Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrstyra en mac mini med vnc?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänker köpa en mac mini till kontoret för att köra Roxio Toast och andra program.

Vi är två användare med varsin dator som skulle vilja fjärrstyra mac minin, som då varken har mus, tangentbord eller skärm.

Vad är det för lösning som vi skulle behöva?
Vi behöver inte vara uppkopplade samtidigt mot mac minin.

Vi sitter med OS X 10.3.8 på en G5 och en powerbook G4.

Är det en VNC lösning som gäller, eller krävs Apple Remote Control?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-03-01 19:15

VNC bör duga utmärkt.

Edit: Fast nu var jag kanske lite förhastad. Startar man OS X utan skärm inkopplad så laddas inte det grafiska systemet in vad jag har förstått. Så det kan bli lite problem... men det borde gå att lösa med en dongel av något slag?

Enligt Macwold skall det fungera: http://www.macworld.com/2005/01/news/macminifaq/index.php

Men jag har också hört om att OS X inte startar det grafiska utan skärm. Men jag har också hört att om man låter DVI till VGA adapter sitta i så händer inte detta. Dock hittar jag inget som styrker någondera

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-02 08:54

Jag kör min PowerMac FW800 helt "headless" via VNC. Detta enda jag behöver plugga i är DVI-VGA-adaptern. Troligen går det att "lura" minin på exakt samma sätt.

Begränsningen ligger i att du inte kan styra upplösningen som du vill (kommer inte ihåg på rak arm just nu).

Ursprungligen av Linus Söderlind:

Enligt Macwold skall det fungera: http://www.macworld.com/2005/01/news/macminifaq/index.php

Men jag har också hört om att OS X inte startar det grafiska utan skärm. Men jag har också hört att om man låter DVI till VGA adapter sitta i så händer inte detta. Dock hittar jag inget som styrker någondera

Har en macmini utan skärm som admas via VNC - funkar utmärkt - och det Grafiska startas - det kan jag lova

  • Medlem
  • 2005-03-03 10:20

kan man köra keynote via vnc utan att förlora "upplevelsen"?

Det vore väldigt skoj ifall man kunde ha datorn hemma o köra pressentationer på projektor någon annanstans...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-03 10:29
Ursprungligen av moki:

kan man köra keynote via vnc utan att förlora "upplevelsen"?

Det vore väldigt skoj ifall man kunde ha datorn hemma o köra pressentationer på projektor någon annanstans...

Det är sällan (nånsin?) man har samma skärmuppdateringshastighet via VNC som lokalt. All Quartz-lulllull i Keynote kommer nog att huvudsakligen förvinna mellan skärmuppdateringarna.

  • Medlem
  • 2005-03-03 10:36
Ursprungligen av pichia:

Det är sällan (nånsin?) man har samma skärmuppdateringshastighet via VNC som lokalt. All Quartz-lulllull i Keynote kommer nog att huvudsakligen förvinna mellan skärmuppdateringarna.

oh, synd... men, men... det är väl bara att ta med minin o plugga in den till en projektor då... den väger ju mindre än en bärbar.. o det borde räcka med en mus eller bluetooth-mobil för att kunna starta en pressentation, antar jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-02 09:34

Jag har en G3 b&w som står i garderoben utan skärm. Kan koppla upp mig med Remote Desktop utan problem. Allt gui är laddat å klart. Kanske är skillnad på datorer med DVI koppling, men det tror jag inte.

Jag kör just nu en Mac mini som server, utan skärm och det fungerar alldeles utmärkt. Fjärrstyr via Apple Remote Desktop. Riktigt njutbart!

EDIT: Testade just både med och utan VGA-adapter och det gjorde ingen skillnad. Bägge fallen fungerar fint. Och för att vara tydlig: jag kör OS X Server 10.3.8.

Senast redigerat 2005-03-02 15:14
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-03-02 16:36

Gammalt bekymmer

Även förr i tiden var man tvungen att lura datorn om man körde t.ex. timbuktu. Men det verkar troligt att remote desktop fixar detta.

  • Medlem
  • 2005-03-03 10:34
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag kör just nu en Mac mini som server, utan skärm och det fungerar alldeles utmärkt. Fjärrstyr via Apple Remote Desktop. Riktigt njutbart!

EDIT: Testade just både med och utan VGA-adapter och det gjorde ingen skillnad. Bägge fallen fungerar fint. Och för att vara tydlig: jag kör OS X Server 10.3.8.

Kan man dela ut mappar/hdd i vanliga versionen av OS X därefter dela ut med med lagliga fildelningsprogram från någon annan dator i ens nätverk?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-03 11:25
Ursprungligen av moki:

Kan man dela ut mappar/hdd i vanliga versionen av OS X därefter dela ut med med lagliga fildelningsprogram från någon annan dator i ens nätverk?

OT: finns det olagliga fildelningsprogram?

  • Medlem
  • 2005-03-03 11:42

ja, jag har ett här... skrev det själv... ytterst olagligt... så olagligt att jag inte ens ger bort det ;p

jag kände på mig att det skule var ngn som hackar upp sig på ordvalet... du förstår frågan, eller... kom med ett svar... inte med en fråga

fann svaret på en annan tråd här dock...

antingen fixar man det via terminalen eller med hjälp av

http://www.hornware.com/sharepoints/

  • Medlem
  • 2006-05-10 20:53

Tangentbordslayout

Hej,

jag har kört Chicken of the VNC - med framgång en tid. MEN jag har problem med svenska tecken. Har Ni också haft det??

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-03-02 17:56

Förmodligen funkar det med Remote Desktop, men VNC är ju lite av en "budgetvariant" så det blir nog lite knas där.

Ursprungligen av nillon:

Förmodligen funkar det med Remote Desktop, men VNC är ju lite av en "budgetvariant" så det blir nog lite knas där.

Gissa inte pojkar, testa istället. Rykten suger, fakta rockar.

Jag har just testat med Chicken of the VNC och det fungerar jättebra det med. Så vill man ha gratis fjärrstyrning till sin Mac mini, slå igång Remote Desktop-klienten (efter att ha uppgraderat till 2.1 - finns på versiontracker) och kör sedan Chicken of the VNC.

thevil har ett bra svar om åäö i Chicken of the VNC i denna tråd.

1
Bevaka tråden