Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Osäkert att vara Admin. användare ?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-03-05 09:31

Hej
Lär mig fortfarande nya saker om detta sköna OS så det blir en del frågor.

1. Är det säkrare att inte vara admin till vardags utan att logga in som admin vid de tillfällen det behövs?
2. Jag är admin. i dag och tycker ändå att jag alltid måste ange mitt lösen till mycket, innebär det att det skulle bli mer löseordskrivande i framtiden om jag blir "vanlig" användare?
3.Om jag vill nergradera mitt konto till begränsad har jag lite svårt att ändra lösenordet. kan man bara skapa ett nytt konto som är begränsat och sen föra över mitt admin. konto till det eller blir det massa skumma saker med hemmappar och dyl. då?

Tacksam för svar

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-05 09:45

Som admin användare i OSX måste man fortfarande ange lösenord om man vill kunna "förstöra" systemet så jag tycker att du kör på som admin användare utan att krångla med något begränsat-konto. Ett admin-konto i OSX har ungefär samma rättigheter i systemet som ett normalt *NIX-användarkonto.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-03-05 09:46
Ursprungligen av drutten:

Som admin användare i OSX måste man fortfarande ange lösenord om man vill kunna "förstöra" systemet så jag tycker att du kör på som admin användare utan att krångla med något begränsat-konto. Ett admin-konto i OSX har ungefär samma rättigheter i systemet som ett normalt *NIX-användarkonto.

Så som admin. på OS X är man inte "Gud" alltså? är man det som root då eller?
Ja jag har tyckt att man får skriva in sitt lösen på allt fast jag varit admin så.
tack för hjälpen

  • Medlem
  • 2005-03-05 10:01

Som admin har du rätt att leka guden root när det behövs, bara du säger det magiska lösenordet.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-05 10:16
Ursprungligen av SirN:

Som admin har du rätt att leka guden root när det behövs, bara du säger det magiska lösenordet.

Men först måste du aktivera root i NetInfo-hanteraren.
Är du root ställs aldrig några frågor "om man verkligen vill ta göra ditten och datten...". Då är det raka rör. Livsfarligt och i det flesta fall helt onödigt.

  • Medlem
  • 2005-03-05 12:00
Ursprungligen av Schuckert:

Men först måste du aktivera root i NetInfo-hanteraren.
Är du root ställs aldrig några frågor "om man verkligen vill ta göra ditten och datten...". Då är det raka rör. Livsfarligt och i det flesta fall helt onödigt.

I min ambition till poetiska uttryck var jag kanske otydlig
Jag menar naturligtvis att du som admin kan köra sudo och motsvarande, och därmed temporärt får motsvarande root-rättigheter. Håller fullständigt med om att det är både onödigt och farligt att köra inloggad som root.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-05 10:08

1. Jag skulle rekommendera ett admin-konto för administration och ett user-konto för ditt dagliga värv.
Risken för misstag minskar om du har begränsat din behörighet. Då måste tänka till innan du gör något potentiellt skadligt. Ett user-konto skall bara kunna förstöra det som finns i hem-katalogen.

2. Min uppfattning är att dte blir mycket inställningar i början (som kräver lösenord). Sen är allting fint och fixat och du behöver inte admin-kontot lika ofta.

Men uppfattningarna om dte här sklijer sig nog, jag är nog mer inne i ett "unix-tänkande" där det känns självklart att ha separata admin-konton. Men har man använt Mac OS (eller Windows) så kanske ett konto med admin-rättigheter känns enklare.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-05 10:21
Ursprungligen av oskard:

...jag är nog mer inne i ett "unix-tänkande" där det känns självklart att ha separata admin-konton. Men har man använt Mac OS (eller Windows) så kanske ett konto med admin-rättigheter känns enklare.

Du är inne i ett "unix-tänkande"
Skilj dessutom på Mac OS X och Windows vad gäller admin-konto. I en vanlig Windows XP har låst upp alla rättigheter i och med att du är inloggad som admin (första registrerade användaren). Mac OS X tvingar dig att autentisera VARJE gång du vill komma åt systemresurser.
Av den anledningen kan virus och trojanska hästar jobba ostört på en Windows-burk i och med att alla dörrar låstes upp vid inloggningen. I Mac OS X har du fått nyckeln till alla dörrar (nästan), men dessa är alltid låsta och går dessutom i självlås när du stänger dem.
Ett vanligt adminkonto rekommenderas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-05 11:08

Schuckert, då förstår jag lite bättre varför jag måsta skriva in lösenord även som administratör (har haft min Mac mini en vecka). Nåja, för min del känns det bättre att ha separata konton - bara för att det går.
Och autenticieringen i OS X när man behöver mer rättigheter (hänglåset) är ju generellt sett väldigt smidig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-05 11:26

Håll inte på och fippla i onödan så behöver du inte vara orolig.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-03-05 11:59

ok, låter vettigt detta ju. Kan man kolla så man inte har det där root aktiverat ?

1
Bevaka tråden