Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antipiratbyråns spyware - lagligt?

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Antipiratbyrån påstås ha programvara som spionerar på nätverket och registrerar ipnummer och filer som fildelas från och filer som hämtas hem till det ipnummret.

Är detta verkligen sant? Det kan väl inte vara lagligt? Och om det nu är lagligt är inte upprättandet av ett sånt register olagligt?

Hur skulle ett sånt här program fungera? Registrerar det allt som skickas och tas emot från ett visst ip-nummer eller går de in i exempelvis en DC-hubb och tittar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-04 00:04

Dom måste gå in på varje hub å kolla!

Eller programet gör det. Går in å tar en logg på alla. Gå till nästa osv.
Tillslut så ser dom vilka IP nr som loggas mycket å i vilka sammanhang!

Det anti mest loggar är alla nya filmer, spel, musik osv så det är där det är mest kritiskt för pirat laddare.

Olagligt är det inte då din IP adress är offentlig så långt att alla vet hur den ser ut. Men inte vart den går. Där av är det olagligt att publicera IP nr tex Anders Svensson har IP 192.168.0.1.
Alla sidor loggar ju ip adresser. Sen vad dom används till är ju olika.

När Anti har tillräckligt många loggar från en viss ip adress så kan dom göra en IP förfrågan hos bolaget som äger den IPn å då sätta dit personen. Därav är det finare att ha en dynamisk address då det inte loggas lika mycket i deras register å sen är torrenter bättre än dc. Men det är ju verkligen OT. Så det nämner vi inget mer i den här tråden

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 00:33

Det är fullt lagligt och inget att oroa sej över om min inte stjäl upphovsrättskyddat material...!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 00:59
Ursprungligen av schmuck:

Det är fullt lagligt och inget att oroa sej över om min inte stjäl upphovsrättskyddat material...!

Lagligt och lagligt... men visst kan jag oroa mig även jag inte laddar ner skyddat material... på samma sätt som jag kan oroa mig över mjukvarupatent, yttrandefrihet på internet, etc...

Ursprungligen av schmuck:

Det är fullt lagligt och inget att oroa sej över om min inte stjäl upphovsrättskyddat material...!

Är det verkligen lagligt? Är det ett program som de olovligen installerat på min dator via en trojan, och använder för att spionera på mig, det är väl att jämföra med att i smyg sätta in en övervakningskamera i mitt hem? Det borde vara olagligt så det stänker om det. Inte ens polisen får övervaka hur som helst.

Eller hur fungerar deras "övervakning"? (Vågar man tro att det inte fungerar på Mac? )

Fildelarnas motdrag:

från ett nyhetsbrev jag får:

Miljonböter och hot om fängelse för fildelare. Den DC++ utdelande Stockholmare som åkte dit förra veckan kan komma att följas av nio nya gripanden. Men fildelarna har ett hemligt vapen..

Enligt uppgift är det fildelare som delat ut de, tämligen mediokra, svenska långfilmerna Skenbart, Tredje vågen och Rånarna som Svenska AntiPiratByrån fokuserat sig på. Det är kontroversiellt att AntiPiratByrån kan anmäla fildelare till polisen för husrannsakan. De har egentligen inte den befogenheten eftersom det är en förening och ingen myndighet.

Den förste svensk som åkt dit fick ett besök efter tips från AntiPiratByrån förra veckan. Han var från Stockholm och kallade sig aliaset Khaffer.

Lösningen vid en rannsakan, som går ganska lugnt till, håller fildelarna på att fila på. Det som ligger närmast är vad What.se erfar, att snabbt lyckas stänga av sin dator och ha förberett sig med ett hårddiskkrypteringsprogram.

DriveCrypt från SucurStar erbjuder 1344 Bit Military Strength disk encryption av din hårddisk. Kommer polisen och knackar på kommer de inte åt någonting utan rätt inloggning. All data enkrypteras både upp och ned inför använding och sparning. Du kan även hålla piratkopierat material på en egen, separat hårddiskpartition. För att skydda lösenordet finns en mängd innovativa sätt, bl a att gömma det i MP3-filer (!).

Det här kan väl varken Antipiratbyrån eller polisen knäcka?

Ursprungligen av sventa46:

Fildelarnas motdrag:

från ett nyhetsbrev jag får:

Miljonböter och hot om fängelse för fildelare. Den DC++ utdelande Stockholmare som åkte dit förra veckan kan komma att följas av nio nya gripanden. Men fildelarna har ett hemligt vapen..

Enligt uppgift är det fildelare som delat ut de, tämligen mediokra, svenska långfilmerna Skenbart, Tredje vågen och Rånarna som Svenska AntiPiratByrån fokuserat sig på. Det är kontroversiellt att AntiPiratByrån kan anmäla fildelare till polisen för husrannsakan. De har egentligen inte den befogenheten eftersom det är en förening och ingen myndighet.

Den förste svensk som åkt dit fick ett besök efter tips från AntiPiratByrån förra veckan. Han var från Stockholm och kallade sig aliaset Khaffer.

Lösningen vid en rannsakan, som går ganska lugnt till, håller fildelarna på att fila på. Det som ligger närmast är vad What.se erfar, att snabbt lyckas stänga av sin dator och ha förberett sig med ett hårddiskkrypteringsprogram.

DriveCrypt från SucurStar erbjuder 1344 Bit Military Strength disk encryption av din hårddisk. Kommer polisen och knackar på kommer de inte åt någonting utan rätt inloggning. All data enkrypteras både upp och ned inför använding och sparning. Du kan även hålla piratkopierat material på en egen, separat hårddiskpartition. För att skydda lösenordet finns en mängd innovativa sätt, bl a att gömma det i MP3-filer (!).

Det här kan väl varken Antipiratbyrån eller polisen knäcka?

Kanske inte men om den som krypterat filerna inte har något att dölja så bör den personen lämna lösenordet till polisen. Annars så framstår ju personens skuld som ganska solklar.
APB kan utan problem med loggar o.s.v. ändå bevisa vad personen ifråga har delat ut och vid vilka tidpunkter och i vilken omfattning.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-03-04 10:17
Ursprungligen av Simon Templar:

Kanske inte men om den som krypterat filerna inte har något att dölja så bör den personen lämna lösenordet till polisen. Annars så framstår ju personens skuld som ganska solklar.
APB kan utan problem med loggar o.s.v. ändå bevisa vad personen ifråga har delat ut och vid vilka tidpunkter och i vilken omfattning.

Det borde väl i det fallet vara möjligt att hävda att man har filer av annan natur som är känsliga på den krypterade partitionen och därför vidhålla att man inte vill lämna ut nyckeln? Borde vara helt ok tycker jag...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-04 13:34
Ursprungligen av Simon Templar:

Kanske inte men om den som krypterat filerna inte har något att dölja så bör den personen lämna lösenordet till polisen. Annars så framstår ju personens skuld som ganska solklar.
APB kan utan problem med loggar o.s.v. ändå bevisa vad personen ifråga har delat ut och vid vilka tidpunkter och i vilken omfattning.

Fler användar system...

Ursprungligen av juanito:

Fler användar system...

Spelar ingen roll egentligen eftersom det är den som står för internetabonnemanget som är ansvarig för hur det utnyttjas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-04 15:50
Ursprungligen av Simon Templar:

Spelar ingen roll egentligen eftersom det är den som står för internetabonnemanget som är ansvarig för hur det utnyttjas.

Vilket borde få många med okrypterade WiFi nät att dra åt sig öronen.
SVT2 sände ett riktigt bra avsnitt i sitt "media" (någontin) program.

Blev riktigt förvånad över SVT

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-04 16:09
Ursprungligen av Simon Templar:

Spelar ingen roll egentligen eftersom det är den som står för internetabonnemanget som är ansvarig för hur det utnyttjas.

Det är helt fel. I Sverige kan du aldrig bli dömd för ett brott genom ägaransvar. Du kan inte bli dömd för mord om någon annan använder din yxa för att mörda någon, fortkörning om någon lånar din bil, olaga hot om någon lånar din telefon. På samma sätt kan du inte heller bli dömd för att någon utnyttjar din uppkoppling för olagligheter. Om någon använder ditt trådlösa nätverk eller lånar din dator för att tanka en kopia av Rånarna (varför nu någon skulle vilja se den usla filmen) kan alltså du inte bli dömd för detta.

Det är en klurig bevisfråga att bestämma vem som gjort vad på en dator som flera haft tillgång till. Om du som megahaXXor tillsammans med din 85-åriga mamma har tillgång till samma dator lär du knappast komma undan genom att skylla på någon annan. Det hade varit skillnad om du tillsammans med dina 12 datorintresserade syskon haft tillgång till samma dator. Då är det svårt att bevisa vem som gjort vad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-04 16:23

Något som många inte tänker på när det gäller fildelning är vilka som drabbas hårdast. Jag tror inte en sekund på att de stora jättarna som Adobe och MS förlorar speciellt mycket pengar på piratkopiering, det är snarare de små och alternativa aktörerna som skadas. I alla fall den form av kopiering som hemanvändare sysslar med. Det är nog inte speciellt många hemanvändare som skulle gå ut och köpa Adobe CS premium för nästan 20000:- eller en WinXP Pro-licens för 3600:-. När Nisse 15 år drar hem dessa program via DC förlorar inte Adobe och MS några pengar i och med att han ändå aldrig skulle ha köpt dessa program för en ohemul summa pengar. De som förlorar stort är snarare de små aktörerna och de som erbjuder enklare alternativ. Om det inte hade varit möjligt att dra hem dessa program gratis, hade Nisse köpt något enklare program och kanske kört linux istället. Varför krångla med Linux när WinXP Pro också är "gratis"? Apple skickar med mängder av program med sina datorer men PC-användarna har ofta svårt att se värdet av denna programvara eftersom de ändå ser all programvara som "gratis". Om det inte kostar något att ladda ner motsvarande mjukvara från bittorrent, har inte den bundlade mjukvaran något speciellt stort värde.

Hade det varit helt omöjligt att kopiera t.ex. Office hade det nog funnits en mycket större marknad för enklare ordbehandlingsprogram som kostar en bråkdel av Offices pris. Fildelningen bidrar till att snedvrida konkurrensen till de storas fördel. Genom att deras program har blivit standard hemma, kräver folk dessa program på jobbet. Företagen kan inte gärna syssla med piratkopiering och köper därför in Officepaketet istället för någon av dess betydligt billigare konkurrenter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-04 13:40
Ursprungligen av Simon Templar:

Kanske inte men om den som krypterat filerna inte har något att dölja så bör den personen lämna lösenordet till polisen. Annars så framstår ju personens skuld som ganska solklar.
APB kan utan problem med loggar o.s.v. ändå bevisa vad personen ifråga har delat ut och vid vilka tidpunkter och i vilken omfattning.

Om loggar räcker som bevis, varför klampar då polisen in i folks bostäder och beslagtar datorer?

Ursprungligen av C-mon:

Om loggar räcker som bevis, varför klampar då polisen in i folks bostäder och beslagtar datorer?

Jag skrev att de kunde bevisa piratfilkopieringen genom loggarna men för att det ska räcka i rätten så behövs nog även datorerna. Men att poliser kommer klampa in i folks lägenheter i någon större omfattning lär inte ske. APB vill främst åt storpiraterna de som lägger upp heta filmer och program.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-03-04 08:37
Ursprungligen av sventa46:

Det är kontroversiellt att AntiPiratByrån kan anmäla fildelare till polisen för husrannsakan. De har egentligen inte den befogenheten eftersom det är en förening och ingen myndighet.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att Antipiratbyrån anmäler någon till polisen för husrannsakan - så, ja, det torde vara väldigt kontroversiellt. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att "bryån" gör en vanlig polisanmälan och sedan tar polisen beslut om att begära om husrannsakan vilket i sin tur inte de bestämmer om utan det gör en åklagare - och tro mig, det har han/hon rätt att besluta om.

En eventuell diskussion om uppfyllandet av proportionalitetsprincipen när man beslutar om husrannsakan som en följd av filutdelning/hämtning lämnar jag därhän.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-04 09:29

Måste inte APB ha laddat ner en film från en person innan dom kan anmälla denne? Hur kan dom annars veta att det är Rånarna som delas ut, ett filnamn och en logfil bör inte räcka. Det kan vara vad som helst på en fil som heter Rånarna (även om det inte är så vanligt på hubbar). Och har man verkligen spridit filer innan någon laddat ner från en, eller räcker det med att man delar ut?

  • Medlem
  • 2005-03-04 09:59

Det olagliga ligger i att man gör material tillgängligt för allmänheten, huruvida någon använder det eller inte spelar ingen roll.

Om jag minns upphovsrätten rätt, måste målsägaren påvisa att den innehar rätten till det material denna hävdar har brukats olovligt, således duger inte filnamn/loggar eftersom dessa i sig inte uppbringar upphovsrätt.

Intressant ska det bli med nya lagen, eftersom då APB begår brott om de laddar hem filer från olovligt tillgängliggjort material...

Ursprungligen av SirN:

Det olagliga ligger i att man gör material tillgängligt för allmänheten, huruvida någon använder det eller inte spelar ingen roll.

Det är helt klart. Publicering utan tillstånd är vad det är, det är olagligt. Inget snack om saken.

Men är APBs program lagligt? Om de gör intrång i min dator, om de spionerar på vad jag gör, är inte det kriminellt? Jag upprepar frågan, är det någon som vet hur deras "övervakning" går till? Om man hittar deras "spyware" i sin dator, kan man inte gå till polisen då och polisanmäla dem? Och hur sprids skiten, om det nu är "spyware"?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är helt klart. Publicering utan tillstånd är vad det är, det är olagligt. Inget snack om saken.

Men är APBs program lagligt? Om de gör intrång i min dator, om de spionerar på vad jag gör, är inte det kriminellt? Jag upprepar frågan, är det någon som vet hur deras "övervakning" går till? Om man hittar deras "spyware" i sin dator, kan man inte gå till polisen då och polisanmäla dem? Och hur sprids skiten, om det nu är "spyware"?

Det handlar inte om spyware utan att de håller koll på hubbar och ställen där det sprids piratkopior.
Alla internetanvändare lämnar ju spår efter sig hela tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-04 11:58
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är helt klart. Publicering utan tillstånd är vad det är, det är olagligt. Inget snack om saken.

Men är APBs program lagligt? Om de gör intrång i min dator, om de spionerar på vad jag gör, är inte det kriminellt? Jag upprepar frågan, är det någon som vet hur deras "övervakning" går till? Om man hittar deras "spyware" i sin dator, kan man inte gå till polisen då och polisanmäla dem? Och hur sprids skiten, om det nu är "spyware"?

Hänvisar till inlägg nr2 i denna tråd.

  • Medlem
  • 2005-03-04 12:11
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men är APBs program lagligt? Om de gör intrång i min dator, om de spionerar på vad jag gör, är inte det kriminellt? Jag upprepar frågan, är det någon som vet hur deras "övervakning" går till? Om man hittar deras "spyware" i sin dator, kan man inte gå till polisen då och polisanmäla dem? Och hur sprids skiten, om det nu är "spyware"?

Nu tror jag inte APB använder spywares som installeras på datorer, som nämnts tidigare har de nog bot-program som söker igenom fildelningsnät.

Har inte riktigt koll på vad lagen säger om spywares motsv, men antagligen är det olagligt. Exempelvis diskuteras det nu huruvida polisen ska få lov att använda tekniken på samma sätt som de kan använda avlyssning idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 19:34
Ursprungligen av SirN:

Det olagliga ligger i att man gör material tillgängligt för allmänheten, huruvida någon använder det eller inte spelar ingen roll.

Om jag minns upphovsrätten rätt, måste målsägaren påvisa att den innehar rätten till det material denna hävdar har brukats olovligt, således duger inte filnamn/loggar eftersom dessa i sig inte uppbringar upphovsrätt.

Intressant ska det bli med nya lagen, eftersom då APB begår brott om de laddar hem filer från olovligt tillgängliggjort material...

Gör sig inte APB olagliga nu heller?
Är väl olagligt å göra ett brott för att få tag i en brottsling. Svenska polisen får ju inte leka pimp eller langare å sälja knark eller prostituerade "undercover". Då gör dom ju ett brott!

Likadant med APB. Laddar dom ner en film för att bevisa att just du hade den så gör dom ju oxå ett brott!

Eller?

Ursprungligen av atomlab:

Gör sig inte APB olagliga nu heller?
Är väl olagligt å göra ett brott för att få tag i en brottsling. Svenska polisen får ju inte leka pimp eller langare å sälja knark eller prostituerade "undercover". Då gör dom ju ett brott!

Likadant med APB. Laddar dom ner en film för att bevisa att just du hade den så gör dom ju oxå ett brott!

Eller?

Två olika frågor:

1) I Sverige är brottprovokation förbjudet, men bevisprovokation tillåtet. I den mån själva tillgängliggörandet är straffbart och ett brott redan begås är det alltså tillåtet att provocera fram bevis för det.

2) Rättighetsinnehavarna avgör hur deras material får användas. I den mån de tillåter någon att ta del av materialet så finns inget intrång i rättigheten - alltså inget brott. Om vi förutsätter att ABP har fullmakt från rättighetsinnehavarna att ladda ner saker så står det dem fritt att göra det, även om det är otillåtet för alla andra.

Till det kommer ett par andra saker som kan vara värt att veta:

a) Svenska domstolar har fri bevisvärdering, så även om bevisen tillkommit på otillåtna grunder står det domstolen fritt att använda materialet.

b) Merparten av upphovsrättsliga frågor avgörs inom civilrätten, i form av stämningsansökningar, vilket enkelt uttryckt innebär att ABP skulle hävda att de har en fodran på någon för att de gjort intrång i upphovsrätten. Om svarande förnekar det så måste ABP lägga fram någon form av bevis. I den mån bevisningen inte motsägs av svarande så är det en skaplig sannolikhet att domstolen dömer till ABP:s förmån, och då duger det inte att sitta och snacka om att man har rättigheter att låta bli att besvara frågor osv – det är bara i amerikanska TV-serier det funkar så...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-03-04 10:03

Men antipiratbyrån har gjort bort sig. Dom säger att dom skickar ut varningsbrev. Flera tusen om dagen tydligen. Dessa brev kan bara skickas ut om IP-adressen kan kopplas till en viss person. Hur får dom tag på dessa namn? Det kan inte gå till på lagligt sätt. Antingen är det Antipiratbyrån som gör något olagligt eller ens ISP. För ISPn får inte ge ut uppgifter om det inte misstänkts ha begått ett brott och då är det polisen som måste fråga och inte antipiratbrån. Att dessutom ha bottar som kollar igenom listorna borde anses som olagligt om hubbarna säger att bottar inte får vara i hubben.
Stile har rätt. att dessutom använda fildelningslistorna kan ju inte ses som starka bevis. Man kan ju ha filer som ser ut som att dom är något som det inte är. Finns ju även dom som har falska fillister.

Alla former av spyware är olagliga om du inte godkänt att installera det på din dator. Men jag tror inte APB använder sig av sådant. Bottar på hubbar använder dom garanterat men spyware låter lite väl mycket även för dom. Dom skulle aldrig överleva om det kom ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-04 10:58
Ursprungligen av stile:

Måste inte APB ha laddat ner en film från en person innan dom kan anmälla denne? Hur kan dom annars veta att det är Rånarna som delas ut, ett filnamn och en logfil bör inte räcka. Det kan vara vad som helst på en fil som heter Rånarna (även om det inte är så vanligt på hubbar). Och har man verkligen spridit filer innan någon laddat ner från en, eller räcker det med att man delar ut?

Jo allt det där står på www . antipiratbyran . com

Ursprungligen av antipiratbyran:

Så snart de olagliga filmerna eller spelen upptäcks säkras bevisning genom att filmen eller spelet automatiskt laddas ner. Därefter kontaktar Antipiratbyrån de ansvariga personerna genom deras internetleverantör och informerar om att det är olagligt att lägga ut film och datorspel på internet utan tillstånd.

Det står i dina bredbands kontrakt att det är förbjudet att ladda ner olagliga saker så som Pirat pilm Å pirat musik. Och då får antipiratbyrån tillstånd att på användarens adress.
Men att det är flera 1000 om dagen vet vi ju alla bara är bullshit då det måste göras genom varje enskillds bredbands bolag abuse avdelning. Och det helt manuellt.

//t

Ursprungligen av atomlab:

Jo allt det där står på www . antipiratbyran . com

Det står i dina bredbands kontrakt att det är förbjudet att ladda ner olagliga saker så som Pirat pilm Å pirat musik. Och då får antipiratbyrån tillstånd att på användarens adress.
Men att det är flera 1000 om dagen vet vi ju alla bara är bullshit då det måste göras genom varje enskillds bredbands bolag abuse avdelning. Och det helt manuellt.

//t

Det är inte förbjudet att ladda ner "piratfiler" i Sverige. Detta lagförslag, som fortfarande inte är slutbehandlat, väntas inte träda i kraft förrän i sommar. Det är uppladdningen som är olaglig, och det är därför APB inriktar sig på DC och hubbar där folk avsiktligt delar med sig av sina filer.

  • Medlem
  • 2005-03-04 11:11

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,611829,00.html

"Dessutom tänker de svenska internetleverantörerna inte frivilligt lämna ut de så kallade ip-adresserna till datorer som byter filer via internet. För att polisen då ska få tag i dem krävs att det misstänkta brottet kan ge två års fängelse eller mer och det kan inte fildelning via nätet göra."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-04 11:31
Ursprungligen av Stinky:

Det är inte förbjudet att ladda ner "piratfiler" i Sverige. Detta lagförslag, som fortfarande inte är slutbehandlat, väntas inte träda i kraft förrän i sommar. Det är uppladdningen som är olaglig, och det är därför APB inriktar sig på DC och hubbar där folk avsiktligt delar med sig av sina filer.

Jo men laddar du film eller musik från både "d c å t o r r e n t " så ger du ju ut det du har fått till övriga laddare. Det står ju på varje klients sida hur det funkar å laddar nu ner programmet så är du ju med på det. Du delar allså med dig avsikligt. Eller?
Förstår hur du menar men rent teoretiskt?

Ursprungligen av atomlab:

Jo men laddar du film eller musik från både "d c å t o r r e n t " så ger du ju ut det du har fått till övriga laddare. Det står ju på varje klients sida hur det funkar å laddar nu ner programmet så är du ju med på det. Du delar allså med dig avsikligt. Eller?
Förstår hur du menar men rent teoretiskt?

jag menar bara att APB inte inriktar sig på t ex torrentdelning utan på mer glasklara fall. På slutna hubbar inom DC finns alla filerna uppladdade som i ett kommersiellt skyltfönster... vilket jag förstår att de finner provocerande!

Bevaka tråden