Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hastighetsskillnad G4 <> G5?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-03-03 09:36

(Ber verkligen om ursäkt om detta redan har diskuteras, jag har letat men inte hittat?)

Någon som kan svara på vad det är för hastighetskillnad på G4 och G5 vid samma frekvens? Av de få siffror jag har sett så får jag en känsla av att skillnaden är ca 10%, om ens det.

Sedan att G5 går att skrämma upp i högre frekvens är en helt annan femma...

(Självfallet påverkar sidokretsar med mera hastigheten också, jag är mest intresserad av att spekulera lite kring själva processorn.)

På pappret verkade ju G5an kunna mosa en G4 med den där långsamma bussen som alla gnölar om. I praktiken verkar L3 cachen kunna mildra effekten av den långsamma bussen.

Svårt att veta hur mycket kodningen spelar roll, innan G5 var ju alla G-processorer med mycket kort pipeline jämfört med G5, AMD och Intel. Lång pipeline tar stryk av spagettikod och fungerar riktigt bra med strukurerad kod och data i jämna flöden. Bubblor i piplinen på en G4 eller G3 och nedåt kostade ju inte lika mycket, rellativt settt.

Precis som i jämförelser mellan Pentium och PPC så är det nog svårt att jämföra rakt av. Här finns siffror på hur väl olika PPC-processorer presterar i en specifik uppgift: att köra dnetc för att gissa krypteringsnycklar. Här handlar det förmodligen om hur väl AltiVec-enheterna på de olika processorerna presterar i just den här uppgiften, och som synes är en 1Ghz G4 snabbare (!) än en 1,6Ghz G5. Det säger inte mycket om vad processorerna presterar överlag, men det visar hur knepigt det är med generella jämförelser.

Angående casheminnet i G5:ans processor, är inte det ganska snålt tilltaget med 2*512 kb för en sån prestandamaskin? Intels vanliga P4:or har ju 1 Mb och supervarianten med socket 774 har ju hela 2 Mb L2 på en processor, vad kan det betyda för prestandan på G5-processorn, med så pass snålt tilltaget cashe? Är G5-processorn överreklamerad vad prestanda anbelanger vs. G4/P4?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-03 14:06

http://www.barefeats.com/mini01.html

G5 och G4 i olika varianter (datorer) med liknande klockfrekvens.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-03-03 15:48

Tack för den länken!

Efter att ha vridit och vänt lite på de värdena i Excel så tycker jag min uppfattning på ca 10% skillnad vid lika frekvens stämmer rätt bra. De rör sig oftast kring 7-12% i de flesta fall. Med skillnad här menar jag vad i mängden arbete processorn hinner utföra under en viss tidrymd.

Sedan finns det självklart skillnader på tex HD-prestanda, grafikkortsprestanda mm och G5 kan puttra på i högre hastigher. Tyckte bara det var intressant att kolla upp detta.

Intel har ju också haft problem (om man nu skall kall det för det) med att nya processorgenerationer inte är signifikant snabbare än föregånde när man använde ickeoptimerad kod. Ibland har det ju t.o.m gått långsammare.

Jo, glöm inte att processorn är en 64-bits processor på G5 och programmen jobbar fortfarande i 32 bitar. Så värst mycket snabbare blir det alltså inte. Om Photoshop med flera program blev 64 bitars skulle man märka den enorma skillnaden mellan G4 och G5 (om man har en 32 bitars Photoshop i G4:an och 64 bitars Photoshop i G5:an t ex).

Jag bytte just från min gamla trotjänare G4 till en G5 där jag klockade Maxon Cinema 4D. En bild tog 10 min 11 sek i G4:an att rendera men i G5 tog samma bild 2 min och 40 sek. Där märkte jag skillnaden direkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-07 08:48
Ursprungligen av Katarina M:

Jo, glöm inte att processorn är en 64-bits processor på G5 och programmen jobbar fortfarande i 32 bitar. Så värst mycket snabbare blir det alltså inte. Om Photoshop med flera program blev 64 bitars skulle man märka den enorma skillnaden mellan G4 och G5 (om man har en 32 bitars Photoshop i G4:an och 64 bitars Photoshop i G5:an t ex).

Jag bytte just från min gamla trotjänare G4 till en G5 där jag klockade Maxon Cinema 4D. En bild tog 10 min 11 sek i G4:an att rendera men i G5 tog samma bild 2 min och 40 sek. Där märkte jag skillnaden direkt.

Tyvärr så blir det inte mycket snabbare med PS 64 i en G5 än en PS 32. Buss bredden ökar och det är sällan det krävs mer än 32 bitar. Största fördelen med 64 bit är att minnes hanteringen. Vi kommer ifrån 4GB gränsen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-03-19 15:09

G4an och G5an har väll ungefär samma prestanda vid samma klockfrekvens.
G4an gottgör sin buss med korta breda pipelines och snabba heltalsenhet. Samt att G4an är extremt strömsnål vilket gör att värmen inte blir några problem.

Men G5an springer ifrån på flyttalsberäkningar som är ruskigt bra på den processorn. G5an har hög busshastighet, men eftersom pipelinesen är långa så kan man inte jämföra G4an och G5ans buss rakt av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-19 16:50

En G5 med en processor är inte så snabb, men med en dubbelpropp - hej baberiba! - då går det undan.

Ursprungligen av Mondo:

En G5 med en processor är inte så snabb, men med en dubbelpropp - hej baberiba! - då går det undan.

Betyder det att en G5a fungerar bättre än en G4a i dubbelprocessorkonfiguration, eller är det bara ett konstaterande att en 2x G5 är snabb?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-19 18:39
Ursprungligen av Where?wolf:

Betyder det att en G5a fungerar bättre än en G4a i dubbelprocessorkonfiguration, eller är det bara ett konstaterande att en 2x G5 är snabb?

Både och.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-03-21 14:13
Ursprungligen av Where?wolf:

Betyder det att en G5a fungerar bättre än en G4a i dubbelprocessorkonfiguration, eller är det bara ett konstaterande att en 2x G5 är snabb?

Då det är en snabbare buss kan CPUerna överföra data snabbare mellan varandra vilket borde ge en fin prestandakick

1
Bevaka tråden