Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bill Gates dubbad riddare!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det står visserligen att läsa i Artikelroboten men den verkar ha så få visningar:

Bill Gates dubbad riddare

[FONT="Book Antiqua"]Det tog ett drygt år innan Bill Gates och drottning Elisabeth II lyckades boka in ett gemensamt möte i sina kalendrar. Men i dag besökte Microsofts grundare ett regnigt London för att till slut dubbas till riddare vid Buckingham Palace.

Bill Gates KBE
Som amerikan får han dock inte kalla sig för Sir Bill Gates i fortsättningen, men väl lägga till ett KBE efter sitt namn - Knight Commander of the Most Excellent Order of the British Empire.

Att Bill Gates skulle dubbas till riddare offentliggjordes redan i januari förra året. Att han får titeln beror på hans insatser för att bekämpa sjukdomar och fattigdom i världens u-länder, men också för den betydelse Microsoft haft för det engelska affärslivet.

Enligt Melinda Gates, Bills fru som också var med i London, hade de tre mycket att prata om just när det gällde bistånd till u-länderna, men mindre när det gällde datorer.[/FONT]

Från Ny Teknik

Så det kan gå!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 00:06

Riddaren av den sorgliga skepnaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-03 00:10

Med tanke på att han har skänkt 600miljarder till olika välgörande ändamål så är det väl helt ok.

Tycker mest att det hela adels metaforen har spårat ut å istället för att få ha ett diplom å en stor cermoni så kan dom skänka de miljornerna som det koster till ytterligare ändamål.

Gates skänker nog inte pengar för att få bli adlad!
Persson vart nog inte stadsminister för att få läkar hederspriset

  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 00:13
Ursprungligen av atomlab:

Persson vart nog inte stadsminister för att få läkar hederspriset

OT:

(Varför blev han statsminister ö.h.t?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-03 00:18

hahaha Det får man fråga sig.

Så mycket nytta gör han ju varken innan eller efter utnämningen!
Men man får hoppas att han har mer i tanke än Läkarpriset

Att Gates adlas tycker jag är helt okej, även fast det finns en massa andra människor som också borde adlas isåfall. Men det jag undrar över är: (OT)

hur tusan blev mick jagger adlad?

Ursprungligen av martenbjork:

hur tusan blev mick jagger adlad?

Most excellent order of ROCK!

ehm... Ja, klockan är mycket, ni förstår säkert...

Är inte idén att adla folk ganska ur tiden i sig? Fram till 1700-talet betydde det något, och tjänade till att hålla upp en maktordning som inte helt stämmer överens med demokratin. Ska det vara en merit idag?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 11:16
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Är inte idén att adla folk ganska ur tiden i sig? Fram till 1700-talet betydde det något, och tjänade till att hålla upp en maktordning som inte helt stämmer överens med demokratin. Ska det vara en merit idag?

När blev engelsmän i fas med tiden?

Ursprungligen av petsematary:

När blev engelsmän i fas med tiden?

När dom instiftade att Greenwich skulle vara den plats därifrån tiden ställdes.

Och för att hålla mig till ämnet:
Tycka vad man vill, men Gates förtjänar den utmärkelsen.

Så klart pojken ska ha en medalj att skryta med - men man ska nog betänka att alla de miljoner/miljarder dollarna som han skänkt till välgörande ändamål högst troligen är avdragsgilla på skatten i USA. För mig betyder det att medans han samtidigt tar av egna medel så gynnar han sig själv på bekostnad av att även skattebetalarna indirekt få hosta upp ännu mera pengar istället för at bli drabbade av skattehöjningar.

Olle

Värst vad sura vissa blev. Själv får jag känslan av att Bill lägger ner mycket personlig energi i vilka projekt han donerar pengar till.

Men som ni vill, missunna honom. Det är väl bättre att vara sur över någons framgång än att tycka att det dom gör är bra?

Kungahusen måste väl adla folk för att hålla sin egen status uppe, precis som att universiteten utser vilken kändis som helst till hedersdoktor. Det är PR, ömsesidig sådan. Göran Persson och Louise Hoffsten är båda hedersdoktorer. I båda fallen tycker jag det är mer än lovligt billiga val. Inget ont om någondera som personer, men ingendera har gjort några större insatser för högre utbildning. Universiteten har inget att tacka dem för. PR-doktorer!

Jag bara väntar på dokusåpan där vinnaren blir adlad eller blir hedersdoktor. Äsch, utse vinnaren till kung med en gång!

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Inget ont om någondera som personer, men ingendera har gjort några större insatser för högre utbildning.

Du har missuppfattat varför man blir hedersdoktor.

Saxat ur SvD
""Utdelandet av hedersdoktorat är en sedvänja som traditionellt avser att markera uppskattning av insatser av mycket olika slag och torde allmänt uppfattas som en okontroversiell social företeelse av delvis samma slag som uppvaktning i samband med högtidsdagar", skriver Christer van der Kwast i sitt beslut."

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 22:01
Ursprungligen av thevil:

Du har missuppfattat varför man blir hedersdoktor.

Saxat ur SvD
""Utdelandet av hedersdoktorat är en sedvänja som traditionellt avser att markera uppskattning av insatser av mycket olika slag och torde allmänt uppfattas som en okontroversiell social företeelse av delvis samma slag som uppvaktning i samband med högtidsdagar", skriver Christer van der Kwast i sitt beslut."

...även kallat muta i vissa fall...

Ursprungligen av DaPhox:

...även kallat muta i vissa fall...

Det var ju just det det inte var. Så någon som är helt friad från misstanke är alltså brottsling enligt din logik?

Observera att jag inte har så värst mycket till övers för G.P. i vanliga fall, men nu tar jag hans parti.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 14:50
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det var ju just det det inte var.

(OT):

Det var precis vad det var det. Ingen blev åtalad dock, det händer varje dag vid grövre brott än så. (Kan hjälpa att han är statsminister också). Läs motiveringen till hatten: det står där svart på vitt.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Så någon som är helt friad från misstanke är alltså brottsling enligt din logik?

Nej, myglare & mutkolv är nåt annat...

(Bättre än übernörd förklädd till riddare än ett buksvin förklätt till kvacksalvare).

Man kan nog nöja sig med att ur Gates synvinkel se det som en fjäder i hatten och inte som en falsk doktorshatt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 15:31

Jag har för mig att det står i U$As författning att landets medborgare inte får bära adelstitlar, att allt sånt förbjöds i och med oavhängighetsförklaringen av den 4 juli 1776. I så fall måste Bill Gate$ gå i exil till $torbritannien.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-03-09 16:10
Ursprungligen av Mondo:

Jag har för mig att det står i U$As författning att landets medborgare inte får bära adelstitlar, att allt sånt förbjöds i och med oavhängighetsförklaringen av den 4 juli 1776. I så fall måste Bill Gate$ gå i exil till $torbritannien.

Detta gäller endast de som är i federal tjänst eller på annat sätt arbetar för den amerikanska staten. Bill har ju egen firma som bekant.

han får dock inte kalla sig 'sir' men detta beroende på att han inte är brittisk medborgare naturligtvis.

1
Bevaka tråden