Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xserve G5 och Mac mini trivs i racket

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har testat Xserve G5 och Mac mini i rackmiljö och presenterar ett litet bildreportage

Tidigare idag installerade vi en Xserve G5 och dess lillebror iServe, även kallad Mac mini, i vårt serverrack. Samtidigt passade vi på att ta lite närbilder så att ni får ser hur väl syskonen passar i driftsmiljö. Redan imorgon går vår första Mac mini i full drift och vi kommer rapportera fortlöpande kring våra erfarenheter, Apple hade nog inte väntat sig detta användningsområde.

Titta på vårt bildreportage

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=890

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-03 22:48

Xservern vet vu ju redan att det är grym, snygg å låter som en damsugare

Men ett seriöst utalande om hur mini´n funkar som server är verkligen intressant.

Snyggt!

//t

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-03-03 23:03

Aah!
Sånna här små reportage tycker vi om.

Ursprungligen av atomlab:

Men ett seriöst utalande om hur mini´n funkar som server är verkligen intressant.

Jag hann inte färdigställa min hyrda mini till den här installationssvängen men hoppas vara klar nästa vecka. Kan dock intyga att minin fungerar alldeles utmärkt som server. Jag kör nu Apache, Tomcat, mail och filserver på maskinen och det lirar så fint så. Med allt det igång fanns det inte så mycket ledigt minne kvar i 256MB-konfigurationen så igår installerade jag 512MB. Så småningom kommer jag dra igång mySQL, JBoss och lite annat godis så då är det bra att ha mer RAM.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-04 08:27

Det ska bli intressant att se hur mycket era Mac Mini orkar med bara 256 MB RAM.
Jag skulle gissa 512 MB eller helst 1 GB RAM skulle det bli piggare server

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 09:52
Ursprungligen av atomlab:

Xservern vet vu ju redan att det är grym, snygg å låter som en damsugare
//t

Hm, hur låter en damsugare. Försöker med min snuskigaste fantasi och har några förslag! Har inte sett en XServe live så jag är rätt nyfiken på hur mycket dom låter. Vi har rackmonterade Dell på jobbet och kommer man i närheten av en sådan så blir man rätt chockad. Låter mest som en MIG-27:a, med full robotbestyckning.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 23:37

Vad för sida driver minin?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-03-03 23:44

mini1.mantaray.se

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 09:00
Ursprungligen av Arvid:

mini1.mantaray.se

Den servern var fylld till brädden

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-04 08:59

mycket trevligt reportage, det kliar lite i fingrarna, ack om mna hade mer pengar till att köpa prylar, mac prylar

Ursprungligen av thomk:

mycket trevligt reportage, det kliar lite i fingrarna, ack om mna hade mer pengar till att köpa prylar, mac prylar

Varför köpa när man kan hyra? 400 spänn i månaden för en egen server, inkl. hosting. Rena fyndet tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-04 09:04

Härligt reportage!

Blir det inte problem med värmen att ställa minin direkt ovanpå xServen? Känns som att ovansidan av xServe lär bli lite som en kokplatta vid hård belastning...

Men ni måste ha det snyggaste stället i den hallen, en eller två xRAID och några till xServe och ni skulle ha folk dregglandes framför racket dagligen

Helt otroligt att de orkar lägga ner energi på att få en server så jäkla snygg...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-03-04 10:08
Ursprungligen av Leftrustle:

Blir det inte problem med värmen att ställa minin direkt ovanpå xServen? Känns som att ovansidan av xServe lär bli lite som en kokplatta vid hård belastning...

Med tanke på att man kan stapla flera xServes på varandra i ett rack så borde inte det vara något problem tycker jag?

Ursprungligen av nillon:

Med tanke på att man kan stapla flera xServes på varandra i ett rack så borde inte det vara något problem tycker jag?

Nej, men de är å andra sidan konstruerade för att staplas på varandra, de kan ju fortfarande bli väldigt varma för det... Bara tänkte om minins kylning är konstruerad för att stå direkt på en server.

Jag antar att köra Mac Mini som server endast är tillför test och lek? Ingen som vill ha en stabil driftsmiljö borde ens fundera på att använda Mac Mini, pga t.ex. singeldisk.

Ursprungligen av brokewind:

Jag antar att köra Mac Mini som server endast är tillför test och lek? Ingen som vill ha en stabil driftsmiljö borde ens fundera på att använda Mac Mini, pga t.ex. singeldisk.

Fördelen med en iServe är naturligtvis pris/prestanda - du får en förvånansvärt snabb server som klarar i princip allt som en Xserve G5 klarar upp till en relativt hög prestandanivå.

Nackdelen är redundans - den har bara en hårddisk och det finns inte möjlighet till RAID på grund av det. Kraschar disken är du körd. Å andra sidan erbjuder vi en backupyta som är lika stor som iServer hårddisken så med täta backuper behöver inte följderna bli alltför svåra.

- Har du driftskritiska applikationer där några timmars produktion eller nertid skapar stora kostnader har du troligen också råd med en "riktig" server som Xserve G5.

- Är du i utvecklingsfas eller driver projekt där några timmars produktsbortfall (per år!) inte skapar stora kostnader och en lägre månadskostnad är prioriterat är iServe ett ypperligt val.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-04 13:16
Ursprungligen av Björnström:

Fördelen med en iServe är naturligtvis pris/prestanda - du får en förvånansvärt snabb server som klarar i princip allt som en Xserve G5 klarar upp till en relativt hög prestandanivå.

Nackdelen är redundans - den har bara en hårddisk och det finns inte möjlighet till RAID på grund av det. Kraschar disken är du körd. Å andra sidan erbjuder vi en backupyta som är lika stor som iServer hårddisken så med täta backuper behöver inte följderna bli alltför svåra.

- Har du driftskritiska applikationer där några timmars produktion eller nertid skapar stora kostnader har du troligen också råd med en "riktig" server som Xserve G5.

- Är du i utvecklingsfas eller driver projekt där några timmars produktsbortfall (per år!) inte skapar stora kostnader och en lägre månadskostnad är prioriterat är iServe ett ypperligt val.

Kan man inte RAIDa över firewire eller USB2?

Ursprungligen av hgus:

Kan man inte RAIDa över firewire eller USB2?

Jodå, det går alldeles utmärkt.

Snyggt reportage! Kul att se hur det ser ut på "på andra sidan".

Vilket Vbulletin galleri använder ni?

mvh
/Marti

Kanon snyggt!

Känns nya servern robust? Har en kund som har en xserve kärra på jobbet och tycker den ser lite allmänt böjd i framkant så här efter ett år.

Annars är faktiskt xServern kanonbra när det gäller värme. Har tänkt på det flera gånger när jag varit in och grötat med den.

Dells pizzakartonger blir ju olidligt varma och pallar inte att stå stapplade i ett helt rack på varandra utan att avge allt för mycket värme för att de ska hålla sig i drift.

Ursprungligen av bingolotto:

Känns nya servern robust? Har en kund som har en xserve kärra på jobbet och tycker den ser lite allmänt böjd i framkant så här efter ett år.

Xserve G4 hade dålig passform på diskvaggorna, den ser lite skev ut pga detta. Dom har fixat det på Xserve G5 som tur är.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-06 18:08
Ursprungligen av Björnström:

Fördelen med en iServe är naturligtvis pris/prestanda

iServe????

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-06 18:14
Ursprungligen av rhesus:

iServe????

Mac mini som Server

Ursprungligen av Leftrustle:

Nej, men de är å andra sidan konstruerade för att staplas på varandra, de kan ju fortfarande bli väldigt varma för det... Bara tänkte om minins kylning är konstruerad för att stå direkt på en server.

Jag tror ett besök i hallen skulle förklara varför detta inte är ett problem. I botten av racket finns en stor öppning som blåser in kylluft och i rackets överkant sitter fyra fläktar som drar ut luften. Det är minst sagt ett "jäkla drag" av kylluft som stiger uppåt. Det finns termometer i racket som varnar om temperaturen överstiger 20 grader.

Alla servrar fungerar enligt samma princip som racket, dom suger in lyft på framsidan och blåser ut den på baksidan.

Kan sammanfatta Xserven så här: Underbar!

Mac mini:), ryktena kallade mac minin för en iServe, som sen björnström och CO har anammat.

1
Bevaka tråden