Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur koppla ihop flera routrar?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-06 21:58

Min svärfar försöker få igång sin bostreamuppkoppling. Han har ett speedtouchmodem med inbyggd brandvägg (och router?) sammankopplad med en D-Link DI-624 router som i sin tur ska köra WLAN med en G4 med ett udda USB-"airportkort". Puh, hoppas ni hängde med

Så här ser det alltså ut:
modem ->brandvägg(router?) -> D-link router med brandvägg -> WLAN -> USB-"airport" -> Powermac G4

Förbindelsen med D-Link routern funkar och han försöker nu ställa in den för att fungera mot modemet. Allt funkade fint innan han kopplade in de trådlösa prylarna alltså.

Hur ställer man in D-linken som är kopplad till modemet som beter sig som en router? Ska den bete sig som en slags switch eller nåt??

Hoppas att ni hajjar vad jag menar

Tack på förhand!

Har jag fattat rätt när D-link routern har inbyggt Wireless och innan det har han en till router?

Har den andra routern någon ethernet kontakt? (Vanlig TP) Förutom den som det troligen står WAN eller Internet på?

I så fall koppla bara in den på någon av de övriga kontakterna så fungerar den som en switch istället och det är mycket smidigare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-06 22:34

Ja, jag tror att det sitter en router i adsl-modemet.. iaf en brandvägg. Kolla skissen:

Om det sitter en router i adsl-modemet så måste du stänga av DHCP servern i d-linken och koppla kabeln från ADSL-modemet in i en av de 4 "vanliga" nätverksuttagen på d-linken. Som det är nu så finns det 2 DHCP servrar som försöker dela ut IP adresser, fungerar inget vidare.
Se till att det bara blir en.
Du kan naturligtvis lika gärna stänga av routerfunktionen i modemet, jag vet inte vilket som är enklast, bara du ser till att det bara finns en DHCP server så ska det fungera

Mats B

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-06 23:02

Tack! Nu funkar det! Han kopplade bort WLAN till ett "vanligt" uttag på D-Linken.

Ursprungligen av tobot:

Tack! Nu funkar det! Han kopplade bort WLAN till ett "vanligt" uttag på D-Linken.

Sa ju att det skulle funka!!

Kanon, bara att surfa på nu

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-06 23:17

tack igen!

1
Bevaka tråden