Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För lite grafikminne i Mac Mini

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-03 12:32

Hej!

Häromdagen var jag inne i den fina Applebutiken på Kungsgatan här i Göteborg. Var specifikt inne där för att titta på Mac Mini.

Otrolig dator, kändes väldigt snabb också tycker jag.

Men Minin har ju bara 32MB grafikminne, och det verkar faktiskt ställa till med prestandaproblem för Exposé. Jag ställde in 1280x960 i tusentals färger, tryckte F9 och mina 4 Finderfönster och en Safari flyttades ryckigt till sin nya position.

Jag ställde om till 1024x768 tusentals färger och gjorde samma sak. Silkesmjukt.

Blev rätt nedstämd faktiskt. Jag har en fin LCD-skärm och har tänkt köra 1280x1024 på en ev. Mac Mini.

Kommer det vara fler saker som grafiken i Mini är lite för klen för, i och med släppet av Tiger snart?

Är iofs fortfarande väldigt sugen på att köpa en, trots att jag redan har 2 monsterprestanda-PC i datorrummet.

Personligen tycker jag att de kunde gjort lådan lite större, klämt in en 3.5"-disk, två minnesplatser samt aningen mer grafikminne. Hade varit värt en lite slant extra. Troligen kommer det en mellanmodell så småningom. Just nu är det ett stort glapp mellan Mini och iMac, främst i prisavseende.

Mvh, d-bug

  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 12:40

Den kan nog komma en Mac Medium vad det lider, liksom massa annat kul.
Under tiden hinner man nog använda en Mini väl värt pengarna...

Har inte heller någon, men var oxå grymt impad av vad den trots allt klarade när jag pillade på dom på MacForum.
Dom dom hade inne då hade bara 256MB i internminne, och med så lite så kan ju inte gärna CPUminnet ta vid där GPUminnet tar slut.
Men som du sagt så ändras ju egentligen inte prestandan utan det blir bara ryckigare ("frames" droppas s.a.s).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-03 19:08

Jag har inga ryckighetsproblem med Expose'. Det kanske var lite minne i burken du testade på? Jag har 1.25 GHz-modellen med 512MB ram.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-03 21:54
Ursprungligen av oskard:

Jag har inga ryckighetsproblem med Expose'. Det kanske var lite minne i burken du testade på? Jag har 1.25 GHz-modellen med 512MB ram.

Ah, nej, som jag skrev ovan testade jag med ett par fönster i 1280x960, och det rykte, utan att röra nåt ändrade jag upplösning till 1024x768 och det blev helt mjukt.

Mvh, d-bug

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-04 18:15

OK, jag kör 1280x1024 utan ryckighet i Expose´. Dock lider jag av den bug som gör att bilden rycker i sidled på in DVI-anslutna skärm. Min temporära lösning var att underklocka grafikprocessorn och -minnet ca 30%. Fortfarande bra flyt i Expose'.

Jag tvivlar inte på din beskrivning, men jag tror inte det är ett universellt problem.

Ursprungligen av oskard:

OK, jag kör 1280x1024 utan ryckighet i Expose´. Dock lider jag av den bug som gör att bilden rycker i sidled på in DVI-anslutna skärm. Min temporära lösning var att underklocka grafikprocessorn och -minnet ca 30%. Fortfarande bra flyt i Expose'.

Jag tvivlar inte på din beskrivning, men jag tror inte det är ett universellt problem.

hur underklockar man grafikprocessorn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-05 09:47

Jag använde ATIccelerator. Kan även användas till att överklocka, men det är potentiellt farlig mark.

Jag bytte till vga-kabel och mina problem försvann (fast bilden är inte lika bra).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-07 09:32

Hej igen!

Kul att höra, jag får helt enkelt masa mig ner till butiken igen och be att få en nyombootad Mini att leka med.

Om det stämmer det ni säger kan jag säga hejdå till min Linux-athlonburk vars enda syfte verkar vara att värma luft från 19 grader till 30 grader.

Mvh, d-bug

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 21:41
Ursprungligen av Mats Björnström:

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

Är att gör om det till ett påstående ett förtydligande?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-03-04 18:39

Jag kör med 1600x1200 på min Powerbook med extern skärm och Exposé går hur fint som helst för mig, inte det minsta oflyt. Om jag däremot kör 1600x1200+1024x768 så blir det lite småhackigt med mycket fönster uppe.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-04 19:41

På vår Mac Mini går det bra i 1280*1024 med 36 fönster utan ryck (stora fönster). Sedan drog jag upp ytterligare 20 och då var det aningens hackigt.

1
Bevaka tråden