Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quicksilver startar inte längre

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-03-06 17:44

Min PM Quicksilver 733 vägrar helt plötsligt starta. När man trycker på strömbrytaren (på datorn) lyser den till en kort stund och slocknar sedan. Varken fläktar eller bildskärm går igång.
Tror ni det är nätdelen eller moderkortet som har lagt av? Eller finns det någon känd lösning?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-06 18:09

Har du tryckt på CUDA-knappen?

Ursprungligen av Macus:

Har du tryckt på CUDA-knappen?

PMU-nollställningsknappen menar du väl?
Den i närheten av backup-batteriet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-03-06 18:56

Är det knappen som sitter på moderkortet? I så fall har jag nog testat det ja.

Batteriet?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-03-07 08:09

Nej, det är inte bytt. Kan det ge sådana problem?

Ja, det kan bli så när backupbatteriet är dåligt/slut.

Hoppas att ett nytt löser ditt problem.

- Slice -

Ett nytt batteri, 3,6 Volt kostar mellan 100-150:- beroende på var du köper det.

Ursprungligen av UrbanP:

Min PM Quicksilver 733 vägrar helt plötsligt starta. När man trycker på strömbrytaren (på datorn) lyser den till en kort stund och slocknar sedan. Varken fläktar eller bildskärm går igång.
Tror ni det är nätdelen eller moderkortet som har lagt av? Eller finns det någon känd lösning?

Jag hade ett liknande fel på min G5. Jag fick lämna in den på service. Man bytte då processor eller processor+moderkort (har fått olika svar när jag frågat). Tursamt hade jag Applecare.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2005-03-22 15:36
Ursprungligen av UrbanP:

Min PM Quicksilver 733 vägrar helt plötsligt starta. När man trycker på strömbrytaren (på datorn) lyser den till en kort stund och slocknar sedan. Varken fläktar eller bildskärm går igång.
Tror ni det är nätdelen eller moderkortet som har lagt av? Eller finns det någon känd lösning?

Har du några extra PCI kort i den ? Har varit med om detta fenomen när de inte sitter riktigt på sin plats.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 16:06

DVI-kontakten

Hade ett liknande fel som uppkom efter att ha flyttat en likadan dator. Vi lämnade in den på service men samma problem uppkom när jag kopplade ihop den igen. Upptäckte då att en av kontakterna till skärmen var bockad och kortslöt. När den var tillbakabockad så startade macen som vanligt igen.

Hade ett liknande problem också - en av kablarna till power-supply:en var klämd mot chassit och kortslöt. Efter att ha lindat sladden med eltejp så startade den fint..

Jag hade samma problem på min QS ett par gånger. Det hade antagligen hänt för att den hade stått utan strömkontakten i ett långt tag, och batteriet hade laddat ur. Det avhjälptes med att låta datorn stå med strömsladden inkopplad ett antal timmar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-22 16:27

Har haft samma problem på ett flertal QS-burkar. Det har alltid löst sig med att trycka på PMU-resetknappen...

Den här PMU-resetknappen: Vad är det egentligen? Vad återställer den och var exakt hittar jag den? Har samma problem med min G4 MDD och det är ju lite otäckt att trycka på knappar inne i datorn (som man inte vet vad de gör).

tobias

Den finns alldeles invid batteriet, tryck en gång, kort och koncist 1 sek.

Ursprungligen av tobias_tott:

Den här PMU-resetknappen: Vad är det egentligen? Vad återställer den och var exakt hittar jag den? Har samma problem med min G4 MDD och det är ju lite otäckt att trycka på knappar inne i datorn (som man inte vet vad de gör).

tobias

På Apples support-sidor finns massor med information.
Här lite om just PMU:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=95037

1
Bevaka tråden