Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många hårddiskar kan jag stoppa in?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-27 16:35

Jag har en G4 Quicksilver 867MHz och ett TurboMAX/ATA pci kort 9004 istoppat. Hur många hårddiskar kan jag ha med det? Just nu har jag 2 st +DVD brännare och ZIP drive i maskinen.

Undrar om det går att få in en hårddisk till?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-27 17:20

Du kan ha två per ATA-bus.
I systeminformation ser du hur mång bussar du har (4 st antar jag - så 8 st enheter)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-27 19:10
Ursprungligen av Pär:

Du kan ha två per ATA-bus.
I systeminformation ser du hur mång bussar du har (4 st antar jag - så 8 st enheter)

Hmm! I "systeminformation>> ATA" kan jag se att BUS 3 & 4 används så det ska betyda att jag har 2 kvar som inte används??

Tillägg!
Tittade just i burken med och där finns ingen med ledig SCSI kabel till en IDE enhet. 1 Strömförsörjnings kabel finns dock.

Senast redigerat 2004-12-27 22:19
  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 09:46

drar fram den här tråden igen...

går det att byta ut zip-driven mot en IDE-hårddisk?

vore ju praktiskt ifall det var så.

Ja det skall gå.
Beroende lite på vilken Mac du har så sitter den på en ATA-66 eller ATA-100 buss. Om du har en äldre Mac och en ATA-66 så är största storleken på HD som kommer att synas ca: 137 GB.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 10:43

ja, det är nog max med en 120GB.

har en G4 500MHz. ska testa att slänga i den ikväll. kul att mecka lite. framförallt enkelt.
att slänga i en superdrive var ju hur lätt som helst.
tack för hjälpen.

Varsågod, visst är det enkelt att serva en powermac och sedan finns det ju instruktionsvideor på nätet. tex: http://eshop.macsales.com/tech_center/index.cfm?page=Video/directory.html

Att sätta in en HD i ZIPlådan kan ha sian konsekvenser dp kylningen kan vara lite skral men det gär säkert att lösa med en fläkt. En del har ju lagt en HD i utrymmet ovanför CDläsaren så upp till 6 diskar verkar gå

  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 11:25

Nice!

Det är mest en tillfällig lösning, så den kommer nog att fästas ovanpå dvd-brännaren eller ngt.

1
Bevaka tråden