Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fått bredband, kan ej ansluta till programuppdatering

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malung
  • 2005-03-03 23:12

Har äntligen fått bredband här ute i obygden, men det ställer till en del problem
Nu kan jag inte ansluta till programuppdatering, quicktime uppdatering eller
radio i iTunes

Kör Telia bredband via Airport Express
Vad gör jag för fel

Tacksam för all hjälp
Kjell

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-03 23:23

hur ser dina tjänster och portar ut i fildelningen?

  • Medlem
  • Malung
  • 2005-03-04 00:19
Ursprungligen av atomlab:

hur ser dina tjänster och portar ut i fildelningen?

Alla tjänster: På
Brandvägg: Av
Internetdelning: På

  • Medlem
  • Malung
  • 2005-03-05 00:13

Finns der verkligen ingen som kan hjälpa mig

Kjell

  • Oregistrerad
  • 2005-03-05 08:24
Ursprungligen av kjell1:

Finns der verkligen ingen som kan hjälpa mig

Kjell

Har du fått någon kontakt med Telias internet? Om inte: gör som det står i dokumentationen du fick med. Du måste ju bl.a logga in på "login1.telia.com" med browser i första läget.

  • Medlem
  • Malung
  • 2005-03-05 11:20

Har provat med alla era förslag, men det hjälper inte
Kan det vara något med AirPort Express?

Kjell

Om du har några proxy servrar ifyllda, ta bort all sån konfiguration - den behövs inte.

Vad har du för kabel mellan din Airport och Teliamodemet.
Korsad Ethernetkabel bör du ha

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-05 14:54

Av din fråga att döma antar jag att du kan surfa normalt. Det är specifika tjänster som inte funkar eller hur?

I så fall är det portar i din brandvägg/router/ADSLmodem som måste öppnas för dessa tjänster. Alla dessa använder "egna" portar och brandväggen behöver då konfigureras om för detta.

Jag vet inte exakt vilka portar det skulle vara men någon här kanske vet, annars är ju Apples egna diskussionsforum ett ställe att fråga på.

Janne

Senast redigerat 2005-04-04 00:55
  • Oregistrerad
  • 2005-03-05 15:09

Du kanske kan förklara lite mer detaljerat VAD det är som fungerar och vad som inte fungerar.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-03-05 15:25

det kan vara apples server som uppdateras. Så var det för mig för typ tre veckor sedan. I alla fall enligt apple support.

  • Medlem
  • Malung
  • 2005-03-05 21:24

Tackar för alla förslag till lösningar, men det vill sig inte ändå
Sammanfattar här hur det ser ut
Kan surfa normalt, skicka och ta emot mail, men kan inte ansluta till Programuppdatering, Radio i iTunes eller uppdatering i QuickTime
Är ansluten till Telia bredband via AirPort Express med korsad Ethernetkabel till Zyxel Prestige 660H Triple Play modem
I Fildelning
Alla tjänster: På
Brandvägg: Av
Internetdelning: På

Inga proxyservrar på

Hoppas ni inte blir trötta på mej, får väl kanske vända mig till Apple support
Kjell

Känner igen det problemet, hade det med min Internetleverantör, felet ligger hos leverantören i ditt fall Telia
Tyvärr minns jag inte vad som orsakade detta, försök och fa tag i någon på Telia som kan Mac.
Kunde inte hämta hem vissa filer på VersionTracker heller, alla som var .dmg gick inte att tanka ner. Något med "paketen" ....Inte mitt bord detta, men de som kan något bör svara.

har du gått in i modeminställningarna (alltså bredbandmodemets inställningar, brukar kunna nå dem genom att skriva in ett speciellt ip-nummer i browsern. typ 192.168.0.1) och rotat runt?

Du ska inte ha på alla tjänster i fildelning väl...inte så bra, stäng av Internetdelning också.
Du har ju öppet hus

Du ska inte ha några DNS-adresser inskrivna i TCP/IP.
Inga kryss i Proxyservrar...

I Fildelning Brandvägg ska du förstås kryssa för dessa:

  • Medlem
  • Malung
  • 2005-03-05 22:16

Tack Pocahontas...
... för att du öppnade ögonen på mig
Har hela tiden suttit med Ehternet i stället för AirPort
Tusen Tack till er alla som försökt hjälpa mig
Dumbommen Kjell

Har alltså haft Webbproxy i AirPort på hela tiden

Inte är du dum inte, det är datorn som är dum som inte vet vad den är ansluten till.

Nu är jag så van vid att det händer mig, då jag flyttar runt min iBook mellan olika inkopplingar.
Har haft Airport drygt 3 år nu toppengrej, kan sitta i skogen utanför huset under sommaren och surfa runt hela världen.

1
Bevaka tråden