Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples tio största misslyckanden

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har alltid varit innovativt och trendsättande. Ibland har man varit lite väl tidiga med produktlanseringar som många år senare skapar nya produktområden långt efter att Apple lagt ner sin egen produkt. Ibland saknades rätt marknadsföring eller så saknades någon detalj som gjorde att succén uteblev.

MLAgazine har gjort en topplista över Apples tio största misslyckanden, vi har sammanställt den kort på svenska.

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=885

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 15:10

Ìnga misslyckande de senaste fem åren. Kan det vara sant?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-22 18:06
Ursprungligen av Oloff:

Ìnga misslyckande de senaste fem åren. Kan det vara sant?

verkar inte vara med på listan...

men jag skulle nog vilja påstå att ipod photo är det som är närmast en flopp de senaste åren. den är ohyggligt dyr i förhållande vad man får. jo jättekul att se bilder på den men det kan man oftast direkt på sin digitalkamera. hade den kunnat visa filmer. ojoj.. från flopp till hit...
får se vad som händer med dem nu när minin ev. får färgskärm.. en prissänkning kanske skulle kunna rädda..

Ursprungligen av clabbe:

verkar inte vara med på listan...

men jag skulle nog vilja påstå att ipod photo är det som är närmast en flopp de senaste åren. den är ohyggligt dyr i förhållande vad man får. jo jättekul att se bilder på den men det kan man oftast direkt på sin digitalkamera. hade den kunnat visa filmer. ojoj.. från flopp till hit...
får se vad som händer med dem nu när minin ev. får färgskärm.. en prissänkning kanske skulle kunna rädda..

Japp, iPod photo är en riktigt taskig produkt. Apple mjölkar ipod-konceptet duktigt just nu.

Jag kan nämna några:

- Titaniumhöljet på första generationen TiBook. Började bubbla och lossnade lätt, sedan var datorn svartfläckig och jag fick den inte garantilagad.

- ADC-kontakterna blev ju en flopp trots allt. Inte kul att köpa en adapter för 1.500kr för att ansluta en Appleskärm till en Apple bärbar dator av senaste modell.

Jo, att Apple envisas med hålla fast vid enknappsmusen.

Ursprungligen av Nurell:

Jo, att Apple envisas med hålla fast vid enknappsmusen.

Jag håller med fullständigt. Egentligen har dom ju inte ens EN knapp längre men visst - det är enknapps-funktionalitet. Den är väldigt känslig för underlaget också, jag använder en Microsoftmus istället för den fungerar direkt på ett träbord.

Ursprungligen av Nurell:

Jo, att Apple envisas med hålla fast vid enknappsmusen.

Jag personligen tycker att en knapp är råskönt, men det är väl eftersom man med tiden har lärt sig alla kortkomandon, ur switcher-synpunkt är detta riktigt illa, skrämmer nog bort många!

Jag har Logitech-musar, även en ny trådlös, skam att sägandes, en Microsoft och den är den bästa jag har haft.

iBook - ur ren service synpunkt. I övrigt är den så bra som alla säger.
Den är ett smärre helvete att skruva i....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-22 15:30

Att det lilla USB-tangentbordet betraktas som en flopp kan jag inte förstå (till skillnad från puckmusen som ju är värdelös). Det tar nästan ingen plats och har en egen startknapp. Jag finner det vara ett av de bästa tangentbord Apple gjort!

Ursprungligen av PJW:

Att det lilla USB-tangentbordet betraktas som en flopp kan jag inte förstå (till skillnad från puckmusen som ju är värdelös). Det tar nästan ingen plats och har en egen startknapp. Jag finner det vara ett av de bästa tangentbord Apple gjort!

Var sitter startknappen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-22 16:12
Ursprungligen av Olav Rust:

Var sitter startknappen?

Överst, till höger mellan alfabetisk och numerisk "avdelning" s.a.s. Se bild.

  • Medlem
  • 2005-02-22 16:46
Ursprungligen av PJW:

Att det lilla USB-tangentbordet betraktas som en flopp kan jag inte förstå (till skillnad från puckmusen som ju är värdelös). Det tar nästan ingen plats och har en egen startknapp. Jag finner det vara ett av de bästa tangentbord Apple gjort!

Jag htycker det är sopigt eftersom jag använder piltangenterna en hel del. Det allra nyaste tgbordet är också sopigt eftersom det inte delar upp F-tangenterna i grupper. Jag trycker fel hela tiden.

Ursprungligen av PJW:

Att det lilla USB-tangentbordet betraktas som en flopp kan jag inte förstå (till skillnad från puckmusen som ju är värdelös). Det tar nästan ingen plats och har en egen startknapp. Jag finner det vara ett av de bästa tangentbord Apple gjort!

Byggkvaliteten är inte på topp i de tangentborden. Tangenterna har en tendens att kärva. Problemet förekommer inte på alla tangentbord, jag sitter t ex och skriver detta på storebrodern till det lilla USB-tangentbordet.
Öht har Apple producerat en hel del bra och nästan lika många dåliga tangentbord. De ursprungliga stora ADB-tangentborden till Mac II* var toppen, liksom de mindre modellerna, om man stod ut med underliga tangentplaceringar. De lite rundare fullstorlekstangentborden som kom ut samtidigt med de runda ADB-mössen brukade dock vara riktigt svampiga, rena Sinclairkänslan. Också här förekommer dock individuella skillnader.
De nuvarande tangentborden är riktigt sköna, även om tangenterna på ytterkanterna, främst retur, brukar kärva. Dessutom är den interna konstruktionen med tunna plastblad ruskigt billig, och de tål absolut inget spill.

Puckmusen var definitivt en flopp. Jag minns när vår layoutare fick sin G3:a. Han vägrade att använda den tills han fick musen utbytt, utan satt kvar med sin grå G3.

*De första ADB-tangentborden var av mindre format och gjordes till Apple II GS, den första ADB-maskinen. De har ett mycket gott rykte, men jag har själv inte haft möjlighet att pröva ett.

Ursprungligen av PJW:

Att det lilla USB-tangentbordet betraktas som en flopp kan jag inte förstå (till skillnad från puckmusen som ju är värdelös). Det tar nästan ingen plats och har en egen startknapp. Jag finner det vara ett av de bästa tangentbord Apple gjort!

Precis, jag ÄLSKAR det korta iMac-tangentbordet.

Ursprungligen av Andersson:

Precis, jag ÄLSKAR det korta iMac-tangentbordet.

Jag håller med. Smak och behov är olika. Sådana där smaksaker är inget att sätta i en "flopp"-lista. På ett trångt skrivbord är ett litet tangentbord underbart.

Ursprungligen av Andersson:

Precis, jag ÄLSKAR det korta iMac-tangentbordet.

Håller med. Men det korta tangentbordet hade ett stort fel: det var svart = svårt att se tangenterna om man inte har bra belysning.

  • Medlem
  • 2005-02-22 15:32

Ångrar att jag sålde min flowerpower iMac .....

Ibland var man för tidigt ute. Kommer ni ihåg Newton. Hade den lanserats lite senare så hade den säkert funnits ännu.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 16:01

För många år sedan var jag på kulturhuset i Stockholm och tittade på en tv/film utställning. Bl a visades digitalboxar för TV som man fick testa. Där fanns en som hade Appleloggan på sig. Den har jag aldrig sett eller hört något om sedan dess. Måste ha försvunnit fort. (Den fungerade inte när jag skulle testa).

PowerBook 5300 var ingen höjdare heller. Den kostade Apple mycket pengar....

Ursprungligen av Skanisch:

PowerBook 5300 var ingen höjdare heller. Den kostade Apple mycket pengar....

Den minns jag. En kollega till mig hade problem med att batteriet (eller var det datorn) brann upp

Det var batteriet. Sen började plasten spricka och Apple gav sina kunder 6 års garanti om jag inte har fel för mig. Måste varit dyrt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-01 22:45

Personligen diggar jag omstartknappen på den första generationens iMac. Datorn var ruskigt instabil på en hel massa plan, och dåtidens MacOS saknade skyddat minne. Trots detta valde någon käck ingenjör på Apple att placera omstartknappen på andra sidan ett 2 mm hål i plastskivan under USB-portarna. Samma visa var det bestämt på de första iBook-modellerna (mer eller mindre).

Vid närmare eftertanke fanns det fler sidor hos revision A av iMacen som var mindre underhållande, minst sagt. För att byta ramminne var man i princip tvungen att montera isär hela datorn – ett av momenten bestod i att dra tills någon plastdel släppte med ett ljudligt klick...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-03 09:50

Mina $ 0.02, alla är väl inte stora misstag men ändå minnesvärda...

- Anställningen av Michael Spindler samt Gil Amelio

- Cyberdog

- Powermac 4400 (vilket i mina ögon är den värsta styggelsen som någonsin lämnat Cupertino)

- Mac OS 7.5.x

- Ett antal av performorna hade inte modem utan skulle använda Geoport för att surfa, vilket var ett skämt att försöka få att fungera stabilt.

- Att Apples möss fortfarande bara har en knapp.

- ADC (hade nog gynnat Apples skärmförsäljning att hålla sig till DVI)

Ursprungligen av Skanisch:

PowerBook 5300 var ingen höjdare heller. Den kostade Apple mycket pengar....

Att inte ha med den på en "Apples största misstag"-lista är en dundertabbe! Det är Apples största miss utan konkurrens, speciellt toppmodellen. Med den serien fick man chefer att ge upp Macen. I kombination med den samtida usla MS Office-utgåvan (inkl MS Word 6 som råkar finnas med på listan) och en del sunkiga Performor så var krisen ett faktum.

Jämfört med det är samtliga saker på den där listan struntsaker.

Citat:

Apple har alltid varit innovativt och trendsättande.

Observera att innovation och att lyckas inte alltid går hand i hand.

Med det vill jag säga att produkter som Apple Portable och Newton faktiskt var bra produkter, men de misslyckades av andra anledningar än att de inte var innovativa. För det var de.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-22 16:16

Hur ligger det egentligen till med kuben i detta sammanhang? Apples Cube var väl ett misslyckande ur ekonomisk synpunkt, eller?

Ursprungligen av PJW:

Hur ligger det egentligen till med kuben i detta sammanhang? Apples Cube var väl ett misslyckande ur ekonomisk synpunkt, eller?

Ja, kuben var främst ett stort ekonomisk misslyckande. Designmässigt (både utseende och funktion = inga fläktar) var det innovativt. Minin är ju i stort sett en lite mindre kub som rättade till det ekonomiska problemet med kuben.

Bevaka tråden