Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överhettad powerbook efter utökat ramminne.

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis köpt och satt i ramminnet Corsair Value DDR SO-DIMM PC3200 1024MB Unbuffered, Non-ECC, 128Megx64 och märker hur otroligt varm den blir. Är det fler som har liknande problem, för jag börjar tom inbilla mig om att den nästan arbetar långsammare med utökat minne. Hjälp!
Nu när jag bara sitter och surfar med datorn i knäet så uppgår temperaturen till 60C +.

Vad kan man göra, det kan inte vara möjligt att den ska gå såhär varm!

Nils

Sitter själv och surfar med en PB i knät den är tyst och sval. Går fläkten? Är det något som processorn håller på med (titta i aktivitetskontrollen)?

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Sitter själv och surfar med en PB i knät den är tyst och sval. Går fläkten? Är det något som processorn håller på med (titta i aktivitetskontrollen)?

Ja fläkten går igång efter ca 10minuter man startat den. Processorn håller inte på med några program eller annat, bara msn, itunes och safari men trots det är den het.
Jag trodde datorn skulle bli svalare med mer minne men där hade man alltså helt fel?

Nils

Temperaturen i min är 47 på processorn och 55 på grafikprocessorn just nu. Surfar i safari och har Word, Excel och Entourage igång i bakgrunden. Fläkten står still.

iTunes? innebär det att du använder slutsteget i datorn för musik? kanske till och med de inbyggda högtalarna? det kan jag tänka mig producerar en hel del värme.

Hej! Låter jätteskumt tycker jag, kan inte tänka mig att tempen skulle gå upp av mer ram-minne, snarare ner eftersom processor mm avlastas lite.

ladda ner programmet X Resource Graph på apples OS X hemsida. Kör igång det och läs av olika temperaturer, på processor och grafikkrets t ex.

Ta sedan ut det nya minnet och kör ett tag. Går tempen ner igen? Läs av i X Resource Graph.

Har du startat om datorn sedan du installerat minnet? Ibland kan ju någon process gå i "baklås" och konsumera mycket processorkraft, starta "aktivitetskontroll" i verktygsprogrammappen, visa processor och läs av grafen, du kan även sortera listan efter processoranvändning.

Jag har iofs en iBook som kanske är svalare, men fläkten ska inte gå så ofta på PB heller tror jag, apple har ju rätt god koll på värmeutvecklingen från G4:an.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 20:36

var hittar man temperaturen på processorn?

Jag använder ett freewareprogram som heter Temperatur Monitor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 14:32

Jag har en PowerBook 12 tum också och den har ju varit känd för att den blir så fruktansvärt varm (867Mhz-modellen) men nu märker jag hur min 1,67 GHz 15 tum PowerBook blir minst lika varm. Har den på ett helt vanligt bord (dvs kylningen bör fungera som vanligt)... har också satt i extra ram men det märktes ingen värmeskillnad första veckorna.... men nu helt plötsligt är den brännhet i närheten av skärmfästet... Ska ta och hämta hem det där temp-programet också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 15:57
Ursprungligen av ivar:

Jag har en PowerBook 12 tum också och den har ju varit känd för att den blir så fruktansvärt varm (867Mhz-modellen) men nu märker jag hur min 1,67 GHz 15 tum PowerBook blir minst lika varm. Har den på ett helt vanligt bord (dvs kylningen bör fungera som vanligt)... har också satt i extra ram men det märktes ingen värmeskillnad första veckorna.... men nu helt plötsligt är den brännhet i närheten av skärmfästet... Ska ta och hämta hem det där temp-programet också.

min powerbook 15" 1,67 är blir också tokigt varm just där mellan varven, vad är det egentligen som alstrar så mycket värme där?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-03-03 09:56
Ursprungligen av equip:

min powerbook 15" 1,67 är blir också tokigt varm just där mellan varven, vad är det egentligen som alstrar så mycket värme där?

Är det inte så att kylflänsarna ligger där under? På baksidan mynnar ju varmluften ut efter den passerat kylflänsarna.

Temperature Monitor i existerande version kommer inte att fungera bra på nya Powerbooken, tyvärr. Sensorn rapporterar in temperaturen vid uppstart, men uppdateras inte efter det.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 23:29
Ursprungligen av hedelina:

Temperature Monitor i existerande version kommer inte att fungera bra på nya Powerbooken, tyvärr. Sensorn rapporterar in temperaturen vid uppstart, men uppdateras inte efter det.

Den funkar fint på min nya 12" 1,5 GHz i alla fall. Eller menar du den nya som i G5:an...?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 02:14

Brinner i skärmkanten

har en 15 tum 1,67GHz med 128MB ATI kort. Resource graph visar ingen sensor runt grafik kortet samt ingen av dessa sensorer har visat över 42C...även om det är brännvarmt vid längst med skärmkanten...

Fläkten snurrar sakta och tyst även om datorn brinner...

Vad är det som blir så otroligt varmt??

Kan det stämma att det ej finns någon sensor vid grafik kortet??

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-03 11:33
Ursprungligen av Adam 99:

har en 15 tum 1,67GHz med 128MB ATI kort. Resource graph visar ingen sensor runt grafik kortet samt ingen av dessa sensorer har visat över 42C...även om det är brännvarmt vid längst med skärmkanten...

Fläkten snurrar sakta och tyst även om datorn brinner...

Vad är det som blir så otroligt varmt??

Kan det stämma att det ej finns någon sensor vid grafik kortet??

Mvh

Att höljet är varmt är något positivt om jag förstått det hela rätt. Det är bra för processorn att värmen går ut genom höljet. Ju varmare hölje ju svalare inuti.

Mina temperaturer står väldigt stilla runt 24C så det stämmer nog att tempen bara rapporteras in en enda gång, vid uppstart. Blir till omstart när jag tycker datorn är skållhet nästa gång

Ursprungligen av jorran:

Den funkar fint på min nya 12" 1,5 GHz i alla fall. Eller menar du den nya som i G5:an...?

Nä, min Saidaförmåga är begränsad.
Jag trodde att problemet gällde alla PB:s av senaste revisionen, tyckte mig förstå detta av diverse diskussioner på forums.macnn.com. Men det är ju bara skitbra om din fungerar. Temperaturen uppdateras och ändras under användning, alltså?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 00:23
Ursprungligen av hedelina:

Nä, min Saidaförmåga är begränsad.
Jag trodde att problemet gällde alla PB:s av senaste revisionen, tyckte mig förstå detta av diverse diskussioner på forums.macnn.com. Men det är ju bara skitbra om din fungerar. Temperaturen uppdateras och ändras under användning, alltså?

Ja, den brukar börja kring 25 grader och går ganska snabbt upp till 45 och nån grad över när jag tar tag i veckans projekt som är att få ner hela min CD-samling till iTunes... Sen går decimalerna hit och dit beroende på hur mycket annat tungt jag låter datorn göra samtidigt, och hur mycket fläkten orkar hålla emot.

Att min funkar är iofs inte heller nån anledning att ta för givet att det funkar med alla av senaste rev. så det är bra att du förmedlar info från annat håll.

Ursprungligen av jorran:

Att min funkar är iofs inte heller nån anledning att ta för givet att det funkar med alla av senaste rev. så det är bra att du förmedlar info från annat håll.

Så du har inte senaste revisionen, med andra ord?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 02:31
Ursprungligen av hedelina:

Så du har inte senaste revisionen, med andra ord?

Jo, jag har den senaste. Men jag antog att det t.ex. kan skilja sig mellan 12" och de större p.g.a olika komponenter i datorn - jag har ingen aning om hur såna där program funkar, om de påverkas av grafikkorts- eller hårddisksort eller så.

45,5 grader och dags att slå ihop boken och gå och sova.

  • Medlem
  • 2005-03-03 02:04

Min ettochetthalvt år gamla 17"-are blir också duktigt varm när den har nätadaptern inkopplad, men jag kan inte påminna mej om att det skulle ha börjat i samband med att jag satte in mer minne.

Däremot har jag ett vagt minne av att jag läst någonstans att datorn skulle bli varmare av att man körde i ett ojordat uttag. Sant eller inte, jag har iallafall fått en bestämd uppfattning om att det är så, även om den numera blir varm oavsett vilken typ av uttag den är inkopplad i.

Ibland kan jag få fläkten att gå mindre genom att juckla lite på sladden från dosan till datorn eller kontakten i dosan, vilket får mej att tro att det beror på att jordningen i sladden håller på att skavas av. Jag har dock inte kommit mej för att skaffa ny adapter för att se om det skulle hjälpa.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-03 23:29
Ursprungligen av wlao:

...Däremot har jag ett vagt minne av att jag läst någonstans att datorn skulle bli varmare av att man körde i ett ojordat uttag. Sant eller inte...


Nätagget är ju inte ens jordat...

  • Medlem
  • 2005-03-04 01:15
Ursprungligen av Wire:


Nätagget är ju inte ens jordat...

Vet inte hur ditt agg ser ut, men mitt är iallafall jordat. Med jordad stickplugg och någon typ av kontakt till ytterringen på PB-kontakten.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-04 12:53
Ursprungligen av wlao:

Vet inte hur ditt agg ser ut, men mitt är iallafall jordat. Med jordad stickplugg och någon typ av kontakt till ytterringen på PB-kontakten.

Kör du utan skarven är det inte jordat.

  • Medlem
  • 2005-03-04 23:04
Ursprungligen av Wire:

Kör du utan skarven är det inte jordat.

Nae, men det var också en slutsats av den diskussionen som jag minns: "Använd inte den lilla pluggen till nätadaptern, för då kör du ojordat och då blir den varm."
Men som sagt, jag vet inte säkert om det ligger något i detta med jordat eller ej... Bara min uppfattning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-03 11:39

Jag satte i 1 gigs minne till i min pb 15"
1 x 512 1 x 1gig

512 på undre sloten och 1 gig på övre.
Då vart min burk fruktansvärt varm. Så testade å shifta slot på dom 2.
Nu en vecka efter så funakr allt bara fint och som innan jag stoppade in 1 gigs kortet.

Någon kanske har en förklaring, för mig funkade det iaf

//t

Når skal man blir bekymret? Fins det noen maks anbefalt temperatur?

1
Bevaka tråden