac och söker svar. det är väl tanken med ett forum?

Ett problem?
Det kan väl ändå inte vara ett stort problem, förr eller senare kommer du att råka ut för saker som är större problem än den där stackars lampan.
Visste du inte att det fanns en lampa i kontakten innan du köpte datorn?
De allra flesta tycker nog att det är en praktisk detalj och inte ett problem.

Ursprungligen av eleven:

nu blir jag faktiskt lite arg. vad är tramsigt med den här tråden?

jag beskriver ett problem jag har med min mac och söker svar. det är väl tanken med ett forum?

Jag tror att det är våra estetiska sinnen som är problemet, inte lampan i kontakten.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-07 12:11

En liten fundering bara. Sitter lampan i sladden eller i datorn?

Ursprungligen av Nodde:

En liten fundering bara. Sitter lampan i sladden eller i datorn?

Om man tittar så ser man att den sitter i kontakten, titta så får du se.

Köp en tredjeparts-strömsladd så slipper du det estetiska problemet med en lysande lampa. Underhållande tråd för övrigt.

Måla över den med vitfärg?

  • Medlem
  • 2005-03-07 12:33
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Måla över den med vitfärg?

Eller svart färg så det inte läcker ut ljus. Hemska tanke.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 12:54

men allvarligt talat, jag gjorde helt uppenbart bedömningen att mitt problem var tillräckligt stort för att söka svar hos er. är det svårt att förstå?

ni får tycka vad ni vill om vad jag tycker är snyggt eller inte, det är helt okej.

men om ni inte har ett svar på min fråga som handlar om 1; macintosh 2; estetik (som ju hela macintosh-grejen är uppbyggd kring) så snälla låt bli att svara.

Ursprungligen av Baron:

Eller svart färg så det inte läcker ut ljus. Hemska tanke.

Vore väl inte så hemskt? Jag tycker själv att det är ganska irriterande, om än inte lika irriterande som den där fåniga pulserande lampan som finns på PB:ens framsida. Den är en riktig designerflopp (att man inte kan stänga av den alltså)

  • Medlem
  • 2005-03-07 13:18
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vore väl inte så hemskt? Jag tycker själv att det är ganska irriterande, om än inte lika irriterande som den där fåniga pulserande lampan som finns på PB:ens framsida. Den är en riktig designerflopp (att man inte kan stänga av den alltså)

Hemsk syftade på att ljus skulle kunna läcka ut. Jag håller med om att pulsen är störande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 12:55

Det går att pilla ut hela innandömet!

Ta ett rakblad å lira in det mellan kontakten å den genomskinliga plastbiten.

Fick ut min 3mm nu men ångrade mig då jag vill ha kvar lyset Men huvudsaken att det går!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 13:10
Ursprungligen av atomlab:

Det går att pilla ut hela innandömet!

Ta ett rakblad å lira in det mellan kontakten å den genomskinliga plastbiten.

Fick ut min 3mm nu men ångrade mig då jag vill ha kvar lyset Men huvudsaken att det går!

nu börjar vi komma någon vart. någon som tar frågan på allvar är alltid lika uppfriskande.

tack för tipset, jag ska testa.

Är det ingen som blir irriterad över att tangentbordet lyser när det är mörkt också?
(Gäller bara PowerBook).

Ursprungligen av Nurell:

Är det ingen som blir irriterad över att tangentbordet lyser när det är mörkt också?

Jo, absolut. Ja, eller inte när det är nattsvart då, men i halvdager gillar jag inte denna feature alls.

Men den går att stänga av...

Jag har en gammal laddare där lampan är trasig och själva laddaren också. Den kan du få köpa för ett par tusen, bara att byta sladd på din.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 14:16

nurell, hade vart kul att höra hur du tänker...

Ursprungligen av eleven:

nurell, hade vart kul att höra hur du tänker...

Jag tänker som så; att jag har svårt att förstå hur någon kan hetsa upp sig så kapitalt på en nonsensfråga. Som jag skrev förut så tror jag att de flesta tycker att det är bra att lampan i kontakten signalerar om den laddar eller om batteriet är laddat. Jag tycker t o m att lampan frampå som blinkar när macen sover är bra, då ser man ju om den sover eller om den är avstängd.
Om du tycker att det är en designfråga så borde du ha kollat upp det innan, eller hade du bara sett den "på vykort". Alternativt ha valt en annan typ av dator, alternativt anlita någon som kan hjälpa dig att ta död på den eländiga lampan.
Det enklaste är väl att du lindar ett par varv eltejp på kontakten.

Tejpa runt sladden uppe vid den lysande plasten? Så kan du alltid ångra dig.

Bevaka tråden