Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken mus använder du?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter en lång diskussion om apples strategi vad gällande möss så är jag intresserad av vad du använder för mus. Jag har lagt upp en röstning där endast två val finns, "Orginal" samt "Ej orginal".

Orginal
Appletillverkad mus. Kan vara den gamla puckmusen eller dom nyare bluetooth-mössen. Helt enkelt en enknappsmus från Apple.

Ej orginal
Vilken modell som helst förutom Apple. Kan även vara kul-mus eller liknande. Skriv gärna vad du har för modell.

Diskussionen har först i tråden http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=53003&page=1&pp=25.

Ej Original
Microsoft Intelli Explorer 3
Sushi blåtandmus

Jag har en av varje. Till min gamla G3:a har jag en Compaq USB-mus (från en av mina bärbara). Till minin kör jag en orginal bluetooth.

Original så klart, har fortfarande inte hittad någon snyggare eller skönare. Har vant mig vid Ctrl-klickande nu, och kommer aldrig gå tillbaks. Scrollhjul vore dock önskvärt, men det är inte hela världen. Arbetar knappast mindre effektivt nu än när jag hade en 7-knappars....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 17:51
Ursprungligen av Leftrustle:

Original så klart, har fortfarande inte hittad någon snyggare eller skönare. Har vant mig vid Ctrl-klickande nu, och kommer aldrig gå tillbaks. Scrollhjul vore dock önskvärt, men det är inte hela världen. Arbetar knappast mindre effektivt nu än när jag hade en 7-knappars....

Orginal
Säger som Leftrustle, han tog faktiskt orden ur min mun

Jag kör en Apple Desktop Bus Mouse II på min G5.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-04 12:40
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag kör en Apple Desktop Bus Mouse II på min G5.

Bästa formen på en mus jag någonsin hållit, gillar den starkt skulle få vara en optisk sådan.
Apple gammal tangent bord är också sköna men helst då den äldre varianten än den som kom med ADB II musen.

Microsoft Wireless Optical Desktop Elite

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 11:04

Ej orginal

Logitech för vänsterhand
Wacom höger

(fast inte samtidigt )

Microsoft Wireless Notebook Optical Mouse

Kanske den skönaste musen jag ägt. Liten, lätt, läser alla underlag skitbra och exakt o den är väldigt batterisnål. Kört på medföljande (1st) AA Batteri sen köpet ca 2månader sen.

Ibland lyckas Microsoft med nånting.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-04 11:14

Logitech MX900, skitful men mer användbar än apples orginal, tyvärr.

Ej original.

Logitech Cordless Mouseman Optical (himmelens långt namn det där) Den har höger och vänster knapp, klickbart rullhjul samt tummknapp. Den är trådlös och batterierna (två AA) ger den en bra tyngd som gör att den glider fint och inte sticker iväg.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-03-04 11:27

Razer Diamondback Magma.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-04 11:32

En The Mouse BT från MacMice: http://www.dvforge.com/themousebt.shtml

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-04 11:42
Ursprungligen av amolle:

En The Mouse BT från MacMice: http://www.dvforge.com/themousebt.shtml

Lite OT, men är den bra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-04 11:46

En Apple BT till mini, vanlig Apple Pro till kuben och en äldre tre-knappars Logitech när det ska spelas.

  • Medlem
  • 2005-03-04 11:49

En original Logitech Mouseman Wheel och en original MS Intellimouse Wireless Explorer II. Ibland en Apple Mouse Pro om nån annan har kopplat in den i TiBooken och jag inte orkar dra ut den.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-04 12:31

Ej orginal: Sushi blåtandsmus

  • Medlem
  • 2005-03-04 12:33

Logitech Click.
Originalmusen ramlade ner från skrivbordet en gång för mycket

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-04 12:34
Ursprungligen av DeeJam:

Efter en lång diskussion om apples strategi vad gällande möss så är jag intresserad av vad du använder för mus. Jag har lagt upp en röstning där endast två val finns, "Orginal" samt "Ej orginal".

Orginal
Appletillverkad mus. Kan vara den gamla puckmusen eller dom nyare bluetooth-mössen. Helt enkelt en enknappsmus från Apple.

Ej orginal
Vilken modell som helst förutom Apple. Kan även vara kul-mus eller liknande. Skriv gärna vad du har för modell.

Diskussionen har först i tråden http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=53003&page=1&pp=25.

Jag tillhör dem som anser att det inte ska vara mer än en knapp på musen. Däremot är jag inte nöjd med MacOSX sätta att hantera "höger klicks menyn" Jag anser att den skall komma upp när man håller ner knappen en stund inte att man ska ha ctrl eller höger klicka. Det enda som orginal musen saknar är scroll och som sagt ett system för att hantera menyn korrekt.

Har PB nu så det är styrplatta som gäller. Men sitter jag famför Photoshop so pluggar jag i en wacom platta och till den kom det en mus med tre knappar och scroll. Använder dock inte den så ofta.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-03-04 13:03

När jag är ute med PowerBooken på fältet använder jag en Sushi blåtandsmus. Hemma vid skrivbordet en vanlig optisk usb tvåknappars mus med scrollhjul.

nån som använder ett logitech lx700 och kan svara på om det funkar till mac mini?
jag har tänkt att köpa ett logitech lx700 nämligen.

Ej orginal mus

Jag använder en A4 Tech USB med 4 knappar & 2 Scroll

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-03-04 15:06

Ej original!

För fan, det går ju inte att använda den äckliga plastbiten till nåt vettigt: Dessutom blir så fet å kladdig efter en tids användande (joltcola å lössnus). Nä tacka vet jag min enkla logitech mus MX310 tror jag den heter. Skitfin liten grej, gråsvart och med en matt finish som tål mina små grisfingrar.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-03-04 15:59

Använder en Logitech Cordless Optical Mouse. Symmetrisk mus med vänster- och högerknapp samt med ett klickbart scrollhjul.

Har även en Orginal Apple Pro Mouse (med ställbar grunka på undersidan) inkopplad om batterierna i logitechen tar slut och jag inte har ersättningsbatterier.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2005-03-04 17:14

Ej original
Macally IceMouse

Logitech MX 500 (med kabel - håller på med ljud och vill inte ha in RF i ljudgrejorna)

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-08-19 03:35
Ursprungligen av henil:

Använder en Logitech Cordless Optical Mouse. Symmetrisk mus med vänster- och högerknapp samt med ett klickbart scrollhjul.

Har även en Orginal Apple Pro Mouse (med ställbar grunka på undersidan) inkopplad om batterierna i logitechen tar slut och jag inte har ersättningsbatterier.

Har bytt (för ett tag sedan) till en Logitech MX Laser, trådlös med laddningsstation, vänster- och högerknapp, scrollhjul och tumknapp som fungerar som kommandoklick och samma Apple-mus när Logitechen måste laddas.

  • Medlem
  • 2005-03-04 17:48

Wacom Intous 3.. Grymt mycket snabbare än en mus och dessutom slipper du tennisfingret.

/ Nille

Jag kör med Apple ProMouse till min eMac och jag köpte faktiskt en begagnad puckmus i samma färg som min iBook.
Köper nån annan mus än Apples så blir det förmodligen i samband med att (om) jag köper en spel-PC.

Bevaka tråden