Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport kopplar ner

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 19:16

Hej!

Min airportsymbol i menyraden blir inaktiv. Inte så att den blir tom utan det svarta blir ljusgrått. Detta händer relativt snabbt efter att datorn startas och man kan inte längre surfa. Däremot fungerar internet via WAN porten med ethernetkabel. Vid omstart så funkar det som sagt några sekunder. Det verkar som att kortet inte får någon kontakt med Mac OS X ordentligt. Jag har provat att dra ur airportkortet och sätta tillbaka det bara för att se ifall det satt löst, men det gjorde det inte. Uppgraderade sedan till senaste Mac OS X via software update. Löste inga problem.

Någon som känner till vad orsaken kan vara? Eller hur man löser det? En tanke som slår mig är att kan det vara så att någon i omgivningen, typ grannar, som kan störa ut min airport? Jag har provat att byta frekvens från 11 till 4, haft med krypterat och okrypterat. Ingenting har löst mina problem. Så fort jag börjar surfa tar det bara några sekunder så droppar airportsymbolen i datorn.

Mvh
Jonas

Kolla så att du tryckt i antennkontakten ordentligt. Den fyrkantiga delen av antennsladden skall nästan komma i kontakt med själva kortet.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 23:30
Ursprungligen av sugplopp:

Kolla så att du tryckt i antennkontakten ordentligt. Den fyrkantiga delen av antennsladden skall nästan komma i kontakt med själva kortet.

Bra tanke, men den har jag tittat på några dussin gånger

Blir inte klok på det här. Har beslutat att köpa en billig router någonstans och låsa in min gamla trogna airport i en låda och så den får smaka på sin egen medecin. Sen när jag får tag på ett airportkort skall jag kolla ifall det funkar bättre eller om det är något annat.

/Jonas

Jag har en netgear wgr 614v2 som vägrar fungera som den ska. Vid hög trafik så slutar den fungera. Enda sättet att få den att funka är att stänga av dhcp-server-funktionen och bara låta routern brygga signalen från adsl-modemet. Känns lite trist att ha en 'bra' brandvägg som inte används. Pfth.

Att välja ditt nät som förval i Systeminställningar > Nätverk > AirPort kanske kan hjälpa. "Automatiskt" funkar inte för mig där.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 21:46
Ursprungligen av TZW:

Att välja ditt nät som förval i Systeminställningar > Nätverk > AirPort kanske kan hjälpa. "Automatiskt" funkar inte för mig där.

jag hade tur att Mikael F här på forumet kom förbi med sin bärbara mac med inbyggt airportkort. Hans dator kunde helt problemfritt surfa via min airport. Alltså sitter felet i min dator på något sätt. Han fick med sig mitt kort från min dator och skall testa det hemma i sin stationära dator. Återstår helt enkelt att se ifall det är kortet som är kasst. Funkar det så har jag ringat in följande. Airporten fungerar, kortet fungerar, men felet ligger i macens hård eller mjukvara. hmm, tråkigt när det strular. Bråttas med min skrivare också, köpte inte orginalpatroner, sitter nu färger som får en att dra sig i håret... har beställt orginalfärger nu. (bara ett litet instick att man skall inte köpa billigt alltid).

hepp
Jonas

1
Bevaka tråden