Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Doom 3 förhandstitt på MacCentral

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 23:59

lite tråkigt att höra nästan =/

Är det någon som någonsin har tänkt på en mac som en spelmaskin...?

Glöm det den duger till mycket men att lira på det duger den inte till...

Ursprungligen av xplane:

Är det någon som någonsin har tänkt på en mac som en spelmaskin...?

Glöm det den duger till mycket men att lira på det duger den inte till...

Visst, du har rätt. Det finns en tråd i forumet på "www.insidemacgames" ( http://www.insidemacgames.com/forum/index.php?showtopic=19287 ), där Aspyrs Glenda Adams för övrigt deltar, där man spekulerar i varför spel (Doom 3) på mac oftast är segare än på pc-sidan. Macfolk brukar slå ifrån sig och säga, "-mac köper man inte som spelmaskin". Jag tycker det är ett löjligt påstående.

Jag har haft mac sedan 1994, jag behöver inte Mac p g a mitt jobb eller så, utan köpte den av rent intresse för datorer, och ville använda den till allt som datorer kan användas till. Naturligtvis gillade jag Macens gui bättre än vad "den andra sidan" hade att erbjuda.

Jag har köpt 2 pc-burkar till mina ungar eftersom de hade växt ur de barn & familjespel som macen hade att erbjuda. Därför har jag också kunnat förvånas över hur relativt nya snabba 3d-spel de kan spela på sina gamla pc-datorer, självklart med lite "tweaking", men ändå. Mina erfarenheter är att det knappast ens är någon idé att skaffa ett Macspel från samma år som datorn.

Jag menar att oavsett hur fint och mysigt jag tycker att vi har det, jag och min Mac, så är den sämre på snabba 3d-spel. Observera att jag inte på nåt sätt menar att macens hårdvara är sämre eller så, jag har inte rätt kunskaper att bedöma det. jag har hört och läst allt från drivrutiner till grafikkort till slarviga portningar.

Men den dagen "dom fräcka spelen" går lika snabbt på Macen som på pc, så kommer nog också försäljningen av Macar att öka, detta tror jag är viktigare än att det finns många speltitlar att välja mellan.

Vi måste börja att inse att alla macägare inte sysslar med grafisk produktion, en del av oss har valt mac av andra orsaker. Jag skulle vilja kunna rekomendera en tonårsfamilj att köpa mac som familjedator, men idag kan jag inte det, för jag riskerar då att bli raderad ur den familjens adressbok ;-).

Så till den viktiga frågan, vad behöver (Apple?) göra för att Macen skall bli en vass spelmaskin OCKSÅ?

Ursprungligen av MauserMan:

Men den dagen "dom fräcka spelen" går lika snabbt på Macen som på pc, så kommer nog också försäljningen av Macar att öka, detta tror jag är viktigare än att det finns många speltitlar att välja mellan.

Helt sant, en ny ofta köpstark målgrupp för Apple.

Sedan spelmarknaden flyttade över från NES och playstation till PC är den stora spelmarknaden s.k. powergamers, dvs. vuxna köpstarka individer som inte har problem att slanta för dyra spel och ny hårdvara. Många gamers skulle nog gärna lägga upp för att få en estetiskt tilltalande G5 att driva sina spel med.

Ursprungligen av MauserMan:

Så till den viktiga frågan, vad behöver (Apple?) göra för att Macen skall bli en vass spelmaskin OCKSÅ?

Hårdvaran finns redan och den är kapabel. Microsoft har jobbat många år tillsammans med hårdvaru- och spelutvecklare för att etablera ett starkt api, direct x. Det skulle även Apple kunna göra.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 02:59

är det här bara inbillning från min sida eller var det verkligen inte "bättre förr" angående Mac som spelmaskin?

kunde ju lira alla nya spel på högsta upplösning osv förutsatt att du hade en hyffsat ny burk.. tänkte på just det här Doom 3-testet så har dom ju fetaste Macen just nu. odd...

Blev tvungen att installera spelet igen och köra lite benchmarks, detta var vad jag fick på min burk dock har jag bara ett X800 Pro kort.

640 x 480 = 66.5
800 x 600 = 66.2
1024 x 768 = 63.2
1152 x 864 = 59.2
1280 x 1024 = 51.9

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-04 20:44
Ursprungligen av xplane:

Blev tvungen att installera spelet igen och köra lite benchmarks, detta var vad jag fick på min burk dock har jag bara ett X800 Pro kort.

640 x 480 = 66.5
800 x 600 = 66.2
1024 x 768 = 63.2
1152 x 864 = 59.2
1280 x 1024 = 51.9

Vilken burk? Vilka inställningar? Vilket spel? Doom 3 för Mac är ju inte ute än.

Senast redigerat 2005-03-04 20:59
Ursprungligen av Homy:

Vilken burk? Vilka inställningar? Vilket spel? Doom 3 för Mac är ju inte ute än.

Jag har kört spelet "Doom3 för pc" på en pc...Hembygge. Pentium 4 Northwood på 3.4Ghz och ett ATI X800 Pro grafikkort, både gpu och cpu är vattenkylda av en Zalman Reserator dvs en passiv vattenkylare. Vidare så använder jag mig av två st WD Raptor 74Gb som körs i RAID 1 men hårddiskarna har ingen betydelse för grafikprestandan.

Jag använder mig utav den senaste grafikdrivern Catalyst 5.2 dock finns det modifierade drivisar att använda som kan höja prestandan ytterligare med ca 10-15% men då får man göra avkall på andra prestanda framförallt utseende. Inställningarna i Doom3 är High, FSAA 4x och Anisotropic filtering är 8x dvs default.

Jag tänkte jag skulle köra samma test som Maccentral gjorde och med samma inställningar dock har jag inte kunnat köra med högre upplösning på min skärm då den inte klarar av mer än 1280 x 1024 "Eizo L768"

mvh

Ursprungligen av xplane:

Blev tvungen att installera spelet igen och köra lite benchmarks, detta var vad jag fick på min burk dock har jag bara ett X800 Pro kort.

640 x 480 = 66.5
800 x 600 = 66.2
1024 x 768 = 63.2
1152 x 864 = 59.2
1280 x 1024 = 51.9

Imponerande resultat för att vara ett x800pro, har du använt timedemo 1 för att få siffrorna?

Mitt resultat
1680 x 1050 = 38,7fps

Timedemo 1 High, X800XT AGP, Cat 5.2, 4xaAA, 8xAF

Ursprungligen av Jonas Ljungdahl:

Imponerande resultat för att vara ett x800pro, har du använt timedemo 1 för att få siffrorna?

Mitt resultat
1680 x 1050 = 38,7fps

Timedemo 1 High, X800XT AGP, Cat 5.2, 4xaAA, 8xAF

Japp...Jag har provat med dom tweakade drivisarna tidigare men det man vinner i prestanda förlorar man i effekter men det går att öka antalet fps ca 10-15% med andra drivisar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-06 14:52

Kan ge en liten sida av det hela från Mac-OpenGL maillistan och det som inte får glömmas är att OS X har en rejält annorlunda arkitektur för hårdvaran och OpneGL är PC:n, visst ser siffrorna inte bra ut men glöm nu inte heller att pc sidan hade sämre siffror när spelet kom ut än nu.
Troligen kommer spelet att prestera mycket bättre när Tiger släpps.

Ursprungligen av nubbe:

Troligen kommer spelet att prestera mycket bättre när Tiger släpps.

Antagligen...NOT...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-06 23:17

jag har spelet till min PC då jag inte har en tillräckligt kraftfull mac för det spelet men jag kan säga en sak: Jag HATAR äckelspindlarna!!!!

kommer i mänger, skulle jag vilja ha en flamethrower....

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-07 20:20

Det mn måste tänka på är
1. Spelet är inte färdigt (90% av alla spel brukar få en patch som ger spelet en betydligt bättre FPS ta Ut 2003, 2004 och quake som exempel)

2. De (kan varit någon annan) sa att de fick bättre FPS i det riktiga spelet, alltså utan benchmark.

3. Apple kommer uppdatera OpenGL med Tiger och jag kan lova att det kommer att bli bättre. Bara med 10.3.8 fick jag en enorm kick med FPS:en...

Ursprungligen av Rayden:

Det mn måste tänka på är
1. Spelet är inte färdigt (90% av alla spel brukar få en patch som ger spelet en betydligt bättre FPS ta Ut 2003, 2004 och quake som exempel)

2. De (kan varit någon annan) sa att de fick bättre FPS i det riktiga spelet, alltså utan benchmark.

3. Apple kommer uppdatera OpenGL med Tiger och jag kan lova att det kommer att bli bättre. Bara med 10.3.8 fick jag en enorm kick med FPS:en...

Vilka är de eller någon annan? Visst kanske man kan få bättre/mer FPS om man ställer sig och tittar in i en vägg exempelvis men det säger väldigt lite om hur väl spelet upplevs i verkligheten.

I vilket/vilka program fick du FPS boosten med 10.3.8? Och hur definierar du enorm 5 eller 30 FPS?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-08 14:52
Ursprungligen av xplane:

Vilka är de eller någon annan? Visst kanske man kan få bättre/mer FPS om man ställer sig och tittar in i en vägg exempelvis men det säger väldigt lite om hur väl spelet upplevs i verkligheten.

I vilket/vilka program fick du FPS boosten med 10.3.8? Och hur definierar du enorm 5 eller 30 FPS?

1. Det var någon annan som hade spelat det och recenserat det och de sa att de fick en bättre FPS när de spelade. De sa även att de fick bättre FPS om de stängde av någon effekt (minns inte vad).

2. När det gäller 10.3.8 så tänker jag mest på WOW och COD. Speciellt WOW. Efter uppdateringen fick jag från 15-20 (10.3.7) till 50-60 FPS (10.3.8). Dessutom blev effekterna betydligt bättre renderade.

Jag skulle vilja ha en mac som jag skulle kunna uppgradera med vilket grafikkort som helst och som har stöd för DirectX...Jag har haft både bärbart "PB170" och stationära "IICI och PM7500/100" och på den tiden fungerade spelen kanon som Civilization och Marathon" Men tanken på något annat gjorde sig påmind gång på gång då man skulle uppgradera till nyare och bättre hårdvara såsom processor,cd/dvd mm.

Droppen som avgjorde var när spelsläppen till mac tog längre och längre tid på sig och när man såg hur billigt ens vänner och bekanta kunde uppgradera sina burkar med snabbare processorer och moderkort för att inte tala om annan hårdvara.

Spel av idag kräver väldigt mycket av hårdvaran och tiden är definitivt förbi när man klarade sig på 25 resp 100Mhz och spelmarknaden är sedan flera år större än filmindustrin i omsatt kapital. Den tillverkare som inte inser det och som inte gör något åt det finns inte men i Apples fall så ligger dom väldigt långt efter, har man köpt en burk för 20 tusen "PMG5 1.8 GeForce 6800" så vill man få bra mycket bättre prestanda.

Motsvarande pc burk kostar ca 10 tusen... Priset kanske inte är allt men när det gäller spel så spelar priset på hårdvaran en väldigt stor roll...

mvh

Jag ser mig själv som en så kallad powergamer men bara för att jag har slantar att lägga ut för spel och hårdvara så finns det gränser även för mig och mina gelikar.

Jag skulle mer än gärna köpa mig en G5 men inte till vilket pris som helst. Men om jag kunde köpa en G5 för ca 15 tusen som har samma eller bättre prestanda i spel och som klarar utav dom spelen som finns i till pc nu och som kommer i framtiden så då skulle saken vara biff...

1
Bevaka tråden