Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook 12" defekt bildskärm?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-04 15:50

Tjotjim!

Tidigare hade jag en PB 12" som blev utbytt pga. en död pixel, schysst service från apple store tycker jag! Nu när jag har fått den nya la jag märke till att skärmen "lyser" mer från nedre vänsterkant.. det ser ut som att ljusstyrkan är högre där än på andra områden på skärmen.

Jag observerade det samma dag som jag fick den, men eftersom jag exjobbar på datorn nu har jag inte tid/lust/ork att skicka tillbaka den igen och vänta på en ny..

På AS sa dem att jag kunde skicka den på reparation om det inte visade sig att skärmen av sig själv fördelade ljuset bättre efter ett tag. Någon supporttekniker på AS sa att det kunde ta några veckor innan skärmen blev bra.

Är det någon som har samma probleml på sin?

PS. hur fungerar det när man skickar datorn på reparation till apple? får man vänta superlänge? DS.

Tacksam för svar

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-04 15:52

Jag bör tillägga att detta är väl synligt när man har en enfärgad bakgrund exempelvis. man märker av det mindre om man kör ex. den förinställda bakgrunden...

Ursprungligen av keyhan:

Tjotjim!

Tidigare hade jag en PB 12" som blev utbytt pga. en död pixel, schysst service från apple store tycker jag! Nu när jag har fått den nya la jag märke till att skärmen "lyser" mer från nedre vänsterkant.. det ser ut som att ljusstyrkan är högre där än på andra områden på skärmen.

Jag observerade det samma dag som jag fick den, men eftersom jag exjobbar på datorn nu har jag inte tid/lust/ork att skicka tillbaka den igen och vänta på en ny..

På AS sa dem att jag kunde skicka den på reparation om det inte visade sig att skärmen av sig själv fördelade ljuset bättre efter ett tag. Någon supporttekniker på AS sa att det kunde ta några veckor innan skärmen blev bra.

Är det någon som har samma probleml på sin?

PS. hur fungerar det när man skickar datorn på reparation till apple? får man vänta superlänge? DS.

Tacksam för svar

intressant inlägg

hur pass vanligt är det att man får en dator med döda pixlar? har kompisar som råkat ut för det men då pratar vi PC

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-04 16:31

Jag vet faktiskt inte. min första TFT-skärm var just den som PB12" har... har bara kört CRT innan..

  • Oregistrerad
  • 2005-03-05 16:42
Ursprungligen av keyhan:

Tjotjim!

Tidigare hade jag en PB 12" som blev utbytt pga. en död pixel, schysst service från apple store tycker jag! Nu när jag har fått den nya la jag märke till att skärmen "lyser" mer från nedre vänsterkant.. det ser ut som att ljusstyrkan är högre där än på andra områden på skärmen.

Jag observerade det samma dag som jag fick den, men eftersom jag exjobbar på datorn nu har jag inte tid/lust/ork att skicka tillbaka den igen och vänta på en ny..

På AS sa dem att jag kunde skicka den på reparation om det inte visade sig att skärmen av sig själv fördelade ljuset bättre efter ett tag. Någon supporttekniker på AS sa att det kunde ta några veckor innan skärmen blev bra.

Är det någon som har samma probleml på sin?

PS. hur fungerar det när man skickar datorn på reparation till apple? får man vänta superlänge? DS.

Tacksam för svar

Jag har haft problem med ojämnt belyst skärm på PB 15". Detta hände dock efter en tids användande och då var det nedre högra delen av skärmen (ca 1/3) som var mörkare. Jag fick PBn reprerad två gånger och den tredje gången felet uppkom krävde jag att få en ny dator.

Apple Support vägrade ge mig en nyeftersom de måste REPARERA datorn tre gånger innan man får en ny (den måste alltså gå sönder fyra gånger). Apple Store däremot var mer tillmötesgående och köpte tillbaka PBn. På mindre än 48 timmar hade jag den nya datorn innanför dörren, utan att ha behövt skicka tillbaka den gamla innan.

Efter det var det bara att koppla samman de båda datorerna med firewire och tanka över allt jag ville ha från den gamla. Mycket smidigt! Detta skulle kanske ta totalt en timme i anspråk från ditt exjobb. Lyckans ost att få ha en PB till exjobbet, förresten. Jag fick nöja mig med en iBook G3 600 MHz, men det var ju för två och ett halvt år sedan.

Kräv att få en ny dator och skicka tillbaka din gamla efteråt!

En bonus var att jag fick 1,5 GHz-modellen, med 80GB HD och 512 MB minne, jämfört med 1 GHz, 60 GB och 256MB på den gamla!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-09 00:23
Ursprungligen av molekylmartin:

Jag har haft problem med ojämnt belyst skärm på PB 15". Detta hände dock efter en tids användande och då var det nedre högra delen av skärmen (ca 1/3) som var mörkare. Jag fick PBn reprerad två gånger och den tredje gången felet uppkom krävde jag att få en ny dator.

Apple Support vägrade ge mig en nyeftersom de måste REPARERA datorn tre gånger innan man får en ny (den måste alltså gå sönder fyra gånger). Apple Store däremot var mer tillmötesgående och köpte tillbaka PBn. På mindre än 48 timmar hade jag den nya datorn innanför dörren, utan att ha behövt skicka tillbaka den gamla innan.

Efter det var det bara att koppla samman de båda datorerna med firewire och tanka över allt jag ville ha från den gamla. Mycket smidigt! Detta skulle kanske ta totalt en timme i anspråk från ditt exjobb. Lyckans ost att få ha en PB till exjobbet, förresten. Jag fick nöja mig med en iBook G3 600 MHz, men det var ju för två och ett halvt år sedan.

Kräv att få en ny dator och skicka tillbaka din gamla efteråt!

En bonus var att jag fick 1,5 GHz-modellen, med 80GB HD och 512 MB minne, jämfört med 1 GHz, 60 GB och 256MB på den gamla!

Det låter ju finemang

Exjobbet blir mkt roligare om man gör den i OSX, jag har tröttnat på Solaris & Windows.

Jag ska vänta någon vecka till och se om ljuset inte fördelar sig bättre över skärmytan, om inte ringer jag apple support igen. Jag har bara haft bra erfarenhet så jag hoppas det går smärtfritt den här gången också.

Skickas macarna till Irland för reparation eller vad gäller? Har hört om folk som fått sina prylar lagade <24h, vilket låter sannslöst grymmesuperschysst!

tada!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 10:11
Ursprungligen av keyhan:

Det låter ju finemang

Exjobbet blir mkt roligare om man gör den i OSX, jag har tröttnat på Solaris & Windows.

Jag ska vänta någon vecka till och se om ljuset inte fördelar sig bättre över skärmytan, om inte ringer jag apple support igen. Jag har bara haft bra erfarenhet så jag hoppas det går smärtfritt den här gången också.

Skickas macarna till Irland för reparation eller vad gäller? Har hört om folk som fått sina prylar lagade <24h, vilket låter sannslöst grymmesuperschysst!

tada!

De skickas till Holland har jag för mig. Åtminstone gjorde mina prylar det!

/häpp

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 11:31
Ursprungligen av molekylmartin:

Apple Support vägrade ge mig en nyeftersom de måste REPARERA datorn tre gånger innan man får en ny (den måste alltså gå sönder fyra gånger). Apple Store däremot var mer tillmötesgående och köpte tillbaka PBn.

Jag vet att tråden hunnit bli lite gammal, men detta kan vara intressant ändå: Normalt sett ska man inte behöva acceptera mer än två avhjälpningsförsök, varefter man kan kräva att få köpet hävt. Att få en ny dator räknas rimligtvis som ett avhjälpningsförsök. "Normalt sett" innebär att det inte uttryckligen står i Konsumentköplagen, men att det finns gott om prejudicerande fall, se t.ex. Allmänna reklamationsnämnden. När det gäller t.ex. prylar såsom datorer finns det nog få undantag. Däremot kan "två avhjälpningsförsök" vara otillämpligt vid t.ex. köp av en klimatanläggning till en fastighet, då det kan vara svårt att bara "häva köpet". Om varan är köpt utomlands kan naturligtvis andra regler gälla...

Min PB är helt felfri men SONY-skärmen jag har till PC:n har en död pixel. LG:n på jobbet jag kopplar PB:n till är också helt felfri. Vi har dessutom tre Samsung och en Philips plus två iMac (globe+G5) som är felfria så det verkar inte vara så vanligt.

  • Medlem
  • 2005-04-11 12:02
Ursprungligen av keyhan:

Tjotjim!

Tidigare hade jag en PB 12" som blev utbytt pga. en död pixel, schysst service från apple store tycker jag! Nu när jag har fått den nya la jag märke till att skärmen "lyser" mer från nedre vänsterkant.. det ser ut som att ljusstyrkan är högre där än på andra områden på skärmen.

Jag observerade det samma dag som jag fick den, men eftersom jag exjobbar på datorn nu har jag inte tid/lust/ork att skicka tillbaka den igen och vänta på en ny..

På AS sa dem att jag kunde skicka den på reparation om det inte visade sig att skärmen av sig själv fördelade ljuset bättre efter ett tag. Någon supporttekniker på AS sa att det kunde ta några veckor innan skärmen blev bra.

Är det någon som har samma probleml på sin?

PS. hur fungerar det när man skickar datorn på reparation till apple? får man vänta superlänge? DS.

Tacksam för svar

Jag har nog 2 döda pixlar på min powerbook men har inte fått något utbytt.... varför får jag inte de? de säger till mig oxå att de gör inget om jag har så pass lite döda pixlar på skärmen.... Hur ska man göra? Jag jobbar mest med grafik på datan så de känns lite tråkigt ibland

1
Bevaka tråden