Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker 1024x768 i upplösning på en dator?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-06 14:37

Jag tänkte köpa mig en iBook. Jag tror den skulle passa mig väldigt bra.
Men, får man vrkligen plats med allt man ska göra på skärmen med bara 1024x768?
Det jag ska göra är att använda iTunes, Webb-läsare, Word (eller liknande), IM' (t.ex. MSN, Yahoo!) och en del småarbeten med InDesign, Photoshop och Illustrator.

Vad tror ni?

//David

Går hur fint som helst

Det borde räcka!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-06 14:58

Absolut!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-06 15:00

lite lamt...

Men finns ju 1000tals personer med en iBook som gör exakt det du ska göra

Helt ok för att surfa, maila och använda en ordbehandlare. Men för att arbeta seriöst med grafik/layout vill i alla fall jag ha högre upplösning. Men du skriver ju att det är "småarbeten" du ska göra, så då är det nog lugnt.

Räcker och räcker, det är ju en subjektiv fråga. Min pismos skärm med samma upplösning "räcker" för det mest (allt faktiskt), men det blir mer scrollande än på 24-tummaren.

Orkar du flytta runt (scrolla) ofta och mycket, och kan avstå från att se allt samtidigt, så kommer du klara dig med den upplösningen.

Och exposé gör ju fönstermyllret överskådligt utan att de faktiskt behöver ligga uppradade bredvid varandra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-06 17:58

Jag har en iBook och som alla sagt här ovanför så räcker det, men visst skulle det inte skada med en storlek större. För min del är det ganska lagom med 1024*768 men jag kan tänka mig att det kommer att kännas lite om du suttit med skärmar med jätteupplösningar innan.

  • Medlem
  • 2005-03-06 18:13

På jobbet har jag 1600x1200 och på datorn jag sitter vid nu (iMac G4) 1024x768. Visst är det skillnad om man jobbar med layout. Men om det är småjobb det ska handla om funkar det förstås. Jag redigerade tabloidtidningar på min iMac i ett år. Det gick, men inte mycket mer...

Ursprungligen av Foxfire:

Jag tänkte köpa mig en iBook. Jag tror den skulle passa mig väldigt bra.
Men, får man vrkligen plats med allt man ska göra på skärmen med bara 1024x768?
Det jag ska göra är att använda iTunes, Webb-läsare, Word (eller liknande), IM' (t.ex. MSN, Yahoo!) och en del småarbeten med InDesign, Photoshop och Illustrator.

Vad tror ni?

//David

Vad sitter du med för upplösning nu då? Det är ju inte svårare än att testa med den upplösningen på den burk du använder nu och se om du står ut med det...

Ursprungligen av Foxfire:

Jag tänkte köpa mig en iBook. Jag tror den skulle passa mig väldigt bra.
Men, får man vrkligen plats med allt man ska göra på skärmen med bara 1024x768?
Det jag ska göra är att använda iTunes, Webb-läsare, Word (eller liknande), IM' (t.ex. MSN, Yahoo!) och en del småarbeten med InDesign, Photoshop och Illustrator.

Vad tror ni?

//David

Nä det tror jag inte.

Jag har använt iBook i snart 4 år och jag kan säga att å ena sidan så räcker 1024 x 768 långt, jag har klarat att jobba i den upplösningen dagligen under denna tid. Å andra sidan så är det något jag är grymt less på och egentligen det enda skälet till att jag suktar efter en PowerBook 15" - alltså att få fler antalet pixlar på skärmen.

Så mitt svar är att man klarar sig bra på det, men till slut vill man ha mer.

1024x768 är optimal upplösning för skärmar upp till 15". Vill man ansluta en större behövs högre upplösning för att få optimal kvalité.
Detta går dock att lösa med Screen Spinning Doctor men då måste du dela grafikminnet mellan två skärmar, det går inte att få en högre upplösning på en ensam separat skärm.

Här ligger väl den riktigt stora skillnaden mellan iBook och PowerBook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-06 23:56
Ursprungligen av Örjan Borgström:

1024x768 är optimal upplösning för skärmar upp till 15". Vill man ansluta en större behövs högre upplösning för att få optimal kvalité.
Detta går dock att lösa med Screen Spinning Doctor men då måste du dela grafikminnet mellan två skärmar, det går inte att få en högre upplösning på en ensam separat skärm.

Här ligger väl den riktigt stora skillnaden mellan iBook och PowerBook.

Optimal upplösning på en 14" och 15" är det defenitivt inte. Men det är perfekt för en 12", skulle det vara större upplösning måste man vara stålmannen för att kunna se.

  • Medlem
  • 2005-03-06 23:11

Det händer nog allt att jag sätter mig vid min TiBook 15" ibland just för att få fler pixlar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-06 23:44

Ja, en iBook räcker absolut, men ska man jobba mycket i InDesign är det nog enklast om man ansluter en extern större skärm när man gör det, annars kan man tycka det blir jobbigt. Paletterna tar upp en hel del plats nämligen.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 08:06

upplösning är väl otroligt subjektivt... jag t.ex. sitter just nu en bra bit bort från min datorskärm så det är trevligt med lite lägre upplösning... och när man använder teven som skärm måste man gå ännu längre ner för att ens kunna läsa vad som står på'n.
Fast 1600x1200 ser vackert ut...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-07 08:18
Ursprungligen av Foxfire:

Jag tänkte köpa mig en iBook. Jag tror den skulle passa mig väldigt bra.
Men, får man vrkligen plats med allt man ska göra på skärmen med bara 1024x768?
Det jag ska göra är att använda iTunes, Webb-läsare, Word (eller liknande), IM' (t.ex. MSN, Yahoo!) och en del småarbeten med InDesign, Photoshop och Illustrator.

Vad tror ni?

//David

Definitivt

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 15:35

Vi har suttit i skolan vid Mac OS 9.2 i 1024x768, men inte i Mac OS X.
Ja, det blir nog en iBook trots allt. Lite bättre att ha en bärba rom man ska plugga på högskola/universitet sen också, istället för en iMac G5 hemma i lägenheten.

(jag är alldeles ny på Mac, bara suttit några gånger framför en dator med Mac OS X, annars på OS 9.2)

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-03-07 18:19

Räcker 1024x768 i upplösning

Jobbar en del med webbdesign och grafisk produktion och har jobbat med dagstidningsproduktion i flera år, dock på min gamla 15" powerbook.
Var rätt så osäker på om jag verkligen skulle stå ut med en liten 12" skärm och 1024x768 i upplösning, efter att ha varit van vid 1280x864 på min gamla powerbook.
Jag gjorde så att jag testade 12" ibooken ganska grundligt vid flera olika tillfällen innan jag bestämde mig.
Var rädd att upplösningen inte skulle räcka och att skärmen skulle visa allt för smått.
Efter att jag vant mig vid en "avklippt" skärm fungerar det väldigt bra. Exposé hjälper också till att få undan allt stök på skärmen vid behov.
För mig var det ett bra köp med en 12" ibook. Den är lättare och smidigare än min gamla dator, plus att den har ännu bätttre batteritid. Men för mig var det viktigt att prova själv, innan jag bestämde mig.

Lycka till i valet!

/Lamin

Senast redigerat 2005-03-07 21:09
Ursprungligen av sparrow:

Trodde också att allt skulle vara mindre på 12" skärmen, men 12"´arn och 15"´arn visade sig ha exakt lika många pixlar per tum.

Är du säker? När jag räknade på det fick jag det till 106,7 ppi för iBook 12" och 102,6 ppi för PowerBook 15", dvs högre upplösning på iBooken.

1
Bevaka tråden