Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två supersmarta script till Adress book

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 15:38

Tjena, med utgångspunkt från ett par tips på macosxhints.com har jag skrivit ihop ett par väldigt enkla applescript till Apples Address book.

Det första scriptet - Telefonnummer från namn - gör en sökning på hitta.se med det namn du markerat.

Det andra scriptet - Adress och namn från nummer - gör en sökning på hitta.se med det nummer du markerat. Perfekt om du har telefonnummer och behöver adress.

För att installera, kopiera koden nedan till ett tomt fönster i Manusredigeraren (observera att det är två olika scripts, så du måste kopiera och spara de två till olika filer).
Spara filerna i mappen Address Book Plug-Ins som finns i ditt användarnamns Bibliotek-mapp. Alltså /~dittnamn/Library/Address Book Plug-Ins/

Starta om Address Book, högerklicka på telefon-fältet för en inlagd kontakt så finns de två scripten att välja där.

Testa och bli överraskad hur effektivt det är. Scripten går såklart att anpassa till Eniros sök privatpersoner eller vilken annan tjänst som helst, det är väldigt enkelt.

Håll till godo,
/Svante

Filnamn: Hitta_se_nummer_adress_fran_namn

-- Detta script placeras i ~/Library/Address Book Plugins
-- Aktiveras genom högerklick med musen över namn
-- söker Hitta.se efter adress med markerat telenummer
-- Created by svante tidholm january 2005

using terms from application "Address Book"
	on action property
		return "phone"
	end action property
	
	on action title for thePerson with aPhone
		return "Hitta.se: telefonnummer från namn"
	end action title
	
	on should enable action for thePerson with Lname
		return true
	end should enable action
	
	on perform action for thePerson with aPhone
		set theURL to "http://www.hitta.se/SearchMixed.aspx?SearchTy..." & name of thePerson & "&UserControlSearchBlock%3aTextBoxWhere="
		
		tell application "Safari"
			if (count of documents) is 0 then
				make new document
			end if
			set URL of first document to theURL
			activate
		end tell
		return true
		
	end perform action
end using terms from

Filnamn: Hittase_adress_fr_nummer

-- Detta script placeras i ~/Library/Address Book Plugins
-- Aktiveras genom högerklick med musen över namn
-- söker Hitta.se efter adress med markerat telenummer
-- Created by svante tidholm january 2005

using terms from application "Address Book"
	on action property
		return "phone"
	end action property
	
	on action title for aPerson with aPhone
		return "Hitta.se: adress från telenummer"
	end action title
	
	on should enable action for aPerson with aPhone
		return true
	end should enable action
	
	on perform action for aPerson with aPhone
		set theURL to "http://www.hitta.se/SearchMixed.aspx?SearchTy..." & value of aPhone & "&UserControlSearchBlock%3aTextBoxWhere="
		
		tell application "Safari"
			if (count of documents) is 0 then
				make new document
			end if
			set URL of first document to theURL
			activate
		end tell
		return true
		
	end perform action
end using terms from
  • Avstängd
  • International user
  • 2005-01-20 21:44

Hade det inte varit fint om man kunde får scriptet att automatiskt uppdatera adresskortet med adressen eller telefonnumret? Går det?
/Mattias

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-20 22:00

Mycket smidigt och väl fungerande! Tackar tackar.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 17:33

Kul att det funkar bra!!

Ursprungligen av Mattias L:

Hade det inte varit fint om man kunde får scriptet att automatiskt uppdatera adresskortet med adressen eller telefonnumret? Går det?
/Mattias

Hm, jag tror det blir svårt. Det kräver liksom att ett script går igenom resultat-sidans kod och letar efter rätt information. Till att börja med får man ofta flera resultat efter en sökning på namn, efter t ex Mats Karlsson. Vilken är rätt Mats? Sen måste alltså scriptet hitta telefonnumret, adressen osv. Det skulle iofs vara möjligt att göra ett script som tar markerad text och lägger in den i en kontakt, men det låter rätt knepigt att skapa ett sånt. Inget jag klarar av iallafall. Jag är bara en simpel kod-makare.

/S

Ursprungligen av Mattias L:

Hade det inte varit fint om man kunde får scriptet att automatiskt uppdatera adresskortet med adressen eller telefonnumret? Går det?
/Mattias

Testat detta script lite och använder det på samma sätt i FileMaker. Kom av en tillfällighet på ett sätt att uppdatera adressen i Adressboken med ett klick!
Kör ett av dessa script. I hitta.se, när du har rätt person uppe, klicka på vCard. Det laddas hem och tas upp av adressboken som frågar om du vill uppdatera kontakten.
Inte helt automatiskt, men ganska smidigt!
Martin

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 22:43
Ursprungligen av Martin Frykberg:

Testat detta script lite och använder det på samma sätt i FileMaker. Kom av en tillfällighet på ett sätt att uppdatera adressen i Adressboken med ett klick!
Kör ett av dessa script. I hitta.se, när du har rätt person uppe, klicka på vCard. Det laddas hem och tas upp av adressboken som frågar om du vill uppdatera kontakten.
Inte helt automatiskt, men ganska smidigt!
Martin

Jösses, du har rätt. Väldigt smidigt skulle jag vilja påstå!
Det finns iTunes script som hämtar information från CDDB eller FreeDB från en websida, om någon orkar skulle man kunna gå igenom den koden och se hur scriptet gör. Kolla in Daves iTunes scripts, har inte URLen nu men sök på google.
/S

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-01-20 23:06

Grymt bra!!
*lyfter på hatten*

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 06:24

Jag måste vara efterbliven, men det gick inte att spara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 13:38

Fungerade perfekt.

Svantet -- funkade hur smidigt som helst!

Ska försöka att anpassa scriptet till Eniro nån dag (för att lära mig).

Jag är grymt imponerad av AppleScript, men har tyvärr inte hittat någon bra hjälp hur man kommer igång och lär sig.
Jag brukar "spela in" ngt som jag vill göra ett script av och se hur koden blir, sen anpassar jag så gott jag kan. Det blir oftast inget slutligt script för jag sabbar alltid det på ngt sätt

Nu försöker jag få till en "folder action" som ska kopiera allt eller vissa filer i en mapp till en annan på en annan volym.

Kan du ge lite tips om hur man gör kanske?

Tacksam för svar

- Slice -

Helt underbara scripts - stort tack!!!

/CX

Ursprungligen av svantet:

Det första scriptet - Telefonnummer från namn - gör en sökning på hitta.se med det namn du markerat.

Ett taffligt försök av mig till förbättring av ett utmärkt skript. Den här varianten hämtar även postadressen om den existerar vilket förbättrar träffsäkerheten i sökningen på hitta.se.

Filnamn: Hitta_se_nummer_adress_fran_namn

-- Detta script placeras i ~/Library/Address Book Plugins
-- Aktiveras genom högerklick med musen över namn
-- söker Hitta.se efter adress med markerat telenummer
-- Created by svante tidholm january 2005
-- Mod by morgan andreasson february 2005

using terms from application "Address Book"
	on action property
		return "phone"
	end action property
	
	on action title for thePerson with aPhone
		return "Hitta.se: telefonnummer från namn"
	end action title
	
	on should enable action for thePerson with Lname
		return true
	end should enable action
	
	on perform action for thePerson with aPhone
		set thePostadress to city of address of thePerson as string
		if thePostadress = "missing value" then
			set theURL to "http://www.hitta.se/SearchMixed.aspx?SearchTy..." & name of thePerson & "&UserControlSearchBlock%3aTextBoxWhere="
		else
			set theURL to "http://www.hitta.se/SearchMixed.aspx?SearchTy..." & name of thePerson & "&UserControlSearchBlock%3aTextBoxWhere=" & thePostadress
		end if
		
		tell application "Safari"
			if (count of documents) is 0 then
				make new document
			end if
			set URL of first document to theURL
			activate
		end tell
		return true
		
	end perform action
end using terms from
  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-06 16:09

Hej,
får tyvärr inte till det.
Hittar inte "Manusredigeraren" m.m.
Önskar en mer utförlig beskrivning av tillvägagångssättet. Please!

Tack........

Senast redigerat 2005-03-06 16:38
  • Medlem
  • 2005-03-07 15:18

Grymt. En fråga: för att få den att använda sig av Firefox istället, är det bara att byta ut "safari" mot "firefox" då?

(kanske enklast att testa själv )

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-07 17:29

Har letat runt en hel del. Har ingen "Manusredigerare" i min Mac. Ska tydligen ligga i Programappen om jag förstått det rätt?!

Någon som har en över?

Yes!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-03-07 17:38

Den ligger i Program / AppleScript

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-07 18:00

Yes!!

Hittade rätt....KAnon!!

Tack!!

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-04-13 10:30

Jag googlade efter ett skript som tar adressen i adressboken och söker efter den på eniros karttjänst. Jag hittade inget, men däremot hittade jag en sajt som refererade till denna sida på macosxhints.com där det fanns ett skript för Google Maps.

Jag tog den och försökte modifiera den så att den passar Eniro, men det gick inte så bra då Eniro vill dela upp adress och gatunummer... Men jag lyckades fixa till den så att den fungerar mot hitta.se. Är det något som jag skall lägga upp här? Någon intresserad?

Gör en widget istället!

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-04-13 17:02

Hehe, jag har inte hunnit sätta mig in i hur widgets fungerar, men det skall ju bara vara vanlig HTML + javascript. När jag har uppdaterat till Tiger så skall jag kolla på det.

Ursprungligen av Leftrustle:

Gör en widget istället!

Jag gjorde min första Widget idag - GoogleWidget. Dvs. ett sökfält för Google.
Enkelt och relativt snyggt tycker jag att det blev

Tyvärr är det någon bugg i den, för det går inte att söka på fraser - endast enstaka ord... :eek:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 13:10
Ursprungligen av Kalliban:

Jag gjorde min första Widget idag - GoogleWidget. Dvs. ett sökfält för Google.
Enkelt och relativt snyggt tycker jag att det blev

Tyvärr är det någon bugg i den, för det går inte att söka på fraser - endast enstaka ord... :eek:

Mycket snygg!

Tackar
Synd bara att den inte funkar så bra.. Jag vet inte vad felet är, och jag orkar inte ta reda på det heller.. Det kommer nog en bättre lösning inom kort, och då kan jag ju applicera min layout på den i smyg

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 22:36

Hej, jag modifierade scriptet för att ersätta nummer som börjar med +46 med 0 så det fungerar med hitta.se

-- Detta script placeras i ~/Library/Address Book Plugins
-- Aktiveras genom högerklick med musen över namn
-- söker Hitta.se efter adress med markerat telenummer
-- Created by svante tidholm january 2005

using terms from application "Address Book"
	on action property
		return "phone"
	end action property
	
	on action title for aPerson with aPhone
		return "Hitta.se: Adress från telenummer"
	end action title
	
	on should enable action for aPerson with aPhone
		return true
	end should enable action
	
	on perform action for aPerson with aPhone
		set phoneNum to (value of aPhone) as string
		if text 1 thru 3 of phoneNum is "+46" then
			set len to count (phoneNum)
			set phoneNum to "0" & (text 4 thru len of phoneNum)
		end if
		
		set theURL to "http://www.hitta.se/SearchMixed.aspx?SearchTy..." & phoneNum & "&UserControlSearchBlock%3aTextBoxWhere="
		
		tell application "Safari"
			if (count of documents) is 0 then
				make new document
			end if
			set URL of first document to theURL
			activate
		end tell
		return true
		
	end perform action
end using terms from
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-11-14 23:21

Lysande...

Måste bara berömma dessa script, lägg gärna upp flera om du/ni har.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-15 00:49

Här kommer mer: Jag har lagt till så Safari automatiskt laddar hem vCard:et från hitta.se och kommer då öppna upp det i Address Book.app för review innan man mergar ihop infon. Sjukt coolt!

Ladda ned här: http://burnfield.com/martin/blog/wp-content/Hitta.se-vCard.zip

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-15 18:32

Fantastiskt med vCard!
Tack!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-15 19:12

För att detta skall fungera så måste "Öppna 'säkra' filer efter hämtning" vara ikryssat i Safaris inställningar.

Men om man inte vill ha det som default, kan scriptet sätta på det valet bara för ett vCard?

Ursprungligen av marstr:

Här kommer mer: Jag har lagt till så Safari automatiskt laddar hem vCard:et från hitta.se och kommer då öppna upp det i Address Book.app för review innan man mergar ihop infon. Sjukt coolt!

Ladda ned här: http://burnfield.com/martin/blog/wp-content/Hitta.se-vCard.zip

toppenbra!

Jag har gjort ytterligare en liten insticksmodul till adressboken som uppdaterar adressen utifrån ett telefonnummer: ABGetAddressPlugin. Den finns på adressen http://www.iordning.se/ABEniroPlugin/.

Informationen hämtas via ett vCard från eniro.se och läggs automatiskt till nuvarande kontakt (dock alltid under fliken 'Arbete', eniro.se verkar inte använda den tag som identifierar typ av adress).

/Erik

Bevaka tråden