Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

El-stötar från PB G4 1,67

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 16:41

Shit!, I mean of course PB G4......

Hej

Har upplevt lite små trevliga el-stötar från min nya PB när jag rör tex elementen och PB skalet...

Är detta normallt??

Sitter alla jordade kontakter dock skall jag börja skruva i väggen för att se att det är verkligen är jordat...

MVH

Senast redigerat 2005-03-04 20:00
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-04 16:57

Inte så konstigt när du sitter med en prototyp. Var glad att du får köra en PB G5, för det får inga andra!

En PB är inte jordad via nätdelen så det hjälper inte med jordade uttag, därför kan det kittla lite i den men det är inget farligt då datorn inte matas med annat än klenspänning.

Om det nu inte är annat på en PB G5

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-04 17:54

Det är statisk elektrictet som kommer från dig, inte datorn. När det är så kallt som nu blir luften väldigt torr vilket hjälper till att bygga upp statisk elektricitet (om jag minns rätt). Vänta på våren.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

En PB är inte jordad via nätdelen så det hjälper inte med jordade uttag, därför kan det kittla lite i den men det är inget farligt då datorn inte matas med annat än klenspänning.

Jodå, de är jordade, men bara om man använder den längre sladden från nätadaptern. Den lilla pluggen som du använder när adaptern sitter direkt i vägguttaget har dock ingen jord.

Rent generellt brukar det hjälpa att vända elsladden 180 grader i uttaget vid sådana här problem (så att fas och nolla byter plats). Definitivt det första jag testar när detta uppstår, jordade uttag eller ej.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 19:59

Fan att man är halvt vaken när man skriver....

Självklart menar G4.....

sorry.... How do i change the title????

Använder den långa sladden, har vänt den om… samma sak händer.

Statisk elektricitet kan det inte vara då det händer endast när jag rör elementet och PBen… Vidare är det ej en urladdning utan det håller på tills jag släpper…

Hmm…om inte det är nu elementet som har ström i sig…(nej den är ej elektrisk)

Ursprungligen av ohennig:

Jodå, de är jordade, men bara om man använder den längre sladden från nätadaptern. Den lilla pluggen som du använder när adaptern sitter direkt i vägguttaget har dock ingen jord.

Fel, jorden från nätet vidareförmedlas inte till datorn, jag har mätt. Nätdelen galvaniskt isolerar datorn helt och hållet från elnätet den är sk dubbelisolerad vilket den måste vara för att få användas med en tvåpolig kontakt som passar i jordade uttag.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 20:07
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Fel, jorden från nätet vidareförmedlas inte till datorn, jag har mätt. Nätdelen galvaniskt isolerar datorn helt och hållet från elnätet den är sk dubbelisolerad vilket den måste vara för att få användas med en tvåpolig kontakt som passar i jordade uttag.

Betyder detta att det är helt normalt att få el genom sig när jag rör vid datorn och Element (jord)???

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Fel, jorden från nätet vidareförmedlas inte till datorn, jag har mätt. Nätdelen galvaniskt isolerar datorn helt och hållet från elnätet den är sk dubbelisolerad vilket den måste vara för att få användas med en tvåpolig kontakt som passar i jordade uttag.

Argh, naturligtvis har du rätt. Jag tar tillbaka vad jag skrev.

Det kan naturligtvis hända. Har du dessutom datorn ansluten till datanätet med STP (skärmad kabel) så får du datanätets jord till datorn. Det kan då finnas potentialskillnader mellan dessa nät som killar i fingrarna. Men det mesta är nog som oskard skriver statisk elektricitet från dig.

Jag tycker det killas skönt

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-03-04 22:48
Ursprungligen av Andersson:

Jag tycker det killas skönt

hehe ja det är liksom lite bonus..:-P men har för mej att det bara är så i början, när macen ännu ska lära känna sin ägare och ett samförståd ska bidas.. "när macen har accepterat sin ägare så upphör stötandet" / taget från NE...:-P

  • Oregistrerad
  • 2005-03-05 20:22

Ok, det händer endast när jag har extra bildskärm (nec FE700) uppkopplat. (inget annat är inkopplad till datorn)

Är detta normalt? Skall jag skicka in datorn? Vad tycker ni??

Statisk elektricitet är ju en momentär urladdning...detta är stötar som pågår hela tiden (tills jag släpper...)

Har någon annan liknande symtom??

MVH

Bildskärmen är däremot troligen inte dubbelisplerad utan försedd med en jordad kontakt. Den här vägen kan man få jordströmmar om det är snedbelastning i huset. Är det en CRT skärm så innehåller den en högspänningsdel som genererar så där 4 000 V. Det är därför det alltid är statiskt när man tar på glaset.
Så om det är en CRT-skärm är det nog inte så konstigt.

Koppla till ett BT tangentbord så slipper du ta i den.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 01:19

Tack!

Jag får väl byta upp till en TFT skärm...

MVH

Problemet med en dator i aluminium.

Även en platt skärm behöver högspänning till lysrören bakom skärmen.

/CX

Ursprungligen av Charles Xavier:

Även en platt skärm behöver högspänning till lysrören bakom skärmen.

/CX

Inte alls på samma sätt som CRT. Dra med handen över en CRT-skärm så känner du den statiska uppladdningen. Det finns ingenting sådant i en TFT skärm.

Jag har aldrig känt någonting från min PB oavsett om man kör den för sig själv eller mot TFT:n på jobbet. Jag tror fortfarande att det är CRT-skärmen som spökar.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-03-07 11:13

jag får inte stötar utav min men, om jag har datorn kopplat till elutaget så kan jag känna strömmen på ytan av datorn. Det känns som statisk elektricitet.

Helt rätt - effekten är annorlunda i en CRT; jag var för snabb att agera Messersmitt (eller hur det nu stavas :-).

Jag var lite för nitisk och tog dig på orden; bägge behöver höga spänningar, men i CRT skärmen så skapas bilden genom att elektroner accellereras mot ett flourescerande ytskikt, medans i den platta skärmen så används högspänningen till att lysa upp skärmen bakifrån. Detta innebär att CRT skärmen får ett överskott av laddning till skillnad från den platta dito.

Dock så undrar jag om laddningen i sig räcker för att ge kännbara stötar; jag tror mer på din idé om att det är en potentialskillnad mellan powerbooken och skärmen eftersom skärmen har en annan referens än powerbooken pga den galvaniskt skilda kraftdelen.

Adam - har du provat en annan (CRT) skärm? Samma problem då?

/CX

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 20:16
Ursprungligen av Charles Xavier:

Adam - har du provat en annan (CRT) skärm? Samma problem då?

/CX

Ohh....Jag blir tokig...

Det händer vid två olika tillfällen...
1. Om jag rör elementet och min crt är uppkopplad (denna stöt är starkare)
2. Om jag rör elementet och datorn laddas (uppkopplad till elen) - denna känns ej direkt i fingrarna dock känns det mycket väl om man nuddar datorn med underarmen...

Ok, jag är inget psyk fall, jag lovar inte heller är det statiskt...jag sitter stilla hela tiden...

Nu ur min desperation skall jag kasta mig på vägguttaget med skruvmejsel... Nu ska jag se om den är jordad (vet ej om det spelar någon roll)

Så, förhoppningsvis är detta ej mitt sista inlägg...

Ursprungligen av Adam 99:

Ohh....Jag blir tokig...

Det händer vid två olika tillfällen...
1. Om jag rör elementet och min crt är uppkopplad (denna stöt är starkare)
2. Om jag rör elementet och datorn laddas (uppkopplad till elen) - denna känns ej direkt i fingrarna dock känns det mycket väl om man nuddar datorn med underarmen...

Ok, jag är inget psyk fall, jag lovar inte heller är det statiskt...jag sitter stilla hela tiden...

Nu ur min desperation skall jag kasta mig på vägguttaget med skruvmejsel... Nu ska jag se om den är jordad (vet ej om det spelar någon roll)

Så, förhoppningsvis är detta ej mitt sista inlägg...

Det spelar ingen roll om uttaget är jordat eller ej då datorn inte har någon anslutning till jord i sin nätkontakt.
Du behöver inte röra på dig för att det skall bildas statisk elekticitet. Det elektriska fältet från CRT:n laddar upp allting som finns i närheten. Ta en vanlig voltmeter och anslut ena änden till jord och håll den andra framför skärmen så ser du att det finns spänning i luften.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 08:15

I mitt fall är det så här:

Om nätadaptern är inkopplad så känns ytan på Powerbooken sträv (man liksom fastnar på den), drar jag ur nätsladden så försvinner den sträva känslan.

Det är alltså inte frågan om någon momentan urladdning just när jag nuddar powerbooken, utan känslan sitter kvar även om jag sitter still vid datorn i flera timmar och arbetar. Känns som en krypspänning (som Wentor skriver).

Är det någon som har löst sina problem med PowerBooks som tycker om att kittlas eller som har ett bra svar* som beskriver vad som egentligen orsakar stötarna?

*ett bra svar är ett svar som en högstadieelev kan förstå :).

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-12 09:23
Ursprungligen av Svampisen:

*ett bra svar är ett svar som en högstadieelev kan förstå :).

Något motsägelsefullt.
(sorry, jag kunde inte låta bli)

Är det här problemet något som _alla_ upplever, eller är det bara vissa som har "otur"? Man börjar ju bli riktigt nervös inför ett byte från iB till PB :eek:

Ursprungligen av Jani Uutela:

Är det här problemet något som _alla_ upplever, eller är det bara vissa som har "otur"? Man börjar ju bli riktigt nervös inför ett byte från iB till PB :eek:

Skulle någon kunna starta en omröstning för att se omfattningen på problemet?
Vi dödliga som varken har Pro eller Plus kan inte starta en sådan tror jag.

För skojs skull tog jag ett oscilloskop och mätte spänningen mellan jord och datorn. Det var hör och häpna 110 V 50 Hz växelspänning. Det måste induceras över i nätdelen på något sätt, men det går inte att mäta med en digitalvoltmeter vilket innebär att det inte alstrar någon ström.
Alltså ofarligt även om det kan kännas obehagligt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-29 11:14
Ursprungligen av tei:

I mitt fall är det så här:

Om nätadaptern är inkopplad så känns ytan på Powerbooken sträv (man liksom fastnar på den), drar jag ur nätsladden så försvinner den sträva känslan.

Det är alltså inte frågan om någon momentan urladdning just när jag nuddar powerbooken, utan känslan sitter kvar även om jag sitter still vid datorn i flera timmar och arbetar. Känns som en krypspänning (som Wentor skriver).

Har precis samma problem med min sprillans nya PB. Dessutom kan jag inte lägga ner handleden på handlovsstödet när den är kopplad till nät sladden eftersom jag då får en betydligt mer "kittlande" kännsla presis vid kanten ovanför DVDn (typ små stötar). Känns inte så bra när man sitter med en sprillans dator...

Bevaka tråden