Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

B/W G3 450 uppgradering

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Är lika ny på detta forumet som jag är ny på mac! Nu har jag en B/W G3 450mhz med 640mb ram och (tyvärr) endast 16mb grafikkort. Nu har jag beställt ett processorkort med G4 500mhz för att den går otroligt slött enligt min mening, och tänker snart också köpa ett radeon 9200 mac edition till den...

OBSERVERA med det jag kommer att skriva nu att jag INTE vill köpa en ny dator, jag har fäst mig vid denna redan, så det är ENDAST uppgraderingar som gäller, även om det lönar sig att köpa en ny dator i stället, men så blir det INTE!!!

När detta processorkort och grafikkort är isatt, så tänkte jag inom ett par månader uppgradera den YTTERLIGARE med ett NYTT processorkort på 1GHz... Detta processorkort jag beställt nu är ENDAST för att jag ska få den att köra i någorlunda bra hastighet...

Nu till frågan:
Är detta så långt jag kan komma? Här är det stopp, finito, end of the road??? Över 1Ghz kan jag INTE få min lilla ögonsten???

Hoppas att någon kan hjälpa mig UTAN dumma kommentarer!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-05 12:11

Hej!

Jag tycker isåfall att du skall satsa på det snabbare kortet redan från början, i praktiken märker man nog ingen större skillnad mellan din nuvarande G3 och den G4 du har beställt - med undantag för altivecoptimerade program som tex Photoshop.

Jo, 1,1 GHz, fast bara med G3, och det är ju inget bra. Så 1,0 GHz G4 är det snabbaste.

Kör du med ATA33-gränssnittet? Isf slöar diskarna ner en del. SATA kanske?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Kör du med ATA33-gränssnittet? Isf slöar diskarna ner en del. SATA kanske?

Jo, jag har en ATA-disk i den!!! Nu är jag inte bra på det här med hårdvara (kan nästan inget för den delen)...
Men det är bara att sätta i ett SATA-kort i en ledig pci-plats då??? Men då måste jag väl byta hårddisk också???

Ursprungligen av martinalexander:

Men det är bara att sätta i ett SATA-kort i en ledig pci-plats då??? Men då måste jag väl byta hårddisk också???

Precis, du behöver både en controller (PCI-kort) och en ny diskt.

Eller faktiskt inte! Det finns faktiskt adapters, som gör att du kan koppla in parallell-ATA sill seriella kontakter, men då förlorar du ju hela meningen med uppgraderingen.

Låt det vara ett tag, och känn sen efter om disken slöar efter. Då är det dags att byta upp sig.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jo, 1,1 GHz, fast bara med G3, och det är ju inget bra. Så 1,0 GHz G4 är det snabbaste.

Kör du med ATA33-gränssnittet? Isf slöar diskarna ner en del. SATA kanske?

Väldigt sällan man utnyttjar över 33MB/sek. En snadd fräch disk (7200rpm) maxar vid 60MB/sek - och så mycket använder man sällan, förutom när du skickar mellan olika partionern/hårddiskar. Dessutom ör accesstid ofta att föredra

Ursprungligen av benjaminlarsson:

Väldigt sällan man utnyttjar över 33MB/sek. En snadd fräch disk (7200rpm) maxar vid 60MB/sek - och så mycket använder man sällan, förutom när du skickar mellan olika partionern/hårddiskar. Dessutom ör accesstid ofta att föredra

Fel! Har disken en stor cache (vilket moderna diskar ofta har) så är chansen hyfsad att datan du vill accessa ligger där. I det läget är det ina problem för disken att maxa bussen.

Ursprungligen av RasmusW:

Fel! Har disken en stor cache (vilket moderna diskar ofta har) så är chansen hyfsad att datan du vill accessa ligger där. I det läget är det ina problem för disken att maxa bussen.

Det är förvisso sant. Men vid vanligt bruk, allstså inte filserver eller liknande där man kräver stort flöde över ide-kontrollen så spelar inte det så stor roll. Beror väldigt mycket på hur mycket ram du har i datorn också, lite ram = mycket swappande och mycket ram = lite swappande.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-05 14:30

Problemet är ju att du får betydligt mer dator för pengarna om du köper en begagnad PM G4 och uppgraderar den istället.

Snabbare G4 uppgraderingar till PM G3 kostar dessutom betydligt mer än motsvarande uppgraderingar till PM G4. PM G4 går ju dessutom att uppgradera "längre" med 1,2MHz, 1,4MHz, 1,7MHz och dubbelprocessorer.

Det är knappast ekonomiskt försvarbart att uppgradera en PM G3 B/W mer än vad du redan har gjort.

Jämför också med priset för en Mac Mini!

Sonen har en PM G3 B/W 400 MHz. Jag står i valet och kvalet om jag skall kosta på den en 500 MHz G4-processor eller köpa en PM G4 Sawtooth/GE/DA till honom. Jag lär ju få några kronor för G3:an om jag säljer den. Det får man ta med i beräkningen.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-05 20:06
Ursprungligen av Macus:

Problemet är ju att du får betydligt mer dator för pengarna om du köper en begagnad PM G4 och uppgraderar den istället.

Snabbare G4 uppgraderingar till PM G3 kostar dessutom betydligt mer än motsvarande uppgraderingar till PM G4. PM G4 går ju dessutom att uppgradera "längre" med 1,2MHz, 1,4MHz, 1,7MHz och dubbelprocessorer.

Det är knappast ekonomiskt försvarbart att uppgradera en PM G3 B/W mer än vad du redan har gjort.

Jämför också med priset för en Mac Mini!

Sonen har en PM G3 B/W 400 MHz. Jag står i valet och kvalet om jag skall kosta på den en 500 MHz G4-processor eller köpa en PM G4 Sawtooth/GE/DA till honom. Jag lär ju få några kronor för G3:an om jag säljer den. Det får man ta med i beräkningen.

PM G4 går endast att uppgraderas med dubbelprocessor om uni-n är mer än 7. I övriga fall är 1.7GHz taket. Har du en sådan burk som jag har, PM G4 (sawtooth) är det klokt att uppgradera med en 1.2 eller 1.4GHz med stöd för level 3 cache.

Nej!!!

Som sagt så tänker jag FORTFARANDE inte byta dator, utan det är uppgraderingar till tusen som gäller ! Sedan så tycker jag att det är lite mer lönt ändå att köpa delar när man får råd än att sälja datorn och spara ihop till resten ! Sådant där brukar bara ta tid för mig och så blir det bara att man hittar något annat man "behöver" och så resulterar det i att det tar ännu längre tid !!!

Sedan som sagt så har jag absolut fäst mig vid datorn annars! Den är ju otroligt fiiiiin och jag visste preciiiis att deeeeen ville jag ha !!!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-05 20:53
Ursprungligen av martinalexander:

Som sagt så tänker jag FORTFARANDE inte byta dator, utan det är uppgraderingar till tusen som gäller ! Sedan så tycker jag att det är lite mer lönt ändå att köpa delar när man får råd än att sälja datorn och spara ihop till resten ! Sådant där brukar bara ta tid för mig och så blir det bara att man hittar något annat man "behöver" och så resulterar det i att det tar ännu längre tid !!!

Sedan som sagt så har jag absolut fäst mig vid datorn annars! Den är ju otroligt fiiiiin och jag visste preciiiis att deeeeen ville jag ha !!!

Vi tänker på samma sätt!! Jag gillar desingnen på G4, men inte G5. Ge mig en G5 som ser ut som en G4, please!

Sedan vill jag naturligtvis inte lägga pengar på komponenter vars kapacitet inte kommer nyttjas, t ex ett ATI Radeon 9800Pro Mac Edition-kort i en dator med en cpu-hastighet lägre än 1.2GHz.

En helt annan sak är att jag är helt övertygad om att mina framtida Macar kommer att vara Powerbooks. Jag kommer att ha en några år gammal PowerMac, inte en 'cutting-edge'-modell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-05 23:49
Ursprungligen av BoP:

Vi tänker på samma sätt!! Jag gillar desingnen på G4, men inte G5. Ge mig en G5 som ser ut som en G4, please!

Ååh, de äldsta G4orna är så fina! De slätare handtagen på QS är iofs också snygga, men som helhet vinner sawtooth!

(Till trådskaparen: jag ber om ursäkt för detta totalt irrelevanta (nästan, iaf) inlägg, om du vill ha en nyktrare åsikt från mig kan du läsa inlägg #2)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-05 20:54
Ursprungligen av BoP:

Har du en sådan burk som jag har, PM G4 (sawtooth) är det klokt att uppgradera med en 1.2 eller 1.4GHz med stöd för level 3 cache.

Ekar det härinne?
Precis vad jag har svarat dig tidigare.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-05 21:59
Ursprungligen av Macus:

Ekar det härinne?
Precis vad jag har svarat dig tidigare.

Japp! Och det svar jag fått från Sonnet, och några andra. Nu letar jag dock efter en QS med cpu 1GHz eller mer alt, 2xcpu.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-05 22:34
Ursprungligen av BoP:

Japp! Och det svar jag fått från Sonnet, och några andra. Nu letar jag dock efter en QS med cpu 1GHz eller mer alt, 2xcpu.

De priser jag har sett på såna QS-varianter gör mig övertygad om att då kan man lika gärna satsa på en ny PM G5. De har ju dessutom gått ner i pris.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-05 22:53
Ursprungligen av Macus:

De priser jag har sett på såna QS-varianter gör mig övertygad om att då kan man lika gärna satsa på en ny PM G5. De har ju dessutom gått ner i pris.

Beg.priserna är löjligt höga! Frågan är vad prestandavinst man gör med system buss 133, pc133 och agp4x i förhållande till min system buss 100, pc100 och agp2x? Det som går trögt för mig är photoshop elements och internet. Jag spelar inte några spel.
Plus för digital audio är också 300W.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-06 07:11
Ursprungligen av BoP:

Beg.priserna är löjligt höga! Frågan är vad prestandavinst man gör med system buss 133, pc133 och agp4x i förhållande till min system buss 100, pc100 och agp2x? Det som går trögt för mig är photoshop elements och internet. Jag spelar inte några spel.
Plus för digital audio är också 300W.

Då tycker jag att du antingen skall satsa på en PM G4 DA 667 MHz eller 773 MHz. De har 4 st velocity engines (altivec-moduler) och 1 MB L3 cache (Till skillnad från QS 733 som helt saknar L3-cache). Då får du fart på Photoshop.

Ett bättre grafikkort gör mycket för hemsidor med mycket flash-grafik. Radeon eller geforce-kort är ett måste.

Alternativet är att du uppgraderar processorn och grafikkortet på din sawtooth och sedan flytta över båda två den dagen du byter upp dig till en DA eller QS. Då kan du nöja dig med en PM G4 466 MHz. Den blir ju ändå uppgraderad. (så gjorde jag)

Tänk på att köpa PC133-minnen ifall du bygger ut RAM-minnet! Då kan du flytta över det också.

Eller så köper du en Mac Mini.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-06 10:39
Ursprungligen av Macus:

Då tycker jag att du antingen skall satsa på en PM G4 DA 667 MHz eller 773 MHz. De har 4 st velocity engines (altivec-moduler) och 1 MB L3 cache (Till skillnad från QS 733 som helt saknar L3-cache). Då får du fart på Photoshop.

Ett bättre grafikkort gör mycket för hemsidor med mycket flash-grafik. Radeon eller geforce-kort är ett måste.

Alternativet är att du uppgraderar processorn och grafikkortet på din sawtooth och sedan flytta över båda två den dagen du byter upp dig till en DA eller QS. Då kan du nöja dig med en PM G4 466 MHz. Den blir ju ändå uppgraderad. (så gjorde jag)

Tänk på att köpa PC133-minnen ifall du bygger ut RAM-minnet! Då kan du flytta över det också.

Eller så köper du en Mac Mini.

Till min stora glädje upptäckte jag att det är PC133 minne jag har (det går ju att använda dessa även i en burk med PC100).

Jag tittar just nu efter ett ATI 9800Pro Mac Edition kort (2x/4x). Sedan ska jag bara bestämma mig för 1.2 eller 1.4GHz kort? Jag vet inte om 0.2GHz märks så mycket? Datorn kommer ju ändå att kännas 'supersonic' när jag kommer från 400MHz!

Ursprungligen av BoP:

Jag vet inte om 0.2GHz märks så mycket?

Kanske, faktiskt. Man brukar ju säga att 20 procent betyder en märkbar förändring.

I ditt fall fås en 17-procentig ökning (om det bara är klockfrekvensen som skiljer alltså, och den är linjärt proportionell mot presandan (vilket den säkert inte är)), så du kanske märker det.

Jag klockade upp min blådåre 450 -> 500, 11% klockfrekvensökning och närmare 15 procent presandaökning, men det märkte jag inte av när jag använde den. Å andra sidan så är den ju faktiskt snabbare, oavsett om du märker det eller ej.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 14:45
Ursprungligen av BoP:

Till min stora glädje upptäckte jag att det är PC133 minne jag har (det går ju att använda dessa även i en burk med PC100).

Jag tittar just nu efter ett ATI 9800Pro Mac Edition kort (2x/4x). Sedan ska jag bara bestämma mig för 1.2 eller 1.4GHz kort? Jag vet inte om 0.2GHz märks så mycket? Datorn kommer ju ändå att kännas 'supersonic' när jag kommer från 400MHz!

Jag har en PowerMac G3, skulle inte våga säga att den är "blå och vit" utan snarare Bondi och ljusgrå ... men det kanske är samma? Hur som helst, vet inte vilken revision det är på den men processorn är på 300mhz, ocj hag har funderat på att bygga ut ramminnena i den, från 192 till något mer, har dock hört att man ska använda SDRAM PC 100 eller DRAM-DIMM ... DRAM hittar jag inte någonstans, men jag har tyckt mig läsa att man kan använda PC 133 minnen om man kan använda PC 100, är detta sant eller är det bara båg? Ursäkta om ni inte fick ut så mycket av detta inlägg, men jag har bråttom bråttom...

Japp, det är samma burk. Min var faktiskt också mer turkos än blå.

Det ska vara 168-pinnars SDRAM, PC100 eller 133, och max 256 MB. Vidare får det inte finnas färre än ett visst antal chip på modulen, eftersom den bara kan använda ett visst antal MB per chip.

Så, till exempel, om vi tänker oss att det är max 16 MB/chip, så måste modulen ha 16 chip (=256 MB). Hade det haft 8 chip à 32 MB, hade du bara kunnat använda 16 per styck (=128 MB).

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 23:08
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Japp, det är samma burk. Min var faktiskt också mer turkos än blå.

Det ska vara 168-pinnars SDRAM, PC100 eller 133, och max 256 MB. Vidare får det inte finnas färre än ett visst antal chip på modulen, eftersom den bara kan använda ett visst antal MB per chip.

Så, till exempel, om vi tänker oss att det är max 16 MB/chip, så måste modulen ha 16 chip (=256 MB). Hade det haft 8 chip à 32 MB, hade du bara kunnat använda 16 per styck (=128 MB).

Då vet jag att jag kan använda PC 133, men resten förstod nog inte jag riktigt alls vad du menade. Är man inne i datavärlden mer än jag så var det nog en klockren förklaring, men jag fattade ärligt talat inte ett dyft

1
Bevaka tråden