Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som utvecklat Motion Control system

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag undrar om det finns någon som vet/jobbar med motion control system till maskiner i mac- system. Själv har jag utvecklat några maskiner där jag använt motion control instickskort kort direkt i pc, men aldrig gjort det i mac, tänkte det skulle bli ändring på det nu..

Kan se några fördelar med att använda apples operativsystem:
- möjlighet till att utnyttja unix- funktionallitet
- inte behöva "skala" bort allt som inte används för att erhålla ett stabilt system

/Andreas

Ps beställde min första apple i veckan Ds

Jag har använt LabVIEW på Windows till en del Motion Controll. Tyvärr hade vi en del problem med att Windows inte är det stabilaste man kan använda. Men då det var ett projekt inom universitetsvärlden och inte till produktion så fungerade det...

LabVIEW och de MC-kort NI gör skall enligt vad jag hört fungera till Mac OS X.

www.NI.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-06 18:05

LabVIEW ligger om jag inte minns helt fel på KTH-CDn för mac.

/Kalle

LabView har jag hört talas om, ska undersöka vilken funktionalitet systemet har. Problemet med en del MS windows system är att man måste skala bort en himla massa funktioner för att få det stabilt. Har jobbar en hel del med siemens motion control och då i MS VB...

Har kollat -> LabView finns på KTH CD:n..

Linus är det så att du pluggar Mekatronik på KTH?

Senast redigerat 2005-03-06 20:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-06 20:17

OT

Jag har faktiskt funderat på om man ska sätta ihop en nät-baserad mac-usergroup på KTH...får att samla kunskaperna som finns om hur man får in macen i nya teknikrelaterade miljöer.

/Kalle

Ursprungligen av kalleh:

OT

Jag har faktiskt funderat på om man ska sätta ihop en nät-baserad mac-usergroup på KTH...får att samla kunskaperna som finns om hur man får in macen i nya teknikrelaterade miljöer.

Varför bara KTH? Nätet går ju längre ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-06 23:45
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Varför bara KTH? Nätet går ju längre ut.

<offtopic>

För att försöka skapa en närhet och en identitet, samt försöka minska bruset

Men en usergroup för ingenjörstillämpningar kanske vore en idé?

</offtopic>

/Kalle

Ursprungligen av kalleh:

<offtopic>

För att försöka skapa en närhet och en identitet, samt försöka minska bruset

Men en usergroup för ingenjörstillämpningar kanske vore en idé?

</offtopic>

/Kalle

jag tycker att ett forum här på 99mac där man kan diskuttera/bredda kunskap inom ingejörstillämpningar vore super bra

Även ideen med en identitet på KTH är bra, speciellt då macanvändandet "egen ovetenskaplig slutsats" på teknis har ökat de senaste åren..

/ Andreas

Ursprungligen av archenti:

LabView har jag hört talas om, ska undersöka vilken funktionalitet systemet har. Problemet med en del MS windows system är att man måste skala bort en himla massa funktioner för att få det stabilt. Har jobbar en hel del med siemens motion control och då i MS VB...

Har kollat -> LabView finns på KTH CD:n..

Linus är det så att du pluggar Mekatronik på KTH?

Jo ... och jag borde vara klar nu...

Ursprungligen av Linus Söderlind:

Jo ... och jag borde vara klar nu...

Kul, själv går jag 3:dje året på mekatonik..

Senast redigerat 2005-03-07 08:08

Med stor glädje har jag kunnat se fler iBooks här på LiTH också. Kunde jag så skulle jag försöka få till ett Mac-labb på Systemteknik, men det är nog lite optimistiskt. Det behövs nog att man har ett par professorer med sig först. Supporten har man hur som helst emot sig.

1
Bevaka tråden