Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipod i företaget?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-23 21:18

En kort fråga. Har ni köpt ipods i företaget?

Är väldigt sugen på en nu när de nya modellerna kom, men kan man dra av den i företaget. Eller är det att ta det ett steg för långt. Har ju ingen speciell nytta av den i min verksamhet. Sysslar med lite webbkonsultande som bisyssla till studier.

Tacksam för råd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-23 21:21

Vadå, hårddisk för backup etc.
Ingen kan väl säga något om det?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-02-23 21:23

Du bör ju kunna hävda att du använder den som ett portabelt fickminne, ett väldigt dyrt sådant men det måste ju vara upp till en själv som företagare att välja vilket fickminne man vill

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 21:24

Back-up disk
Nöd boot disk
Kundregisterkartotek
Presentations disk (photo)

Det är upp till fantasin och förmågan att övertyga ev. taxeringsintendent / revisor om nyttan…

(själv har jag inget företag)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-23 21:57

Klart man kan ange det som backup-disk och liknande, men är det någon som gjort det? Är det någon som fått igenom det vid granskning?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 22:05
Ursprungligen av Josef P:

Klart man kan ange det som backup-disk och liknande, men är det någon som gjort det? Är det någon som fått igenom det vid granskning?

Kommer du verkligen att bli granskad. Det är värt att testa att dra av den som backup-disk. Det värsta som kan hända är ju att skattemyndigheten inte medger avdrag.
Lycka till

skattetillägg

Ursprungligen av donper02:

Kommer du verkligen att bli granskad. Det är värt att testa att dra av den som backup-disk. Det värsta som kan hända är ju att skattemyndigheten inte medger avdrag.
Lycka till

Det händer att man blir granskad, jag har varit med om det ett par gånger. Det värsta som kan hända är inte att skattemyndigheten inte medgeer avdrag, utan att man får ett skattetillägg för att man försökt dra av något som man inte fick.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-03-03 08:57

Avdrag - hur det fungerar

Följande gäller för samtliga, såväl fysiska personer som juridiska personer:

När man gör ett avdrag så gör man i själva verket ett yrkande (ansökande) om avdrag. Att yrka om avdrag är fullt tillåtet, oavsett vad det är för avdrag. Vad som händer om Skatteverket inte har samma åsikt som den som gör yrkandet är att det blir avslag och (precis som föregående talare påpekar) i värsta fall ett skattetillägg (myndigheternas sätt att säga: "du borde fattat bättre din lilla fuskare där").

Vad man kan (och bör) göra om man är tveksam är att i sin deklaration specificera vad det är man yrkar avdrag för, då har man kört med öppna kort och riskerar rimligen inget skattetillägg om avdrag avslås (fast detta är vad jag TROR).

OT: Det jag personligen retar mig på är alla dessa människor som "drar av" saker som det är högst medvetna om tveksammheten i och sedan skriker som stuckna grisar när de åker på revision och skattetillägg. Man gör sina val och får ta konskvenserna av det... (därmed inte sagt att det är någon här som jag syftar på). Fast det kanske är ett ämne för en annan tråd.

Jag vet

Ursprungligen av Khedron:

Vad man kan (och bör) göra om man är tveksam är att i sin deklaration specificera vad det är man yrkar avdrag för, då har man kört med öppna kort och riskerar rimligen inget skattetillägg om avdrag avslås (fast detta är vad jag TROR).

Det finns en stor portion rimlighet i ditt troende, men tyvärr så fungerar det inte så. Man riskerar skattetillägg även om man "kör med öppna kort". Det är lite grann som att felparkera - det är inte olagligt, men man kommer inte undan böterna. Om skattemyndigheterna bedömer att man uppsåtligen försökt vilseleda dem så kan de stämma en för skattebrott eller bokföringsbrott, så det finns en skillnad mellan dessa båda saker.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 22:35
Ursprungligen av egenfirma:

Det finns en stor portion rimlighet i ditt troende, men tyvärr så fungerar det inte så. Man riskerar skattetillägg även om man "kör med öppna kort". Det är lite grann som att felparkera - det är inte olagligt, men man kommer inte undan böterna. Om skattemyndigheterna bedömer att man uppsåtligen försökt vilseleda dem så kan de stämma en för skattebrott eller bokföringsbrott, så det finns en skillnad mellan dessa båda saker.

Är böterna proportionerliga gentemot den ej godkända avdragssumman, eller finns det fasta bötesbelopp?

Nu utgår jag från att man kör nr. 1 och ärligt och öppet yrkar på något man tycker är rimligt men inte visar sig vara det...

osäker

Jag är lite osäker på hur skattetilläggen fungerar, men jag tror att de är procentuella, så att det blir dyrare ju mer pengar du försökt dra av.

Det finns ett rätt säkert sätt: man ringer skattemyndigheten och begär ett förhandsbesked. Då riskerar man inget (annat än ett nej...)!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-06 23:29
Ursprungligen av jorran:

Är böterna proportionerliga gentemot den ej godkända avdragssumman, eller finns det fasta bötesbelopp?

Nu utgår jag från att man kör nr. 1 och ärligt och öppet yrkar på något man tycker är rimligt men inte visar sig vara det...

Skattetillägget är 40% av den tillkommnde skatten man ska betala. Har man gjort ett öppet yrkande kan inte skattetillägget bli högre än 10% då SKM i såfall har haft tillgång till de underlag som behövs för att kunna fastställa en korrekt taxering.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 22:09
Ursprungligen av Josef P:

Klart man kan ange det som backup-disk och liknande, men är det någon som gjort det? Är det någon som fått igenom det vid granskning?

Granskningar sker väll typ aldrig, ungefär vart 10e år, för en småföetagare? *kan ha helt fel*

Jag tror det är helt lugnt.

apropå, så får jag får min PowerMac G5 via min fars företag, men det känns befogat då jag kommer arbeta åt honom. Hans revisor och eknomi-snubbe sa att det var helt okej iom att jag kommer jobba åt dom till viss utstäckning, och han kan juh sina saker (förhoppningsvis). Men det är inte direkt som om jag kommer andvända den helt uteslutande som jobbdator.

mvh. Victor

Senast redigerat 2005-03-11 12:57
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-23 22:02

jag har fått godkänt betydligt dyrare onyttoprylar än iPod,

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-24 08:13

Ok, tack för tipsen! Blir nog en iPod mini här inom kort!

Senast redigerat 2005-02-24 09:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 09:40

Min 40 iPod, backupdisk för samtliga filer på min PB, för att kunna ta med sig -
avdragsgillt? - självklart ! - skm ska skita i om jag är "lite" kass på att göra affärer - jag kunde köpt en FireWHD för halva slanten, men det kan inte skattemyndigheten säga nåt om

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 09:43
Ursprungligen av Josef P:

En kort fråga. Har ni köpt ipods i företaget?

Är väldigt sugen på en nu när de nya modellerna kom, men kan man dra av den i företaget. Eller är det att ta det ett steg för långt. Har ju ingen speciell nytta av den i min verksamhet. Sysslar med lite webbkonsultande som bisyssla till studier.

Tacksam för råd.

Om du inte har någon speciell nytta av iPoden i företaget får du ju inte dra av den. Det säger väl sig självt! Sedan om myglet inte blir upptäckt är ju en annan sak.

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 08:30
Ursprungligen av Ylan:

Om du inte har någon speciell nytta av iPoden i företaget får du ju inte dra av den. Det säger väl sig självt! Sedan om myglet inte blir upptäckt är ju en annan sak.

Vänligen, Ylan

Har inte alla företag användning för en backup-hd ??

Ja kan nästan lova dig att ingen kommer bry sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-25 08:57
Ursprungligen av mint:

Har inte alla företag användning för en backup-hd ??

Ja kan nästan lova dig att ingen kommer bry sig.

Ja, men då har han ju nytta av den, alltså inget problem. Jag bara citerade:

Ursprungligen av Josef P:

Har ju ingen speciell nytta av den i min verksamhet.

Vänligen, Ylan

Nej alla har inte det... visa tar backup på band och en massa annan media.
Disk är för osäkert.
Men det var en helt annan sak.

Skulle tro att det går alldeles utmärkt.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 09:37
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nej alla har inte det... visa tar backup på band och en massa annan media.

Okey, jag skall vara tydligare.
Jag antar att det inte finns något företag i sverige idag där det inte skulle verka vettigt att företaget gör backuper på en bärbar disk.

t. ex så tror jag alla företag har något word/exel dokument som vid en eventuell revision kan hävdas att man bla använder ipoden till.

jag tycker inte det är något problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-25 09:06

Det är klart att man inte får dra av det man inte har nytta av i verksamheten.

Men frågan är var gränsen går för "konstruerad nytta"? Jag kanske har "nytta" av 3 iPods för att jag sparar mina backuper på flera olika ställe. Viktigt att vara riktigt säker på att filerna inte försvinner...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-25 11:37

Det är väl bara säga att du testade lite webbtekniker för koppling mot ipoden/itunes ellernått och att du la ner projektet efter ett par dagar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 22:47

Har köpt en vattenskoter på firman för att kunna kolla installationer ute i skärgården!

Ursprungligen av atomlab:

Har köpt en vattenskoter på firman för att kunna kolla installationer ute i skärgården!

Håll dig till tråden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 23:53
Ursprungligen av xplane:

Håll dig till tråden...

Jo verkligen. Men ville bara påvisa att man kan dra allt på företaget bara man är någolunda påhittig och smart!

Spelar ingen roll om man ska dra av en iPod eller en kamera. Formulerar man sig dåligt så kan det till och med vara svårt att redovisa en mixer om du står skriven som musik producent!

Det är då självklart å underförstått vad jag jag anser om frågan - går det att dra av en iPod som lagrings medie. Ja sjävklart om man är listig!

iPod är ju faktiskt en multifunktionsapparat, även om den är mest känd som musikspelare. Min iPod använder jag som back up-hårddisk, primitiv handdator, diktafon och ibland för att läsa e-böcker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-03 21:03

Man kan nog komma undan med ungefär vad som helst om man vill. Det är rätt få % villainbrott som klaras upp också för den delen, det är väl en smaksak för ens egna värderingar snarare än oddsen för att lyckas helt enkelt...

skilda diskussioner

Fast det är väl ändå två skilda diskussioner:

1. vad som är lagligt och vad som kan hända om man går utanför ramarna och

2. vad risken är att man torskar om man går utanför ramarna.

Personligen tycker jag att fokus bör ligga på punkt 1 för en seriös företagare.

Extern Hårddisk

När jag köpte min första iPod stod det extern hårddisk 5 Gb på kvittot. Inte iPod.
Kan du få ett sådant kvitto blir det inga problem att dra av den...

Johan

Bevaka tråden